A múltkori poszt után kaptam hideget-meleget, de lássuk a folytatást. A katonai repülés problémáinak kivesézése kicsit nehezebb feladat, mivel a hivatalos információk közel sem fedik a teljes igazságot, a tények egy része erősen "minősített adat" kategóriába tartozik, a másik részének a valóságtartalma azonban hihető, de nem ellenőrizhető. Úgyhogy teoretikusan, kevésbé tárgyszerűen, eléggé "klattyogóssan".
A haderő és azon belül is a Magyar Légierő állapota híven tükrözi Magyarország egész gazdasági helyzetét. Elég csak végignézni a sajtóban vagy az Interneten fellelhető képeket, és láthatjuk, hogy rengeteg a használhatatlan, részben elbontott repülőeszköz. Hogy mást ne mondjak, Tökölön 14 darab Mi-24-es helikopter maradványa fedezhető fel a Google műholdfelvételén, vagy a szerencsésebbek által a levegőből. De a Kecskeméti Repülőtéren is 19 darab MiG-29 számolható könnyedén össze.
A hadra fogható állomány állapotát jól jellemzi, hogy a szaksajtóban elérhető információk szerint 0 db Mi-24-es helikopterünk van olyan állapotban, hogy bármikor repülhetne, míg a hivatalos információk 12 db állományban levő forgószárnyasról szólnak, de ezt már egy előző bejegyzésben részletesen leírtam.
A közepes szállító helikopterek terén sem sokkal jobb a helyzet, a hivatalos álláspont szerint 15(?) darab van, abból kettő kutató-mentő feladatokra fenntartva, a maradékból pedig ki tudja, mennyi repülhet. (Kár lenne most pontos számokba belemenni, mert egyrészt minősített információ, másrészt naponta változik az a szám, amiről beszélnek, kicsit hektikusabban, mint a forint-euro árfolyam).
Azonban egyedül a Gripenek terén állunk az átlagosnál jobban. A 14 db gépből alapvetően 14 van megfelelő műszaki állapotban, a fegyverzetük azonban más tészta. De legalább repülnek. Nem sokat, de többet, mint a többiek.
A szállítógép állomány terén már közel sem ilyen jó a helyzet. Van ugyan 3 db C-17-es magyar felségjelzéssel, de nemzetközi, azaz NATO tulajdonban, nemzetközi személyzettel. El lehet képzelni, hogy bizonyos esetekben mennyire is számíthatunk ezekre a gépekre.
Maradt viszont 5 db An-26-os. Egyik sem mai csirke, az üzemidő a gépeken legkésőbb ebben az évben lekettyen. Vagyis nagyjavítás nélkül ezek sem repülnek tovább. Érthető módon az előző részben taglalt menekítésre lassan ezeket sem lehet használni, állampolgáraink meg csak a NATO jóindulatában vagy harmadik országban bízhatnak, De kellett nekik bizonytalan bizonságú országban nyaralni...
És bizony először itt találkozhatunk azzal, hogy miért nem a repülés magánügye a helyzet. Kemény volt a tél, sok hóval. Addig jó nekünk, amíg a Duna, a Tisza és egyéb folyók vízgyűjtő területein nem indul meg az olvadás. És ha megindul, akkor legyen lassú, mert ha gyors, gátak hiányában sok helyen kell védműveket építeni. Ilyenkor a gátakra sem lehet teherautóval rámenni, homokzsákot pakolni bizony néha helikopter kell. Lesz mivel?
De ha a helikopteres állomány annyira elfogy, hogy nem marad kutató-mentő, akkor ki fogja megmenteni az erdő közepére, autóval megközelíthetetlen helyre esett Gripen pilótát? Ki fog segítséget nyújtani egy újabb teoretikus Kolontárnál? Reméljük, sokáig elméleti a felvetés, többek között azért, mert a például a Medicopter-117 filmekben látható csörlő sem a mentőhelikoptereken (AS350, EC135), sem a rendőrségi MD-500-asokon nincs rendszeresítve, polgári gépet meg hirtelen egyet se tudnék mondani, amivel ilyen helyzetben menteni lehetne. És bizony a Gripenek hiába repülnek, nehéz velük menteni. Apropó Gripen. Lehet egyáltalán velük repülni kutató-mentő készenlét nélkül?
És most majd kapom az ívet: "Minek nekünk katonai repülés egyáltalán? Majd a NATO megvéd, meg különben is, ki támadna meg minket?" Nem akarom hosszúra nyújtani, de egyrészt a NATO tagság jár némi kötelezettséggel is. Igaz, Magyarországon az a divat, hogy a jogainkat ismerjük, a kötelezettségeket meg nem, de akkor is. Azonkívül a NATO nincs itt, tehát legalább egy ideig tudnunk kellene tartani magunkat. És a rossz hír, hogy ez csak akkor igaz, ha például Ukrajna vagy az oroszok jönnek. Ha mondjuk Ausztria szeretné feléleszteni a monarchia szellemét - még jó, hogy ennél több eszük van - vagy a törökök áhítoznának Buda várára, akkor magunkra maradtunk. A NATO szerint ugyanis két tagállam közti konfliktus belügy, a szövetség nem szól bele. Az a szerencsénk, hogy ezek sem reális forgatókönyvek. De sokkal gyorsabban tudnak reálissá válni, mint amennyi idő alatt ezekre fel tudunk készülni.
Azonkívül a hadseregtől "kiöregedett" pilóták és szakemberek sokszor a civil életben folytatják tovább: légimentők, kereskedelmi repülés, sportrepülés. Ez a következő történet.