Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (6) drónszabály (6) dróntörvény (8) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (3) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) Heliwood (1) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) Kan Poonnoi (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (7) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (4) UAV (5) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

"Erre figyeljen, ha drónt röptetne" - inkább ne...

2017.02.03. 13:08 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Alig egy órája futottam bele egy a címben idézett "érdekes", az [origo] nevű sajtóorgánum egy bődületes cikkébe a drónokra vonatkozó szabályokkal kapcsolatban, aminek következtében majdnem belefulladtam a reggelimbe. A cikket szándékosan nem linkelem ide - hülyeséget ne olvassatok. A cikkben szereplő állítások szinte mindegyike alaptalan, mindjárt kitérek rá, hogy miért. De előzetesen az Első Magyar Helikoptermodellező Sportegyesület (és áttételesen az Együtt a légi modellezésért polgári mozgalom) idevonatkozó állásfoglalása a szabályokkal kapcsolatban:

15823492_1562888427061016_7313895710962338165_n.jpg

317124_240615909318811_1346482612_n.jpg

Kedves Modellező Társak!

A NFM január 27-én kelt nyilatkozatában azt állítja (más szervezetek egybehangzó véleményével együtt), hogy Magyarországon jelenleg nincs - ahogy szerintük korábban sem volt - lehetőség eseti légtér igénylése nélkül szabályosan modellrepülési tevékenységet végezni.

Megvizsgáltuk az összes idevonatkozó, jelenleg hatályos törvényt és rendeletet és a következő megállapításra jutottunk: a Minisztérium és egyéb szervezetek vagy tévedésből, vagy szándékos félrevezetésből, de valótlant állítanak. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy az eseti légtér igénylése térítésköteles.

Véleményünk szerint azonban, amennyiben a repülőmodell pilótája megfelelő felelősség biztosítással rendelkezik, a repülőmodell pedig a hatóságnál regisztrálva van, VFR látva repülési szabályok betartása mellett "G" osztályú nem ellenőrzött légtérben a modellrepüléshez sem bejelentés, sem eseti légtér igénylése nem szükséges, amennyiben a modellrepülés sport- vagy magáncélú. A biztosítási és regisztrációs kötelezettségen felül a terület kezelője/tulajdonosa a le- és felszálláshoz hozzá kell járuljon. Más kötelezettség a jelenleg hatályos rendeletek szerint nem merül fel.

A megfelelő felelősség biztosítással és a regisztráció folyamatának megismerésével kapcsolatban elkezdtük a munkát, amint van eredmény, azonnal beszámolunk róla.

Abban az esetben, ha a fent leírt kötelezettségek teljesülése mellett bárki ellen, modellező tevékenységével összefüggésben mégis eljárást kezdeményeznek, kérjük mindenképpen tartsátok be a következőket:

 Legyetek udvariasak, készségesek, együttműködőek!

Mindenképp kérjétek, hogy a jegyzőkönyvbe kerüljön bele: “Fenntartom, hogy a modell reptetésével kapcsolatban minden jogszabályt betartottam.”

Amennyiben a felszerelésből bármit lefoglalnak, mindenképp éljetek panasszal, mely szintén feltétlenül kerüljön jegyzőkönyvbe!

Kulcsfontosságú, hogy semmiképp ne menjetek bele parttalan vitába, ne hőzöngjetek! Egyrészt az eljáró rendőr is együttműködőbb lesz, illetve mindez bekerül a jegyzőkönyvbe, ami lényegesen megnehezíti majd az intézkedést a későbbiekben.

Végül, ha eljárás indul ellenetek, jelezzétek nekünk az EMH elérhetőségein keresztül!

Bár fenti tájékoztatásunk szakmailag megalapozott (Szabó Péter és Zentai István szakmai hozzáértésének és áldozatos munkájának köszönhető), nem tekinthető hivatalos jogi nyilatkozatnak.

Biztonságos modellezést!

Nem kevesen és nem keveset dolgozunk azon, hogy mindent összeszedjünk és naprakészen tartsunk.Nem mennék bele a pontos elemzésbe (eredetileg akartam), de alapos okunk van arra, hogy mindezt kijelentsük, és 99%, hogy igazunk is van (1% arra az esetre, ha mégse)

Nos a tények az említett cikkel kapcsolatban. Nem igaz az, hogy 250 gramm alatti modellek játéknak minősülnek. Nem igaz, hogy a kertedben/magánterületen szabályosan repülhetsz. Bátran igen, mert ellenőrzésnek és lebukásnak csak egy esetleges baleset esetén van reális esélye, de szabályosan szinte biztos, hogy nem repülhetsz - kivéve ha a hátsó kert G" légtérben van, a vizuális repülési követelmények teljesülnek, a modell regisztrálva van, és rendelkezel felelősség biztosítással.

Igaz ez akkor is, ha egy 50 grammos miniatűr quadrocopterről beszélünk vagy egy három és félcsatornás koax helikopterről van szó. Nyílt téren minden szerkezet ami repül és nincs pilóta a fedélzeten pilóta nélküli légi jármű - akkor is ha csak egy lufiról van szó. Aktuálisan ez a jogi helyzet. Sem távolsági, sem magassági korlátozások azonban ezekre a modellekre KÜLÖN nem kerültek definiálásra, a légi járművekre vonatkozó szabályok vonatkoznak rájuk is.

A cikk szinte összes állítása egy még nem elfogadott, erősen vitatott rendelettervezeten nyugszik, ami - ha hatályos lenne - sok szempontból igazzá tenné mindazt, ami ott szerepel. De nem hatályos, ergo nem számít. Jelenleg három idevágó jogszabály van érvényben: Az 1995. évi XCVII. törvény aktuális változata, a 4/1998. (I. 16.) Kormányrendelet és a 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet. A hivatkozott rendelettervezetnek még csak azonosítója sincs egy nyomorult aktaszámot nem számítva.

A törvény december 31-i hatállyal megszüntette a repülőmodell fogalmát és besorolta azt a pilóta nélküli légi járművek alá tekintet nélkül azok tömegére, teljesítményére, alkalmazhatóságára vagy akármilyen más tulajdonságára. Ennek megfelelően minden repülőmodellre, drónra, ugyanazok a szabályok vonatkoznak.

Nagyon hivatalosan és megbízhatónak hatnak az ilyen nyilatkozatok olyanoktól, mint a Magyar Nemzeti Drón Szövetség, de az általuk kijelentettek a valósággal ellentétesek. Ha valaki azok alapján (alapvetően jóhiszeműen) repül és eljárás alá vonják, hiába hivatkozik rájuk, a törvény szempontjából ők nem többek, mint egy gittegylet, akik ráadásul hamis információkat terjesztenek.

A média meg jó lenne, ha leszokna arról, hogy ezeket a semmiből jött szervezeteket keresi meg, mint információforrás, ahelyett, hogy az erre valóban hivatottakkal tennék mindezt - például Magyar Modellező Szövetség, Első Magyar Helikoptermodellező Sportegyesület. Hogy mást ne mondjak, ez a blog is legalább kétszer olyan idős, mint bármelyik ilyen újkeletű drónbagázs.

UTÓIRAT: Tegnapi posztomból okulva, addig marad nyitott a kommentelés lehetősége, amíg az első balliberális / jobbszélső kommentet meg nem látom. Ez nem aktuálpolitikai téma, azaz de csak nem pártokról szól, hanem a modellrepülésről. Bocs, de most ez a szabály. És itt nincs demokrácia.

· 1 trackback

Címkék: jogszabály szabályozás drón dróntörvény drónszabály

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr7112179934

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Eseti légtérhasználati engedély: így igényeld drónozáshoz 2018.07.24. 09:22:10

Ha egy drónozó szabályosan akar eljárni, és a drónozást legálisan akarja végezni, akkor minden esetben eseti légtérhasználati engedélyt kell igényelni, amit sokan nem tudnak. A magyar légtérhasználatról a 4/1998. kormányrendelet rendelkezik, és ebben a…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása