Jól indul az év. Lassan nincs olyan szakmai vagy kevésbé szakmai sajtó, amiben ne lenne gyakorlatilag napi téma a magyar forgószárnyas légierő leginkább siralmas, már-már kétségbeejtő helyzete. És bizony nem zörög a haraszt...
Sokan és sokat foglalkoztak azzal, hogy mit is lehetne vagy kellene tenni, de lássuk be: egyik nagyobb ábránd, mint a másik, pedig valamit tenni kell. Nem akarok pálcát törni, vagy bölcs döntést hozni, mert hát nálam hozzáértőbb emberek is óvatosan fogalmaznak, de vannak a helyzetnek felelős döntéshozói, akik ilyen vagy olyan elvektől és szempontoktól vezérelt elvek mentén nagyon záros határidőn belül kénytelenek lesznek lépni.
Nyílt titok, hogy az utolsó két bevethető Mi-24-es harci helikopterünk, a 335 és a 336 december 31-én befejezte, mivel a már többszörösen meghosszabbított üzemidejük is lejárt. Ez persze nem jelenti azt, hogy innentől ezek vagy még jónéhány gép ócskavas számban menne, csak annyit, hogy kvázi "lejárt a műszaki, a vizsgához meg ki kellene őket alaposan pofozni". Vagyis 2012 év végén leállt a magyarországi harci helikopteres képesség.
Valakinek ki kellene végre mondani, hogy az utóbbi pár év (az a húszegynéhány) ezen a fronton kimeríti a legsúlyosabb büntetőjogi tényállásokat is: igen, ma már lassan mindenkire ráaggatják a jelzőt, pedig ezért még mindig életfogytiglan jár. Egy ország védekezésképtelenné tétele, az önvédelem képességének veszélyeztetése ugyanis hazaárulás - méghozzá a javából.
A szállítóhelikopterek terén sem állunk sokkal jobban, darabra ott is elegendő az óvodai matematika tudás ahhoz, hogy megszámoljuk, hány helikopterünk is van.
Tévedés és naivitás lenne azt hinni, hogy ez csak katonapolitikai kérdés, és úgysincs szükségünk ezekre - például harci helikopterekre. "Nem fenyeget bennünket külső veszély, így csak pénzkidobás" - szokták mondani az okosok. De ha abban a tévhitben szeretnénk dédelgetni magunkat, hogy tényleg nem fenyeget semmi, akkor is tisztában kell lenni bizonyos dolgokkal.
Egy új harci helikopteres képességet felépíteni gépekkel és új személyzetekkel hosszú évekbe kerül. Egy konfliktust nem lehet előre látni 5-10 évvel. Arról meg már ne is beszéljünk, hogy mindez mekkora pénzösszegeket emésztene fel. Vagyis olcsóbb lenne fenntartani.
A napi gyakorlati alkalmazásokat se hagyjuk figyelmen kívül. A légteret védeni, a légtérsértőket elfogni számtalan esetben nem lehet vadászgéppel, mert a harci repülőknek sokszor magasabb az átesési sebessége, mint az elfogni kívánt légi jármű maximális sebessége, így bekísérésről szó se lehet. Ilyen esetekben olyan helikopter kell, aminek kellő ereje van (tekintély) és a sebessége is pont az a tartomány, amivel a feladat végrehajtható. És ez bizony a harci helikopter. Szükség esetén felfegyverzett szállítóval is kiváltható, de ne akarjunk leltárt készíteni, hogy vajon hány gépet lehet erre a célra befogni - elárulom, nem sokat.
A szállítóhelikopterekkel még ennél is prózaibb a helyzet: az árvíz, a kolontári iszapömlés és hasonló vészhelyzetek nem tisztelik, hogy békeidőben élünk. Sőt néha a hó is belepi a vidéket. Időről-időre bekövetkeznek olyan helyzetek, ahol több szempontból is a helikopterek bevetése szükséges a szállítási vagy mentési feladatok ellátására. Ha azonban nincs mit bevetni... az emberéletekbe is kerülhet.
Egy hosszú történet, hogyan is jutottunk ide, de az tény, hogy ezek a repülőeszközök ilyesfajta kezelése - és itt most nem a napi üzemeltetésben résztvevőkre gondolok - magasfokú felelőtlenség. Volt javítóbázisunk, most nincs, pedig nagyon kellene. Igen, egy Tesco van a helyén Tökölön,. Voltak szakembereink a PG-ben, szélnek eresztették őket, pedig kellenének. Voltak jól képzett üzemeltető szakembereink, operátoraink, pilótáink, lassan ők sincsenek, egyikből mosógépszerelő lesz, a másikból sofőr, a harmadikból légi irányító. Volt olyan, hogy majd negyven darab Hind volt fellelhető egy helyen - szinte mind azonnal bevethető állapotban - mára egy sincs. Isten ne adja, hogy szükség legyen rájuk. Téved, aki lenézi ezt az "elavult technikát", de ez egy másik történet.
Csak ki tudja miért, látszólag itt az érdekek azt kívánják, ne is legyen jobb a helyzet, ne legyen nekünk helikopteres - sőt semilyen - képességünk. De jó volna tudni, hogy kinek az érdekei ezek...
Az utolsó 100 komment: