Ha ez fórum lenne, akkor most Off-olok. Meg így is, mert semmi köze nincs a modellhelikopterekhez, de még a forgószárnyakhoz se. De nem mehetek el mellette szó nélkül. Mert van annyira nagyszerű, hogy beszéljünk róla. Mert mindenkinek ismernie kell, aki a repüléssel foglalkozik. Ha műsörvezető lennék, akkor valami ilyesmit mondanék: "És örömmel jelentem be Önöknek ezt az ikonikus alkotást, ezt a remekművet az ICON A5-öt"
ICON A5 - további képek is vannak...
Szóval valamikor 2006-ban és a rá következő években a Szilikon-völgyben, ott a nagy víz túloldalán pár ember összefogott, hogy tervezzen valami egészen elképesztőt, amit mi egyszerűen csak repülőgépnek hívunk. Ebben nem is lenne semmi említésre méltó, csakhogy ezek az emberek valamit másképp csináltak. Újragondolták a fogalmat: repülőgép.
Nem, semmi tudományos fantasztikus, vagyis UFO-szerű nincsen benne, egyszerűen csak kiléptek a hétköznapi konvenciókból, kiléptek a dobozból, és feltettek olyan kérdéseket, amiket máshol nem tesznek fel. Alkottak egy repülőgépet, ami képes felszállni vízről vagy szilárd talajról, jól tárolható, könnyen üzemben tartható, elérhető árú, és... mondhatni bolondbiztos. Akár egy autó.
Akár egy autó is lehetne...
Addig semmi meglepő nincs benne, hogy ez egy amfíbia, ráadásul tolómotoros, egyébként igencsak futurisztikus megjelenésű gép. Hibátlan belső térrel rendelkezik, ami a legkevésbé sem emlékeztet egy repülőgépre, helyette inkább egy felső-közép kategóriás sedan utasterében érezhetjük magunkat. Mert a mérnökök mindent megtettek, hogy az átlagemberhez közelebb hozzák a repülést. A fogalmat ők is vallják: "a repülés mindenkié".
Eddig semmi különöset nem mondtam, szép repülőgép, jó is, mondhatni gazdaságos is. Na de mitől "bolondbiztos"? Ez így azért erős, PPL szintű képzettség szükséges hozzá. De aki a repülésben otthon van, az tudja, hogy a PPL nem más, mint a repülés úrvezetői "B"-kategóriás jogosítványa, és bizony a hétköznapi életben a "B"-kategóriás vezetők okozzák a legtöbb dugót, a legfurcsább forgalmi helyzeteket, számos balesetet, mert egyik se hivatásos vezető, de a többség alkalmatlan is rá.
A pilóták között ennyire nem rossz a helyzet, de a pilóta-hibás légi szerencsétlenségek 41%-a átesés, és az abból következő bedugózás következménye. Ezért az ICON mérnökeinek legnagyobb tervük az volt, hogy alkotnak egy dugózásálló (bocsánat, saját fordítás: spin resistance) repülőgépet, azaz megoldják, hogy az átesés következménye ne legyen "bedugózás".
Olyan az ICON A5 kialakítása, hogy egy átesést követően is irányítható marad, vagyis valóban közelebb hozza a repülést az átlagemberhez. Ettől a fenyegető veszélytől óvja meg utasait, akár egy autóban a sávtartó elektronika vagy a követő automatikás tempomat.
Egy fontos tényező azonban még akad: az ár, ami 140 ezer amerikai dollár, csakhogy hiába van ennyi pénzünk, 2016-ig várnunk kell a gépünkre, mert igény az van rá.
Ez egy valódi amfíbia...
Nem is nagyon részletezném tovább magát a gépet, mert akit érdekel, ezek után biztosan megnézi, akinek meg nem téma, az úgyse jutott el idáig.
Még egy dologban csináltak valamit másképpen az ICON emberei - hogy egy kicsit haza is beszéljek - elkészítették a gép Microsoft Flight Simulator verzióját, de letölthető a Phoenix RC-hez szánt változata is. És természetesen rendelhető a majdnem teljes konfiguráció RC modellben 200 USD ár körül (töltő és vevő nélkül), de van vevővel és töltővel is ellátott változata 279 USD áron.
Egyáltalán nem megszokott, hogy egy egyébként valódi repülőgépeket gyártó cég ennyire mellé álljon a modellezésnek, és egyből házon belül gondoskodjanak az RC változatról, valamint annak profi forgalmazásáról (HorizonHobby), az RC szimulátoros támogatást meg sokszor a modellgyártóktól sem kapjuk meg, nemhogy az igazi márkatulajdonostól.
Összecsukva szállítható és tárolható
És egy kicsit a hazai esélyekről is gondolkodjunk: sajnos ez a dolog egyetlen szépséghibája. A magyar jogalkotás, a szabályozás annyira le van maradva a technikai fejlettségtől, hogy véleményem szerint akár tíz-tizenöt évet is várhatunk, mire egy ilyen ICON A5 magyar lajstromban repülhet. Nem könnyítik meg az esélyeit kétéltű tulajdonságai, ezzel a magyar gyártók is futottak már pár kört. Ráadásul kis hazánk hivatalnokai igencsak félnek az efféle forradalmi újításoktól, rendre el is meszelik azokat. Így csak remélni lehet, hogy lesz majd egy első fecske, lesz majd olyan bátor hivatalnok, akin ez a gép "átmegy", mert ha csak a fele igaz annak, amit a fejlesztőcsapat ígér, akkor is rengeteget javíthat a repülésbiztonságon.