Kezdjük az elején. Kihagytam egy csöppnyi időt. Ennek sok magyarázata van, nem is nagyon részletezném. Ez maradt le mindig. Meg hát két komplett weboldalt futtatni egyet magyarul (rchelicopter.hu), egyet angolul (rchelicopterhub.com) és mindezeket munka és család mellett nem egyszerű. Na de ennyit a mentegetőzésről.
Fogadalmat sem teszek, ha lesz kedvem (és főleg időm), akkor majd írogatok ide. Mert van/lenne miről. Most például a jelenleg hatályos drónszabályozás. És akkor most itt lehetne fröcsögni, meg kormányt szidni, meg mittudomén, de próbáljunk meg tárgyilagosak maradni, a véleményem akkor is lesújtó lesz.
Adott, hogy kedvenc Európai Uniónk a nyakunkba akasztott egy rakat olyan szabályt, ami a komplett európai modellező társadalmat kiakasztotta, akár a kakukkosórát. Mindezt olyan szinten, hogy az előbb említett kakukkosórák hazájának, azaz Svájcnak modellező szövetsége - amely mellesleg nem is EU tag, csak a véletlenek szerencsétel egybeesésének köszönhetően ők is áldozatul estek - az EASA-hoz fordult, követelve, hogy a modellrepülést válasszák le erről az egészről. Mert ugyebár most egy lapon emlegetjök és kezeljük a házimacskát az oroszlánnal, és ezeknek ugyanazokhoz a szabályokhoz kellene alkalmazkodni. A merőben más természetüket meg hagyjuk figyelmen kívül, végtére is mindkettő a macskafélék közé tartozik, tessék alkalmazkodni.
De hogy mit is jelent ez? Hoztak egy rakat szabályt, ami "teljesen" jól értelmezhető a drónokra, de a modellekre azok természeténél fogva már nem annyira. Sem a tömeghatárok, sem a repülési jellemzők, sem a technikai feltételek nem azonosak. Mert hát elég ritka, hogy egy repülőmodellben lenne GPS-vevő, és az is kevésbé elterjedt, hogy ezekkel kamerákat cipelnénk. Repülővel még csak-csak, de helikopterre kamerát rakni a vibráció okán meglehetősen nehéz feladat. Ráadásul sem egyik, sem másik nem repül jellemzően autonóm módon, utóbbi még a magasságok meghódításában sem jeleskedik, nem véletlenül jelszó a helisek körében, hogy "lower-lower" azaz "alacsonyabban, alacsonyabban"
Kitalálták az online képzést, a kompetenciavizsgát, regisztrációt, azonosítót, stb... És az egészet nemzeti hatáskörbe utalták részletszabályozás címén.
Ezen a ponton jött Magyarország Kormánya és megalkotta a világ egyik (ha nem a) legdrágább és legbürokratikusabb szabályrendszerét. Mivel az EU-n belül a szabályozásból kimaradt az állandó lakhelyhez kötöttség, egyáltalán nem érteni a célt. Talán azt akarták, hogy mindenki menjen egy másik EU-s országba és nekik ezzel ne kelljen foglalkozni, vagy az volt a cél, hogy jó sok adó/bevételt produkáljanak. Az előbbi bejött, az utóbbival meg a modellezés és a drónok elterjedésének alapján akkor is probléma lenne, ha senki nem "vinné" külföldre a modellezését, mert ebből nagyon maximum egy budai villa árát lehet összekalapálni.
De miről is beszélek? Igen, kompetenciateszt van más országokban is, de a legtöbb országban ez ingyenes. Tehát "mehetsz" Hollandiába, Luxemburgba, de akár Svájcba is. A magyar hatóságoknak el kell ismerni.
Az operátori regisztráció nagyából sehol sincs ingyen (ez az üzembentartó), de a magyar viszonyokhoz képest olcsóbb a legtöbbeknek és mindenképpen egyszerűbb. Egy adott összeget egyszer kell kifizetni, és ez szerintem sehol nem haladja meg az 5000 Ft-ot. Magyarországon ez 2000 Ft, de GÉPENKÉNT!!!! A legtöbb drónosnak van egy vagy két drónja, de a modellezőknél ez folyamatosan változik és akár 5-10-20 is lehet. "Kivonni" a forgalomból egy-egy modellt újabb 1000 Ft-ért lehet.
Képzeld el, hogy repülőmodellezéssel foglalkozol. Építettél egy kísérleti modellt, még sose repült. Beregisztrálod, megpróbálsz repülni vele, törik, nem javítható. Újabb 1000 Ft kivonni azt a modellt, ami sose repült. A sok kis 2000 Ft-ból gyorsan összerakódnak a tízezrek. És mondhatjuk, hogy de hát a modellek ára ehhez képest többszörös, ez már csak aprópénz, de macerás és SEHOL MÁSHOL NINCS ÍGY.. Még a nagygépes repülésben is létezik a kísérleti jármű fogalma, csak nekünk nincs ilyen.
Ehhez képest mindenhol máshol regisztrálod magad, kapsz egy számot, azt felapplikálod a modelljeidre és készen is vagyunk. Az összes többi országban sikerült felfogni, hogy egy modellezőnek akárhány modellje lehet, repülni csak eggyel fog egy időben. Ez különösen érthetetlen egy olyan országban, ahol még a segédmotoros kerékpárokat (alias robogó) sem sikerült felrendszámozni. Hogy értsd a dolog abszurditását: ha robogóval mész ki modellezni a hátadon a helivel, akkor egy rendszám nélküli gépjárművel vehetsz részt a forgalomban, hogy egy olyan eszközt szállíts, aminek egyedi hatósági azonosítója kell legyen a semmi közepén, hogy magadat szórakoztasd és kikapcsolódj.
Hogy milyen és mennyi pénzügyi vagy politikai motiváció volt a dologban, hogy belejátszott az, hogy ne lehessen a politikusok összelapátolt földvagyonát lefilmezni vagy nem, tulajdonképpen tökmindegy, mi modellezők sose repültünk ezért, ez legyen a "függetlenobjektív" sajtó problémája. Minket az érdekel, hogy miért kellett az egyébként is halódó félben levő modellezésbe még egy tőrt beledöfni.
És eljutottunk a rablókapitalizmusig is. Jöttek a biztosítók nagy lelkesen, hogy VAN DRÓNBIZTOSÍTÁS, mert ugyebár kötelező. Bezzeg amikor mi kilincseltunk 2012/13-ban majd 2017/2018-ban, akkor el lettünk hajtva. De most van, nem is akármilyen: a világ legdrágább formája. Pofátlanul lehúzós, eszméletlenül és megfizethetetlenül drága.
20-40 ezer forint per év MODELLENKÉNT. És kőkemény 3-10 milliós fedezeti plafon. Ja és csak az EU-ban érvényes. Ehhez képest a brit modellező a BMFA tagságával évi 38 fontért (Kb 16 ezer forint) kap egy szövetségi képviseletet, egy a világ szinte összes országába érvényes biztosítást maximális 25 millió fontos (sacc/kb 10 milliárd forint) fedezettel az összes modelljére 25kg-ig. Bár ez a fedezet tökmindegy, valamit le kellett írni, soha senki nem okozott még csak megközelítőleg sem ekkora kárt. A modellezésnek a biztonsági mutatói még az EASA által is elismerten kiemelkedőek.
És most hogy érzed magad magyar tarka? Jól lehúztak? Le hát, mert a magyarországi biztosítők a KGFB mintájára képzelték el a biztosítási rendszert anélkül, hogy felmérték volna vagy értenék a kockázatokat, vagy egyáltalán fogalmuk lenne az egész modellezésről.
Hát itt tartunk most. van egy MyDroneSpace alkalmazásunk, ami egész jó lehetne és egy tök egyszerű rendszert lehetne rá építeni, de nem, nekünk megint agyon kellett szabályozni az egészet. De semmi extra, azok a magyar modellezők, akik beszélnek valamiféle idegennyelvet, már mind más országokban vannak regisztrálva. Mert nekünk megint maradt a trükközés - mellesleg teljesen legálisan.
Lesz még ennek a posztnak folytatása, amiben elmondom, hogy mennyire sárosak a drónszervezetek ebben az egész helyzetben, de az se rövid, így azt majd később.