Előző bejegyzésem óta kaptam hideget és meleget, ennyit a szabad véleményemről - mellesleg itt a bal oldalon van egy-két idevonatkozó dolog, akinek az előzőben leírtak nem tetszenek, az olvassa el. De azért rakjuk ezt a dolgot tisztába, mert sokan félreértettek. Továbbra is a saját véleményem teszem közzé, lehet nem egyetérteni.
Ez NEM helikopter... de életünk megrontója
Szóval valahol két-három éve éreztem én, hogy ezek a repülő szörnyek még sok bosszúságot fognak okozni nekünk. Valahol ott kezdődött számomra a dolog, amikor 2011-ben, a Heli OB alatt az ügyességi versenyen (NaIv kupa) megjelentek páran, és mint "helikoptert" bevetették. Mi (szervezők) nem tiltakoztunk, de én már akkor is megjegyeztem, hogy ez minden, csak nem helikopter. Továbbra is tartom, hogy ez NEM helikopter, mert "A helikopter olyan aerodinamikus légi jármű, amely motor segítségével forgatott szárnyakkal tudja önmagát a levegőbe emelni. Repülési magasságát és irányát nem szárnyakkal és vezérsíkokkal, hanem a forgószárnyak állásszögének változtatásával tudja szabályozni." idézet a Wikipédiából. Nem magyaráznám tovább, aki ezek után sem érti, annak úgyis hiába.
A drón helikopter nem lett, viszont ami biztosan lett, minden konfliktus és probléma forrása. Nekem is van egy, nagyjából tenyérnyi méret, és pontosan két start után unok rá. Valamikor a modellezéshez rengeteg tanulás, gyakorlás, befektetett tapasztalat kellett, meg még több türelem. Volt egy elég jól behatárolható társaság, aki ezzel foglalkozott. A modellezőkön belül az RC helikopter külön kasztot képviselt, hiszen oda a repülőgépes tanuláshoz képest is sokkal többet kellett gyakorolni, minden manőverért meg kellett küzdeni. Viszont az egészet biztonságos körülmények között, kvázi modellrepülőtereken csináltuk, illetve az utóbbi pár évben valódi repülőterekre is beszivárogtunk, ahol még fokozottabban volt fontos a biztonság, és a békés egymás mellett élés.
Ez helikopter... igazi RC, éppen háton.
Csakhogy a moderntechnika a hülyegyerekek számára is elérhetővé tette a repülés ezen formáját. Ma már mindenki helikopter pilóta, akinek van egy négymotoros, félautomata szerkezete, ami mellesleg magától stabil, nagy tudást - főleg a különböző segítő módok miatt - a vezetése nem igényel. A sok okostojás nulla tapasztalattal, a szabályok és veszélyek ismeretének teljes hiányában repkednek mindenféle helyzetekben. Repülőtéren, annak közvetlen közelében bárkinek a tudta nélkül, tiltott légtérben, és sorolhatnám tovább. Tök jó felvételeket lehet csinálni a Duna-partról a Margit-híd lábánál - csakhogy az ott tiltott légtér. Állati látványos egy repülőbalesetet felvenni a levegőből, csakhogy egy repülőtéren engedély nélkül nem igazán lehet még papírrepülőt sem dobálni, nemhogy a leszállómezőben "modellezni" (sic)/filmezni. Az egész nem a repülésről szól, hanem undorító pénzkérdés és kivagyiság. Behányok tőle.
Tehát tény és való, a szabályozás nemhogy időszerű, hanem már rég elkésett, és ismételten évekkel kullog az események után. A veszély viszont ott van, hogy a nagy kapkodásban a fokozatosság maradhat ki, illetve túllőhetünk a célon, és esetleg ott is megkeserítik a szabályalkotók a helyzetet, ahol már eleve nem rózsás.
Ez különösen tetszik... főleg a "?"-es rész.
És ennek örömére Holywood fellázadt a drónok ellen. A magánterület feletti repülések betiltását akarják elérni az ott élő sztárok. Már most tudom, hogy ki fogják forgatni a szavaim, de ez engem kísértetiesen emlékeztet a gyilkosságok kontra kés problémára. Sok a gyilkosság? Tiltsuk be a kés használatát! Akkor nem lesz mivel leszúrni a másikat.
Ez most Magyarországon is időszerű, hiszen az egész dróntörvény csak azért égető, mert a sok hülye emberek feje felett, hülyébbnél hülyébb szituációkban repül. Valahogy rosszul ülünk a lovon. Amikor az emberek a magánszférájukat féltik, akkor nem a magánterület főlé berepülést kell megtiltani, hiszen sokra megyünk ezzel a szabállyal. Minden kerítésnél lehet magasabbra repülni, és a közterületet el se kell hagyjam, hogy a egy jobb kamerával, egy komolyabb objektívvel akár az ablak mögé belássak. Ez nem repülési kérdés, ez adatvédelmi vagy mmittudomén milyen kérdés.
És otthon is hozhatnak bármilyen rendeletet, csak egyszer pusztuljon le egy nagyobb drónnak az elektronikája, egyszer adja meg magát a GPS modul, és csak egyszer essen a fejére valakinek egy ilyen szerkezet. A legszebb az lesz, hogy "nekem bevizsgált, műszaki vizsgázott, engedélyezett pilóta nélküli repülőgépem volt", és takarót adtunk az emberi hülyeségnek.
És mi van, ha a technika nem úgy akarja?
Mielőtt azt hinnétek, hogy a levegőbe beszélek: Egyszer volt olyan esetem, hogy a megbízó gépével repültem, felvételeket készítettem. Majd az a dög meggondolta magát és elindult egy irányba, semmit nem tudtam ellene tenni. Hála az égnek egybe letettem, és többet nem is emeltem el, de a kezem-lábam remegett. Nem márkátlan cuccról beszélek, márkás, hatszámjegyű berendezésről.
Amit én látok az egészben, egyáltalán nem fényes. Egy erőszakos, pénzorientált, pénzzel rendelkező, a repülésről azért nem sokat tudó társaság - tisztelet a kivételnek - kisajátította az egészet, mi meg, akik éveket gyakoroltunk azért, hogy elmondhassuk, képesek vagyunk biztonsággal repülni, a szőnyeg széléről végignézhetjük, ahogy jól kitolnak velünk.
Nem a szabályozás ellen vagyok, hanem az esztelen túlszabályozás, majd "mossuk a kezünket" hozzáállás ellen. Hányszor akartuk normálisan csinálni a bemutatókat - úgy szabályosan, engedéllyel. Aztán leneveltek róla. Hatósági válasz: "Nincs szabályozva, ergo tilos.", nesze neked Római jog.
A biztonságos repülés mindig is fontos volt számomra, ez erről a blogról is kiderül. De Isten ne adja, hiogy igazam legyen, de félek tőle, hogy ez is Nemzeti lesz.... Akkor viszont csak a pénzről szól és nem a biztonság/valódi lehetőségek kérdéséről. De mondom, ne legyen igazam...