Az RC helikopter pilóták számára Szolnok, az MH 86 Szolnok Helikopter Bázis a fellegvár, az a szentély, ahol a forgószárnyas repülés csúcsa van, a helikopterek alfája és omegája. Itt repülni mindannyiunknak egy kicsit más, egy kicsit több. Olyan érzés, mintha szent helyre léphettünk volna.
Mi tagadás, a szervezés sem volt kisebb munka, valóban egy szent helyre mentünk. Mindenhez külön engedélyt kellett beszerezni, mindenhol a megfelelő embereket kellett megkeresni. Szerencsére ezek az emberek igen nyitottak voltak, segítettek, a megálmodott program megvalósításában. Igen rövid idő alatt sikerült megszervezni a látogatást, amiben nagyon sokat segített Pivovárnyik "Pivo" Attila is, aki nem mellesleg helikoptervezető, azaz a másik oldalt képviselte, de azért egy 90-es Rapi formájában belekóstolt a modellezés ezen ágába.
A látogatásunk egyrészt arról szólt, hogy megnézhessük a nagy helikoptereket, a forgószárnyas erődöket. Másrészt meg akartuk mutatni a nagyoknak, "hogyan kell helikopterrel repülni". Ez nagyképűen hangzik, és az is, de a cél az volt, hogy kicsit mi is bemutatkozzunk, bemutassuk a mi világunkat. És persze ott repüljünk, ahol a nagyok.
Volt repülés, meg helikopternézés, mindkét oldalról lehetett hallani a felszisszenéseket. Érdekes élmény hallani, a rácsodálkozás hangjait a nagygépes hajózók és kiszolgálók részéről, azt az "ááááhhh" hangot, amikor egy RC helikopter tic-toc-ban húz át a repülőtér betonja felett, vagy amikor a hátáról fél flipben tesszük át a talpára úgy, hogy recsegnek a lapátok.
Aztán volt sajnálkozó felkiáltás, amikor Joker 700E-je full negatív kollektívvel csapódott a guruló szélére - egy rejtélyes műszaki hiba miatt.
De ezek a hangok a mi részünkről sem maradtak el: már egy "mezei" felszállás is lenyűgöző, de amikor ezt a helikopter egy kis bemutatóval kíséri, az valami félelmetes látvány. Nagyjából száz méteres távolságról néztünk végig egy Mi-24P helikopterrel számunkra rögtönzött bemutatót. A rotorszél mindent elfúj, a hang döbbenetes. És amikor belegondolunk, hogy az rc helikopterhez képest lassú piruett vajon mekkora kerületi sebességet takar, az állunk leesik.
Szédületes látvány volt már a földön végrehajtott ciklikus teszt is, a levegőben aztán jött az igazi látvány. Először egy teljes piruett balra emelkedés közben, aztán egy balra majd jobbra csúszás egyenletes magasságon, jobbra piruett, végül pedig egy hibátlan kúp a felszállóhely felett. A végén a pilóta a helikopter megbillegtetésével elköszönt tőlünk. Egy rövid 90°-os jobbra történő lebegés (ahogy ők mondják függés) után lassan elindult a feladatára.
A figurákat egyértelműen a mi kis csoportunk kapta, hiszen minden egyes manővert felénk álló géppel indított és zárt a helikopter pilótája. Különleges megtiszteltetés ez mindannyiunk számára, és egy napja arról beszélünk - mi RC pilóták - hogy mennyire nagy élmény volt ez a számunkra.
A kutató mentő helikopter megtekintése végre bevezetett egy-két titokba is: engem a farokkihajtás és vezérlés módja nagyon érdekelt, de ez valahogy a nagy nyilvánosságot nem érdekli, így nagyon dokumentálva sincs. A "farokcső" vagyis faroktartó tetejében megy a bő ujjnyi kardán, alatta négy bowden - kettő húz az egyik, kettő a másik irányba. A farokállásszög-vezérlő a rotoragy külső oldalára van felszerelve, amit a rotortengelyen belül levő vezérlőtengely mozgat. Meglepő hasonlóság: akár egy ESP helikopter.
A nap mindkét csapat számára élményekben gazdagon zárult. Mi olyan dolgokat láttunk, amit sokan soha nem láthatnak, olyan helyen lehettünk, ahova csak úgy nem lehet besétálni, és ott repülhettünk, ahol a magyar helikopteres repülés csúcsa zajlik.
Megmutathattuk a "játékhelikoptereket", amiket nem is annyira egyszerű a levegőben tartani, megmutattuk a szimulátort, amivel tanulunk. Elmagyaráztuk a gépek működését, válaszoltunk a rengeteg kérdésre, valódi érdeklődést tapasztaltunk.
Nem teljesen tartozott a programhoz, de a legfiatalabb résztvevő - a majdnem két éves kislányunk - is egy napja erről beszél: "ott kedves nénik vannak, kaptam csokit is, meg láttam helikoptert is, nagy helikoptert".
Mi nagyon jól éreztük magunkat, reméljük, vendéglátóink szintén így vannak a tegnapi nappal. Egy biztos, tavasszal - visszahívtak - így ismét megyünk. Köszönjük az MH 86 Szolnok Helikopter Bázis parancsnokságának, a szolgálatot teljesítőknek, különösen Pivonak a szervezésben és a vendéglátásban nyújtott nagy segítséget.