Hipp-hopp elszaladt vagy másfél-két év mióta az Align bejelentette a T-Rex 450 Pro változatát. Most pedig megjelent a felújított modell. Talán annyiban nem volt szerencsés most kihozni a gépet, mikor a 600E csillogásával mindent eltakar, de aztán ki tudja, majd meglátjuk.
Align T-Rex 450 Pro V2
Elméleti síkon a gépet még csak itt-ott lehet fellelni a világban, mert ha valahol megtalálják, egyből elkapkodják. Ez minden ilyen új modellel így szokott lenni 1-2 hónapig. Mindenesetre egyet rendeltem én is.
T-Rex 450-esem - mint az rc heli pilótáknak általában - volt, meg jelenleg is van. Azzal tanultam az alapokat, de még ma is szívesen repülök vele, ha egy olyan gép kell, ami számomra "paramentes", könnyen és olcsón javítható, és úgy szabadon szeretnék repülni. Valami hasonlót várok az új változattól is - pedig ez azért egy merőben más modell, mint az én 450 GF változatom.
A Pro volt az első Align helikopter a 450-es gépek között, ami szakított a bordásszíjas farokkihajtással, és kardános változatban jelent meg. Az áttételezési arány akkor még hasonlított a 450-es többi változatához, bár karakterisztikája már kezdett az új, nagyobb teljesítmény felé hajlani. A faroklapátok és a befogók új változatúak voltak, a 250-es tapasztalatai alapján a 450 pro is súlyozott farokbefogókat kapott. De a motor még a 450-es teljesítményvilágát tükrözte. Az igényeknek megfelelően volt belőle flybar-os és FBL változat is.
A régi változat: Align T-Rex 450 Pro - flybar-os kivitel
És az új modell?
A vázszerkezete nem változott, továbbra is az 500-as kistestvére. Újdonságként a rotorfej, és a kabin tűnhet fel elsőként. A rotorfej az Align új formavilágát tükrözi, ahogy a kabin festése és alakja is illeszkedik a mostani stílushoz, teljesen jól passzol az 500E-600E-700E világhoz.
Az új Align FBL rotorfej
A kabin az 500E-600E-700E forma- és színvilághoz illeszkedik
A helikopter kizárólag FBL változatban és 3GX elektronikával, jelenleg csak Super Combo felszereltséggel kapható - már ha kapható. De mit is jelent ez? A Super Combo jelentése, hogy minden benne van, ami a helikopterhez kell. Nem a repüléshez, hanem a helikopterhez. Ehhez a géphez már csak akkumulátort, rádiót, vevőt, szerszámokat kell biztosítsunk, össze kell szereljük, be kell állítsuk, de repülhetünk is. Nem kell giroszkópot, farokszervót, ciklikus szervókat vásárolni, azok mind a csomag részét képezik. Ráadásul a 3GX elektronika is benne van.
A flybarless rendszer: Align 3GX
Ami pedig a technológiai újítást illeti: megjelent az MX motorsorozat legújabb tagja: 450MX. Igen, ez is egy hűtőbordázott motor, csak 450-es méretben. Viszont figyelemre méltó adatokat tud. A leadott teljesítménye 500 Watt - azaz fél kilowatt - és kis ideig akár 730 Watt leadására is képes. Ez a 700 grammos felszállótömeget figyelembe véve kiemelkedően jó teljesítmény: 1 kg-ra több, mint 1 LE teljesítmény jut. A motor folyamatosan terhelt állapotban 46 Ampert, míg csúcsra járatott állapotban 68 Ampert ehet. Ehhez igencsak meglepő, hogy az Align a mostanában szidott Castle Creations szabályzók egyik ide passzoló tagja helyett a saját RCE-BL35X szabályzóját adja.
A váz az 500-as kistestvére - a motor a hűtőbordázott 450MX
A motor egyébként "csak" 3400 KV-s. Ez a laikusok nyelvére fordítva: 3400 fordulatot tud voltonként, vagyis a 3 cellás táplálás mellett nagyságrendileg 40 ezer forulatot forog üzemi teljesítményen. Az elődökhöz képesti kisebb maximális fordulatszám viszont nagyobb erő párosítás mellett egy foggal többet kapott a motorfogaskerék, azaz a meghajtás aránya 1:10-hez. Könnyen kiszámítható, hogy agresszív 3D-ben akár 4 ezres fordulaton is forgathatjuk a lapátokat - bár kérdés, hogy azok bírják-e.
Mire jó ez a teljesítmény?
A gépet tökéletes 3D helikopterré teszi. A helikopter igazi "vadállat", az első generációs 300W-os 430L-es motorhoz képest majdnem kétszeres a teljesítmény - miközben a tömeg szinte nem változott.
Kezdő helikopternek is jó választás lehet, hiszen a mérete és az alkatrész-árai ezt minden további nélkül lehetővé teszik, de azért egy-két dologra jobban oda kell figyelni, mint a bordásszíjas farokkihajtással rendelkező 450 Sport változatnál.
A kardán sokkal sérülékenyebb, mint a bordásszíj. Akár egy kisebb fűcsomó is elegendő ahhoz, hogy a lapátok elakadjanak, a kardán törjön, a fogak azonnal letörjenek - végső soron a gép összetörjön.
Kardános farokkihajtás, súlyozott farokbefogók
Éppen ezért bizonytalan kezdőknek inkább a homokos, egyenletes talajon való próbálkozást ajánlom, vagy aszfalt-beton legyen a tanulókeret alatt. Ha már megy a pontos leszállás, akkor érdemes kissé csomósabb füves területen próbálkozni.
A másik korlátozás a motor teljesítményének erős limitációja. A jó választás,ha a rotorfordulat 2800-3000 RPM fölé nem megy.
Gyakorlati tapasztalatokról pedig akkor fogok beszámolni, ha a helikopter megérkezett...