Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (6) drónszabály (6) dróntörvény (8) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (3) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) Heliwood (1) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) Kan Poonnoi (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (7) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (4) UAV (5) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Jajj, már megint jogászkodunk... kicsit off.

2021.07.07. 15:41 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Az úgy volt, hogy az RC helizés gyakorlatilag alkatrész-ellátás nélkül maradt Magyarországon. Erre csak így pár nappal az új EU-s áfaszabályok bevezetése után csobbantunk rá, miután a hétvégén egyeseknek sikerült gépeket törni, és alkatrészt akartak rendelni. Hát hogy is mondjam, nem volt túl sikeres... a rendelés.

broken_eu.jpg

Mert bizony szépen végig kattintgatva a jól megszokott webshopokat, majd az összeszedett motyóval a pénztárhoz kattintgatás után az egyszeri magyar fogyasztó azzal szembesült, hogy a jól bejáratott német, osztrák, stb... webshop Magyarországra már nem szállít. Mi a csuda!?

Aztán jöttek a magyarázatok, hogy jogszabályváltozás miatt, meg egyebek, hát elkezdtünk utánamenni. Ennek egyik eredménye ez a cikk, amiben benne van, hogy bizony nem csak mi magyarok, hanem még egy sor ország szenvedő fogyasztói is áldozatul estek. Hogy mást ne mondjak, az egyik osztrák forrásunk 24 EU országba nem szállít, az egyik bevált német forrásunk 19-be nem küld semmit.

live-hobby_lista.JPG
Két hete még szállítottak Magyarországra - gond nélkül

Mert bizony az áfaszabályok az EU-ban megváltoztak, csak hát ez kevésbé volt fontos hír, ahogy annak az elég súlyos következményei is (és most nem csak magunkról beszélek), mint mondjuk hogy kinek tetszik a szivárvány és kinek nem, meg hogy mind meghalunk-e a COVID miatt vagy nem. A politikai elit egy kis cirkusszal megint jól elkente a figyelmet a lényegről, hogy bizony az egyszeri EUs fogyasztó jól pofára esett, ha nem a két legnagyobb ország - Franciaország és Németország - lakója.

heli-shop_shipping.JPG
Magyarország alig pár tíz kilométerre van ettől a bolttól. Két hete még tudtál rendelni.

Történt ugyanis, hogy az egyszeri kereskedő, aki ÉVI 10 ezer eurónál nagyobb forgalmat csinál az EUn belül, de határon átnyúló értékesítéssel (értsd, havi kb. 300 ezer forint) az bizony mostantól 27 tagállam felé 27 féle módon készült 27 adóbevallást, majd 27 különböző utalást csinál. Ha ez nem tetszik, akkor van egy OSS nevű rendszer, ahol ezt egyben letudhatja, már csak a 27 ország 27 féle áfaszabályaival kell megküzdjön, ja és az áraiban ezt az áfát egységesen kell érvényesítse, mert az EU-n belül az árakat bruttóba kell feltüntetni, és nem különböztethető meg egymástól két EU állampolgár. Szívás, ha az egyszeri vevő pont magyar területről rendel, mert a 17%-os luxemburgi áfához képest a 27%-os magyar bizony az árrés rovására megy. Az egyszeri kiskereskedőnek meg az a 10% marhára nem mindegy.

Úgyhogy a nyugat-eruópai webshopok szépen el is kezdték letiltani a szállítást olyan országokba, ahova nem küldenek nagy mennyiségben árut vagy éppen magas az áfa. Hát így esett ki a német és osztrák kereskedők ellátásából a teljes Baltikum, a skandináv államok és komplett kelet-közép európai régió a V4-ekkel, valamint az a pár balkáni ország, aki a történelem "szerencsés" folyása során bekerült a belső körbe. 

A nagykereskedőket, multikat a dolog egyáltalán nem érinti, mert eddig is helyi leányvállalatokkal oldották meg az értékesítést, na de Johannes Grün alsó-szászországi bőrdíszműves, akinek jó a híre, de kicsi a biznisze bizony most azzal szembesül, hogy havi egy hete csak áfa-bevallásra megy el, hacsak nem dobja a forgalma egy részét, és szünteti meg a szállítást a kevésbé szerencsés történelmű, vagy az egyébként is depressziós államok felé. Hát bizony ezt fogja tenni.

Persze lehet hápogni, hogy EU meg áruk szabad áramlása meg egyenlő jogok, ugyanis ez jogilag nem sérül. Neked, mint egyszeri magyar gyarmatosítottnak jogodban áll nála vásárolni továbbra is, de nem kérhetsz szállítást, mert az áfát a szállítási célország szerint kell elszámolni, az meg ugye ilyenkor nincs, ergo ő a saját áfáját a saját országa felé fogja neked felszámolni, te meg oldd meg a szállításodat, ahogy tudod - ez ugyanis jogodban áll. A kereskedő feladatai ott érnek véget, hogy te (vagy a szállítód) a cuccot a boltjában felveheted. Voilá: van szabad árumozgás, te meg ki leszel szolgálva - mármint az EU bürokraták értelmezésében. Ráadásul az árut ugyanannyiért kapod meg, mint Dieter Kreinz berlini őslakos.

Az EU egyetlen elve sem sérül a szállítás leállításával, neked minden jogod garantált továbbra is, csak éppen élni nem tudsz vele, mert Alsó-Szászország messze van, a futárcégeket meg ilyen módon nem igazán lehet megrendelni még bejáratott módon. Vagyis a gyakorlatban ha egy árut a multik nem forgalmaznak, neked meg nincs helyben ismerősöd, akkor nem jutsz hozzá. 

És így járt a magyar helis. Magyar bolt nincs, ahol alkatrészeket lehetne kapni, mert a közösség mérete egyet sem tartana el - főleg annak tükrében, hogy hány gyártó hány modellje repül. 

A legkényesebb kérdés az akkumulátor, mert azt eleve nehezen szállították eddig is, nem mindenkitől lehetett rendelni eddig sem, viszont Magyarországra helihez való akkumulátorokat EGYETLEN cég sem szállít - sem az EU-n kívülről, sem belül. A futárcégek sem vállalják ha nincs külön szerződés a szállításra, amely tartalmazza a biztonsági garanciákat és mindenképpen a küldő félnek kell ilyen licensze legyen.

Azért arra kíváncsi lennék, hogy még hány szubkultúra és terület szembesül most ezzel a helyzettel, mert kétlem, hogy mi helisek lennénk az egyetlenek. Az EU-nak meg üzenjük, hogy.... (inkább nem üzenjük, tudják ők jól).

Címkék: eu szabályozás

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr1916615186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása