450 CCW - ez lett a kódneve a balra forgós 450-es helikopteremnek addig, amíg vissza nem kerül az MD500-as kaszniba. A CCW counterclockwise-t jelent, vagyis az óramutató járásával ellentétes, hiszen erre forog. Tegnap és ma megtörtént a berepülés. A gép nagyon jó lett, én kevésbé.
A 450 CCW a levegőben
Először a kertünkben emeltem fel a 450-est, hogy megnézzem, egyáltalán repképes-e. A szokásos beállításoktól eltérően alapállapotban, azaz Idle 0-ban fix -2 fokos rotorállásszög mellett egy 0-25-50-75-100%-os "gázgörbét" állítottam be, hogy megnézzem, mit szól a gép a fordulatszám-emelkedésre. Ezzel a megoldással én tudtam a fordulatszámot növelni, és folyamatosan figyelhettem, hogy viselkedik a madár. Ha bármi gond van, vagy szétesik, akkor az még a földön történjen meg.
A gép bekapcsolása - a csatlakozó a kabin alól kivezetve.
A kezdeti lépések nagyon kecsegtetőek voltak. Szépen elértük a 100%-ot, rezonanciának, gyanús zajnak semmi jele. A helikopter felszállhat. Visszahúztam 50%-ra a motort, és felkapcsoltam a már szabályosan beállított Idle 1-be, ami alacsonyfordulatos repülésre van programozva. Minden rendben. Idle 2 - a nagyfordulatos program - hibátlan.
Jöhet a repülés. Még sosem repültem balra forgós helikopterrel. Ráadásul saját tervezés az átalakítás minden eleme. Mi tagadás, izgultam rendesen.
A gépet most már szabályos soft-starttal indítottam. Aztán nyeltem kettőt, és szépen elemeltem. Na jó, nem szépen. A kezem ahhoz van szokva, hogy a gép a légpárnán balra csúszik el - ez a jobbra forgós rotor sajátja. Ezt már automatikusan korrigálom. Hát most is sikerült, úgyhogy a helikopter jobbra elcsúszott a levegőben.
Egyenletesen, simán repül
Minden mozdulat érdekes és egyben furcsa. Nem rossz érzés, de teljesen más, mint amit eddig megszoktam. Nem gondolná az ember, hogy ekkora jelentőssége van a forgásiránynak. Ezt is alaposan meg kell szokjam.
A második berepülés kezdete
A második berepülésre tőlünk nem messze egy nagy üres területen kerítettem sort. Már bátrabban repültem. A helikopter nagyon jó lett, szépen repülhető, bár mi tagadás, ezekkel a lapátokkal, és ezzel a motorral nem egy erőművész. A hátára tételről gyorsan letettem, amikor közel függőleges állásnál kezdett vészesen elfogyni az erő. Ez a helikopter egyébként sem 3D célokra készül, hanem egy scale MD 500D lesz belőle. Az meg a legritkább esetben repül háton.
Bár kissé furcsa, nagyon jól repülhető
Rezonancia továbbra sincs, a helikopter abszolút jóindulatúan viselkedik, kényelmes vele repülni. Ami nagyon zavar, az a forgásirány megváltozásából adódik. Az összes nyomatékváltozást fordítva kell lereagálni. Nem balra tartom az orrát, hanem jobbra, Nem jobbra döntöm a gépet, hanem balra. A fordulókban a legérdekesebb. A jelek szerint egy picit ott is kell korrigálni, amit már automatikusan csinálok, mivel most az összes fordulóm esetlen, bár a külső személő ebből valószínűleg nem sokat lát. A helyben piruetteket szinte ugyanúgy kell vele repülni, mint a jobbra forgós változattal.
A fordulókban még kissé esetlen - ez miattam van
Összeségében sikeres a gép átépítése - legalábbis eddig. Úgyhogy még pár ellenőrző start, aztán elkezdem a visszaépítést, és a helikopter szép lassan igazi MD 500D-vé alakul.