Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (6) drónszabály (6) dróntörvény (8) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (3) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) Heliwood (1) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) Kan Poonnoi (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (7) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (4) UAV (5) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Drónos házhozszállítás Budapesten

2023.01.18. 18:33 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Írja az Index. És nekünk, mint az RC modellezés képviselőinek most egymás vállát veregetve kellene ujjongjunk. Hát az ujjongás érdeklődés hiányában elmarad, mert ebben nincs minek örülni - nekünk sem.

tesztelik_a_dronokat_budapesten.jpg

Most igazolódik be ugyanis az a feltevésünk, amit 2016-ban már többen pedzegettek: a drónszabályozás nem azért kellett, mert bármi köze lenne a biztonságos légiközlekedéshez, az csak a vetítés, a fedősztori, az önigazolás volt. Ezt egyébként ha jól emlékszem, Zentai István mondta ki. A valódi cél az az volt, hogy a pénz urai a légteret a saját céljaikra lefoglalhassák. És a saját cél a további profittermelés: ennek voltunk az útjában mi, hát ki kellett takarítani bennünket onnan. A légiközlekedés biztonsága pedig egy tök üres dumának tűnik, sokkal inkább hülyére akartak venni minket és úgy általában az embereket.

Egyébként ez megint nem magyar jelenség. Még tavaly nyáron hozta le az Economist, hogy az Egyesült Királyságban az elkövetkezendő két év folyamán egy drón szupersztrádát hoznak létre Reading, Oxford, Milton Keynes, Cambridge, Coventry és Rugby városát összekötve mintegy 300 km-es hosszúságban, hogy ott a drónok csomagokat szállíthassanak. A brit modellezők is "izgatottan" várják, hogyan fogja ez tovább korlátozni mindazt, amit eddig csináltak.

Magyarországon sincs szó még a szabályozás kérdéséről, úgyhogy erről nincs is mit beszélni. Sokkal inkább az etikai, morális aspektusait érdemes boncolgatni, mert attól felmegy a pumpa.

Szóval ez a drón a lakott területek felett 20-50 méteres magasságban zúgott végig mintegy 50km/h vízszintes sebességgel. Vagyis előállt az a helyzet, hogy közvetlenül a fejünk felett, a kertünk és a házunk felett, az autónk felett repkednek úgy a drónok, hogy arról minket a kutya nem kérdezett meg, hogy szeretnénk-e. Vagyis minden olyan dolog megvalósult, amit mi az elmúlt 100 évben soha nem csináltunk, és ezzel elértünk egy kimagaslóan jó baleseti statisztikát. Mert épeszű modellező ilyet nem csinál, drón operátor meg csak akkor, ha egészen tuti biztos, hogy mindenki tud róla, hogy mit fog csinálni, és az ellen senki nem tiltakozott. 

És akkor jönnek a kereskedelmi drónok. Persze teljesen biztonságosak. Van négy motor rajtuk, és nem fog egy drón sem leesni. Nem fog ráesni az autóra, a házra, a gyerekre, mert olyat ezek nem tudtak. Még soha senki nem látott elszabadult drónt, az teljesen elképzelhetetlen. 

Ilyet persze csak az mond, akinek még nem döntött úgy a DJI Mavic Mini drónja, hogy mintegy önszorgalmi alapon, teljes slunggal nekirongyol a falnak anélkül, hogy bármit tudott volna ellene csinálni. De ebbe inkább ne is menjünk bele. Majd elintézik azzal, hogy elszigetelt eset, fizetik az okozott károkat, meg a sérüléseket letudják majd valami minimális fájdalomdíjjal. Ne legyenek hiú ábrándjaink, balesetek lesznek, mert a nagy számok törvénye alapján ez szinte elkerülhetetlennek látszik.

A polgári repülésben is vannak balesetek, igaz nem sok, de ott aztán már tényleg annyira kiforrott a technika, olyan protokollok vannak - meg száz év tapasztalat - hogy nehéz ezt tovább fokozni, és mégis előfordul egy-egy baleset, mert a nagy számok törtvénye alapján ezt nem lehet kizárni. A négyrotoros konstrukcióval meg sőtdepláne, és ugyanis nem látok benne annyi tartalékot, hogy egy motor kiesését ez a rendszer le tudná kezelni. A technika meg annyira nem kiforrott, hogy arra nincsenek szavak. A DJI is szoftverhibával árulja a drónját, tudott, ismert, nem találják, egy-egy drón meg kamikaze üzemmódba kapcsol miatta - persze ezt hivatalosan soha nem fogja senki elismerni. Állítólag az iránytű kalibrációs hibája okozhatja - egymillió esetből egyszer. Na én voltam az az egy millióból egy. Hogy a lottón ez miért nem tud előfordulni?

De komolyan: valaki megnézte, hogy mi történik, ha egy nagy testű ragadozómadár rárongyol egy ilyen szerkezetre? Mert rá fog.

Inkább nem is dühöngök tovább. szimplán hazardirozásnak tartom az egészet. Nem mondom, hogy nincs az az elméleti megoldás, ami működhetne, de ez nagyon távol áll attól, amit én elfogadhatónak tartok. És 15 év repüléssel és tapasztalattal a hátamban hagy legyenek már aggályaim.

Viszont felmerül egy mocskos morális kérdés is: hogy van az, hogy jogilag a saját kertedben a saját kerítésed mögött még egy méterre sem emelheted fel a saját drónodat, míg vadidegenek repkedhetnek ugyanannak a kernek a területén, méterekre a kutyádtól, a fejedtől, az autódtól, a gyerekedtől? És kétség ne legyen afelől, hogy lesz rajtuk kamera, akár meg is nézhetik, hogy mikor és mit csinálsz ott. Ez alól csak a kiváltságosok lesznek kivételek. Aztán a videó majd véletlenül kikerül a netre, a magánéletednek meg annyi. Ezek a drónok ugyanis hülyék lennének követni az utcák vonalvezetését, az iszonyatos pazarlás lenne.

Mindez persze csak puszta spekuláció, teljesen alaptalan félelem, rosszindulatú összeesküvés elmélet... akár az a gondolat 2016-ban, hogy a modellrepülést azért kell szabályozni, hogy a kereskedelmi drónoknak kitakarítsák a légteret és megszabaduljanak tőlünk.

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr618029214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása