Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (6) drónszabály (6) dróntörvény (8) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (3) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) Heliwood (1) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) Kan Poonnoi (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (7) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (4) UAV (5) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Bajban a magyar repülés - II. rész

2013.02.19. 23:03 | _pgpetike | Szólj hozzá!

A múltkori poszt után kaptam hideget-meleget, de lássuk a folytatást. A katonai repülés problémáinak kivesézése kicsit nehezebb feladat, mivel a hivatalos információk közel sem fedik a teljes igazságot, a tények egy része erősen "minősített adat" kategóriába tartozik, a másik részének a valóságtartalma azonban hihető, de nem ellenőrizhető. Úgyhogy teoretikusan, kevésbé tárgyszerűen, eléggé "klattyogóssan".

IMG_5948s.JPG

A haderő és azon belül is a Magyar Légierő állapota híven tükrözi Magyarország egész gazdasági helyzetét. Elég csak végignézni a sajtóban vagy az Interneten fellelhető képeket, és láthatjuk, hogy rengeteg a használhatatlan, részben elbontott repülőeszköz. Hogy mást ne mondjak, Tökölön 14 darab Mi-24-es helikopter maradványa fedezhető fel a Google műholdfelvételén, vagy a szerencsésebbek által a levegőből. De a Kecskeméti Repülőtéren is 19 darab MiG-29 számolható könnyedén össze.

lhtl.jpg

lhke.jpg

A hadra fogható állomány állapotát jól jellemzi, hogy a szaksajtóban elérhető információk szerint 0 db Mi-24-es helikopterünk van olyan állapotban, hogy bármikor repülhetne, míg a hivatalos információk 12 db állományban levő forgószárnyasról szólnak, de ezt már egy előző bejegyzésben részletesen leírtam.

A közepes szállító helikopterek terén sem sokkal jobb a helyzet, a hivatalos álláspont szerint 15(?) darab van, abból kettő kutató-mentő feladatokra fenntartva, a maradékból pedig ki tudja, mennyi repülhet. (Kár lenne most pontos számokba belemenni, mert egyrészt minősített információ, másrészt naponta változik az a szám, amiről beszélnek, kicsit hektikusabban, mint a forint-euro árfolyam).

Azonban egyedül a Gripenek terén állunk az átlagosnál jobban. A 14 db gépből alapvetően 14 van megfelelő műszaki állapotban, a fegyverzetük azonban más tészta. De legalább repülnek. Nem sokat, de többet, mint a többiek.

A szállítógép állomány terén már közel sem ilyen jó a helyzet. Van ugyan 3 db C-17-es magyar felségjelzéssel, de nemzetközi, azaz NATO tulajdonban, nemzetközi személyzettel. El lehet képzelni, hogy bizonyos esetekben mennyire is számíthatunk ezekre a gépekre.

IMG_0926.JPG

Maradt viszont 5 db An-26-os. Egyik sem mai csirke, az üzemidő a gépeken legkésőbb ebben az évben lekettyen. Vagyis nagyjavítás nélkül ezek sem repülnek tovább. Érthető módon az előző részben taglalt menekítésre lassan ezeket sem lehet használni, állampolgáraink meg csak a NATO jóindulatában vagy harmadik országban bízhatnak, De kellett nekik bizonytalan bizonságú országban nyaralni...

IMG_3330.JPG

És bizony először itt találkozhatunk azzal, hogy miért nem a repülés magánügye a helyzet. Kemény volt a tél, sok hóval. Addig jó nekünk, amíg a Duna, a Tisza és egyéb folyók vízgyűjtő területein nem indul meg az olvadás. És ha megindul, akkor legyen lassú, mert ha gyors, gátak hiányában sok helyen kell védműveket építeni. Ilyenkor a gátakra sem lehet teherautóval rámenni, homokzsákot pakolni bizony néha helikopter kell. Lesz mivel?

De ha a helikopteres állomány annyira elfogy, hogy nem marad kutató-mentő, akkor ki fogja megmenteni az erdő közepére, autóval megközelíthetetlen helyre esett Gripen pilótát? Ki fog segítséget nyújtani egy újabb teoretikus Kolontárnál? Reméljük, sokáig elméleti a felvetés, többek között azért, mert a például a Medicopter-117 filmekben látható csörlő sem a mentőhelikoptereken (AS350, EC135), sem a rendőrségi MD-500-asokon nincs rendszeresítve, polgári gépet meg hirtelen egyet se tudnék mondani, amivel ilyen helyzetben menteni lehetne. És bizony a Gripenek hiába repülnek, nehéz velük menteni. Apropó Gripen. Lehet egyáltalán velük repülni kutató-mentő készenlét nélkül?

És most majd kapom az ívet: "Minek nekünk katonai repülés egyáltalán? Majd a NATO megvéd, meg különben is, ki támadna meg minket?" Nem akarom hosszúra nyújtani, de egyrészt a NATO tagság jár némi kötelezettséggel is. Igaz, Magyarországon az a divat, hogy a jogainkat ismerjük, a kötelezettségeket meg nem, de akkor is. Azonkívül a NATO nincs itt, tehát legalább egy ideig tudnunk kellene tartani magunkat. És a rossz hír, hogy ez csak akkor igaz, ha például Ukrajna vagy az oroszok jönnek. Ha mondjuk Ausztria szeretné feléleszteni a monarchia szellemét - még jó, hogy ennél több eszük van - vagy a törökök áhítoznának Buda várára, akkor magunkra maradtunk. A NATO szerint ugyanis két tagállam közti konfliktus belügy, a szövetség nem szól bele. Az a szerencsénk, hogy ezek sem reális forgatókönyvek. De sokkal gyorsabban tudnak reálissá válni, mint amennyi idő alatt ezekre fel tudunk készülni.

Azonkívül a hadseregtől "kiöregedett" pilóták és szakemberek sokszor a civil életben folytatják tovább: légimentők, kereskedelmi repülés, sportrepülés. Ez a következő történet.

Címkék: kecskemét helikopter repülőtér tököl repülőgép lhke lhtl

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr135092911

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása