Hát megvolt az első próbarepülés. Nem egy komoly mutatvány, de elemelkedett a helikopter a talajról és tovább tartott a dolog néhány röpke másodpercnél. Nagy eredmény ez, mivel rengeteg küzdelem és probléma tarkította az idáig vezető utat.
Miután összeállt a helikopter az első komoly gond a gép tömege lett. A több, mint 1500 grammos felszállótömeg és a 300W teljesítményű, korosodó motor párosítása nem igazán volt repülésre alkalmas.
Az első próbálkozások alatt egy ilyen motort meg is sütöttem, miután a fogaskereket kisebbre cseréltem, és végre képes volt a helikopter egyáltalán felemelkedni.
A tömeg lefaragását követően a lapátok kerültek lapátra - hogy stílszerű legyek :). A szépnek kinéző, ám olcsó rotorlapátok ilyen mennyiségben - szám szerint 5 darab -ekkora teljesítmény mellett nem igazán alkalmasak a repülésre. Valószínű, hogy kettesével is erősen megkérdőjelezhető a dolog, de ott a könnyű helikoptert legalább felemelni képesek - elvileg. Ebben az esetben azonban erről szó sem volt.
Nem a lapátok tömege vagy kiegyensúlyozásuk módja, hanem maga a keresztmetszet volt a probléma forrása. Nyeltem kettőt és az igazán nem erre a célra tartott lapátokból tettem fel ötöt. Most már majdnem 30 ezer forint az értéke csak a lapátoknak a gép tetején. Ennyi lapátot összetörni elég komoly dolog, úgyhogy remegett, a kezem, lábam, amikor az első alkalommal próbáltam felemelni a helikoptert.
Hát majdnem törés lett a vége. A gép képes volt szépen elemelkedni, de szinte irányíthatatlanul keringett körbe-körbe. Gyors, ám annál izgalmasabb landolás, és jött a rengeteg ellenőrzés, beállítások újragondolása, és a többi.
Nem mennék bele minden egyes részletbe, de a tény az, hogy a fél hétvégém és még jónéhány estém beleborult a helikopter részleteibe, mire tegnap elérkezettnek láttam az időt egy újabb gyámoltalan kísérletre.
Az első két próbálkozás elég gyatra volt. Egy-két másodperc - nem jó, nem jó, ne törjük össze. Aztán elkezdett egyre jobban viselkedni a gép. A beállítások végre jó irányba mutattak.
Tegnap délután három óra alatt elértem azt, amit korábban két hét alatt sem sikerült. A lógásoktól és szorulásoktól mentes lett a helikopter, és elkezdett rendesen, irányíthatóan repülni. Az első igazi startban - ami már percekben mérhető volt - még kicsit rázta a farkát, de aztán a giroszkóp beállításával ez is helyre jött.
Pár adat a helikopterről - annak, akit érdekel:
- Váz: T-Rex 450
- Burkolat: HeliArtist Hughes MD 500D v1.0
- Fényvezérlés: rchelicopter.hu HLC v1.0 prototype
- Szervók: Hitec HS5085MG
- Farokszervó: LTS-3100
- Rotorlapátok: 5 db Curtis Youngblood RADIX 325
- Motor: Align BM 450M (400W)
- ESC: Align RCE-BL35G
- BEC: SportBEC 3A
- Logger: EagleTree eLogger v3.0
- Bruttó felszállótömeg: ~1460 gramm (akkumulátorral együtt)
- Akkumulátor 3S (ez még változik 4S-re)
- Folyamatos áramfelvétel: 14-17A
- Főrotor: d: 700 mm, RPM: 2100-2230 1/min.
- Főfogaskerék: 150T
- Motorfogaskerék: 12T
- Áttételezés: 1:12.5:4.24
- Kollektív állásszög: -10/+10°
- Ciklikus állásszög: -6/+6°
- Expo: Ail/Elev: -20%
- Gain-ek (3G): Rudder 45%, Ail: 65%, Elev: 75%
Tegnap megkapta a gép a repülésre alkalmas minősítést. Első komolyabb - és egyben nyilvánosabb - próbarepülések a hétvégére vannak betervezve a Soroksári Repülőtéren (időjárás és egyebek függvénye, pontosítás az rchelicopter.hu-n).