Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (6) drónszabály (6) dróntörvény (8) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (3) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) Heliwood (1) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) Kan Poonnoi (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (7) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (4) UAV (5) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Szimulátor márpedig kell

2011.01.24. 17:54 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Még az elején ezt harsogták úton-útfélen. Aztán később is. Meg utána is. Mintha mantra lenne ez az RC helikopter pilóták körében. Az elején mindent elhiszel, aztán egyre kevésbé tudod követni, mert ahányan vannak, annyifélét mondanak. De egy dolog közös: szimulátoros gyakorlás nélkül repülni ön- és közveszélyes dolog.

Ez is szimulátoros kép. Egy scale AH-64 az Aerofly szimulátorban

Legalábbis modellhelikopterrel szimulátoros gyakorlás nélkül szinte tilos repülni. Most nem a 20-200 grammos jákékokra - 3-4 csatornás koaxokra, FP helikopterekre - gondolok, hanem azokra a gépekre, amikkel mi RC pilóták ténylegesen repülünk.

A forgószárny blog élete alatt ez a téma még sokszor elő fog jönni, ebben egész biztos vagyok. Most azonban csak erről lesz szó. Több jó vagy kevésbé jó szoftver létezik. Az áruk sem egységes, de egy dolog mindre igaz: a valóságot próbálják minél élethűbben leképezni.

Aerofly

Az élethűség nagyon fontos. Éppen ezért ki is esett a MFS (Model Flight Simulator), mert mindennek mondható, de élethűnek nem. Nem a grafikája miatt, bár ilyenkor az sem mellékes szempont, de a szoftver a fizikai viselkedést egyáltalán nem adja vissza. A gépek légüres térben, nulla gravitáció mellett mozognak. Nagy jóindulattal esetleg az irányok elsajátítására alkalmas a szoftver.

Fontos a valósághű megjelenítés

Az első időkben - aztán később is - az irányok nagyon fontosak. Az RC pilóták mindegyike megtanulja, hogy a jobbra a legritkább esetben van jobbra, ahogy a balra sem mindig balra lesz, ráadásul a fel-le kérdése is tisztázásra szorul. A helikopter az összes irányt saját magához viszonyítva fogja végrehajtani. Vagyis, ha az oldalkormányt (rudder) jobbra húzom, a gép orra saját magához viszonyítva jobbra fog fordulni. És igaz lesz ez akkor is, amikor velem szemben van a gép, csakhogy az nekem éppen balra lesz. Háton aztán meg végképp megzavarodik minden. A szimulátoros gyakorlás az egyik és a legfontosabb, legalapvetőbb módja, hogy ezekkel az irányokkal tiszába kerüljünk. Amikor a leendő pilóta megveszi az első modelljét - hirtelen felindulásból - két hónapra a polcra kerül az eszköz, mert meg kell tanulni az alapokat.

Phoenix RC 3.0 - A rádió nincs csatlakoztatva

A rádiót viszont azonnal bevetjük. A szimulátor programokat ugyanis nem joystick-kel, nem gamepad-del, sem egérrel, pláne nem billentyűzettel használjuk. Nem is használhatók velük. Mindegyik közös jellemzője, hogy a rádiót fogja használni a vezérléshez. Ezeket a rádiókat USB porton (illetve leginkább hardverkulcson) keresztül lehet csatlakoztatni a számítógéphez. Ennek köszönhetően a rádió érzését, az irányítást úgy tudjuk megtanulni, ahogy a valóságban is lesznek. Éppen ezért a leendő pilótáknak először a rádió és a szimulátor beszerzését javasoljuk, mivel a gép még nagyon ráér.

Phoenix RC

A kezdők gyorsan (néhány perc alatt) rájönnek, hogy helikopterrel repülni nagyon nehéz dolog. Amikor egy percen belül már tizedszerre tört szilánkokra a virtuális RC helikopter, elkezdi érteni a pilótajelölt a szimulátor fontosságát.

Phoenix RC - Lebegés-oktatás: elevator és aileron tanulása

A jó szimulátorban van lebegés-oktatás. A lebegés-oktatás alkalmával a szoftver a helikopter valós viselkedését lekorlátozza, így lehetőség van arra, hogy egyszerre csak egy dologgal foglalkozzunk, egy irányt tanuljunk meg. Nehéz dolog egyszerre mindent kezelni. A valóságban a kollektív állásszöget a két ciklikus irányt és az oldalkormányt egymással összhangban kell használnunk - rutinból, gondolkodni nincs idő. A lebegés oktatás alkalmával azonban van lehetőségünk arra, hogy egy-egy eszközt - mondjuk egy ciklikus irányt - megtanuljunk, és amikor az már stabilan megy, hozzávehetjük a következőt.

Phoenix RC - Nitros Scale EC-135 a Gödöllői Repülőtéren

Amikor az összes irányt (két bot - négy tengely) tökéletesen használjuk egyszerre, akkor jön a nehezítés. Az elmúlt egy hétben napi 2-3 órát gyakoroltunk, de a helikopter még csak farokkal felénk van a levegőben, el még nem fordítottuk. A következő két hétben megtanuljuk úgy elfordítani 90-90 fokkal balra és jobbra a gépet, hogy az oldala felénk nézzen, és mégis egy helyben tudjuk tartani. Ha ez már megy, újabb két hétig szembe fogunk lebegni (és itt kérek meg minden RC pilóta olvasót, hogy kíméljen meg az itt szokásos beszólástól: a szembe lebegés káros a retinára)

Phoenix RC - Törik a T-Rex 700  

Figyeld meg, hogy az első pár napban vagy orral vagy farokkal fog a földbe csapódni a gép. Az agynak meg kell tanulnia az irányokat felcserélni úgy, hogy nem téveszt. Nem is folytatom tovább, mert hosszú és rögös az út az első felszállásig.

Reflex XTR

Ha most az elmúlt egy hónapban összeszedjük, hogy hányszor húztuk bele a helikoptert a földbe, és minden törés csak 5 ezer forintba került (ami irreálisan kevés), gyorsan rájöhetünk, hogy milliókat sikerült kidobálnunk a virtuális ablakon. Erre jó a szimulátor.

Az életben ezt nem élnénk túl

"Szerencsés" esetben egyszer kétszer sikerült saját magunknak is nekirepülni. Na ez az, amire a repülőtéren jó eséllyel egyszer van lehetőségünk. Nem lesz szükség mentőautóra, de a nyitott koporsós temetés sem ajánlott.

Szóval a szimulátor vagyonokat és életeket ment. Sokkal többet fogsz szimulátorozni, mint a valóságban repülni. Az első egy-két évben 1 óra repülésre 20-30 óra szimulátor jut. Minden egyes mozdulatot, manővert, helyzetet a szimulátor segítségével tanulsz meg.

Phoenix RC - Stonehenge felett

Azért a szimulátor nem 100%-os helyettesítő. Rá fogsz jönni, hogy ami a szimulátoron gyakorlatilag csukott szemmel ment, azt a valóságban mégegyszer meg kell tanulni. Másképpen helyezkedsz el, mások a fényviszonyok, de a térlátás módja is egészen más. Egyetlen dolog lesz azonos, vagy közel azonos: a mozdulatok a rádión. De ez is nagyon sokat számít. És a repülőtéren lesz még valami - főleg az első néhányszáz startban: a kakifaktor. Élőben sokáig lesz veled a bokaremegés, az egészséges izgalom.

Phoenix RC - T-Rex 550E

Most gondold újra a kérdést: mi az a néhány tízezer forint a szoftverért, amikor milliókat és emberéleteket óvott meg? Ez olyan, mint a téligumi. Mindenki mondja, hogy jó, te még talán el is hiszed, de megbizonyosodni csak akkor fogsz róla, amikor mindenki más képes végigmenni egy útszakaszon, ahol te éppen az árokban ülsz a hibátlan nyárigumidat nézegetve, miközben a hó alól próbálod meg összeszedegetni a menthető értékeidet.

Valóság - Amikor a szimulátor ellenére hibázunk.

Az RC helikopter-modellezés drága sport. A legtöbbünknek fájó pontja, amikor a helikopter törik. Márpedig csak az nem tör, aki nem repül. Ugyanakkor igyekszünk a kockázatokat minimálisra csökkenteni. Jónéhány olyan versenyző pilóta van, aki ha összetöri a gépét, akkor akár hetekre is helikopter nélkül marad, amíg nem sikerül összeszedni az alkatrészekre valót. Ezért mindannyian szimulátorozunk.

Realflight

A Magyarországon elterjedt szimulátorok: Aerofly, Realflight, Reflex XTR, Phoenix RC. Ezek mindegyike megvásárolható egyik vagy másik modellboltban. A helisek között talán a legelterjedtebb a Phoenix RC.

Ennek oka, hogy a legjobb modell-ellátottsággal a Phoenix RC rendelkezik. Ráadásul a multiplayer módnak köszönhetően akár együtt is tudunk gyakorolni, vagy megnézni a másik repülését, segítséget kérni, és így tovább. De aki nem ragaszkodik a "multizáshoz", annak a fenti szimulátorok közül bármelyik jó.

Címkék: szimulátor pilóta aerofly realflight kezdő pilóta amatőr pilóta phoenix rc reflex xtr

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr772610351

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása