Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (6) drónszabály (6) dróntörvény (8) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (3) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) Heliwood (1) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) Kan Poonnoi (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (7) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (4) UAV (5) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Olcsón RC Helikoptert?

2011.07.29. 19:47 | _pgpetike | 5 komment

Naponta érkeznek be kérdések kétes hírű és állapotú gépekkel kapcsolatban, hogy meg szabad-e venni. És ilyenkor két dolog közül választhatok: diplomatikusan megmondom, hogy én miért nem tenném, mert nem lenne célszerű, esetleg kerek-perec kijelentem, hogy ezt NEM, ez egy ipari hulladék.

Íme egy tökéletesnek tűnő választás - hogy ebből én mit használnék? Semmit. A rádióról már írtam, alkalmatlan a feladatra. A helikopter egy CopterX. Olyan, mint egy T-Rex 450, de csak látszólag. A szervók nem erre valók, a többit meg már ne is ecseteljük.

Akárhogyis, az esetek egy jó része bevallott vagy be nem vallott sértődéssel ér véget. Mert az érdeklődő meg van győződve arról, hogy jót választott, és csak szándékait megerősítendő várja tőlem, hogy kimondjam azt, amit hallani akar: "Megtalálta a tökéleteset, jó, olcsó, megbízható, ennél jobb választás nincs is." Mindezt annak ellenére várja, hogy a teljes készletre rá van írva: 70 ezer forint. Ez mégse bagóért van, de mindent tartalmaz, és ennél több neki nem is kell, hiszen ő csak kezdő. Persze vannak kivételek, így kinek nem inge, ne vegye magára.

Egy HK-500 - az Align T-Rex 500 másolata

És az eredeti változat: Align T-Rex 500 - a különbség szemmel nem látható. Az anyagok minősége, az alkatrészek kidolgozottsága a titok. Az első esetben gyakori, hogy a gömbfejek lógnak esetleg szorulnak. Mindkét jelenség, így az első verzió életveszélyes - az eredeti drága, de hosszútávon olcsóbb lesz, csak ezt sokszor hiába magyarázzuk, meg kell tapasztalni.

Hiába is magyarázom, hogy miért kell már az elején jó és megbízható - látszólag drága eszközökkel kezdeni. Nem szeretném újra és újra részleteiben elmagyarázni. Gondoltam, itt most elmesélem, hogy ebbe a lekvárba szinte mindenkinek - például nekem is - sikerült belemászni. Legyen ez egy tanmese, utoljára. A marketing sajnos csodákra képes...

***

Valamikor 2008 év elején láttam videókat rc helikopterekről a youtube-on. Azt hittem trükkfelvételek, el se tudtam képzelni, hogy ezt hogyan lehet megcsinálni velük. Az igazság az, hogy azt se tudtam, hogyan működik a helikopter. De egyet tudtam, nekem ezt csinálni kell, ez tetszik. Persze nem az az "ide csapom oda csapom" hanem a szép igazi helikopteres repülés, amit azokkal a helikopterekkel csinálnak, amik úgy néznek ki, mint a nagyok. Az a másik dolog -az a 3D vagy micsoda - engem nem érdekel.

Aztán megvettem - még elég horror pénzért - életem első koax helikopterét egy Feralbeast Apache 4ch-t. Nagyon király volt, az első két hétben fel se tudtam vele szállni, de akkor is állati volt. Persze törtek a lapátok, az alkatrészek. Abszolút pontatlan volt, de imádtam. De aztán kellett lépni, nem egészen két hónap múlva már untam, több kellett. Mit tudtam én akkor, hogy mi az a párnahatás, vagy hogyan is kell repülni.

Feralbeast 4CH Apache - Igen drágán alacsony tudásszint. Pedig jónak tűnt...

Mit ad az ég, az egyik modellboltban akciós volt a Falcon 3D. Rádiót nem adnak hozzá, de az is akciós, az egész cucc megáll 130 ezer körül. Persze repülőterekről foglamam sem volt, információt a dologról nem is nagyon találtam, de nem is nagyon kerestem.

Íme a kínai csoda: Falcon 3D SE - Nagyon ütősen néz ki... Csak éppen sose fog normálisan repülni. Nem alkalmas rá.

A helikoptert megvettem. Rádióval nagyot nem hibáztam, de azért az se volt a jó megoldás: Futaba T6EX. Szép, ablakos dobozban ott volt a nagy mű, egy csodálatos és tökéletesnek tűnő erőmű. A modellboltban rábeszéltek, mert ez jó, ezzel tényleg lehet repülni. Ráadásul össze van szerelve, még azzal sem kell szórakozzak, ezt gyárilag megcsinálták és jó.

Hazavittem, kaptam hozzá egy bekötési leírást. A használati utasítást hiába kerestem, nem találtam. Később kiderült, hogy a doboz legaljában van egy pár oldalas leírás. De mi az nekem, elmondták, nem nagy ügy. Összedugtam, majd az akkumulátort is. A modellboltos azt mondta, hogy a vevő bekötése előtt azért a lapátokat szereljem le. Ez volt az én nagy szerencsém. A helikopter azonnal felpörgött, az ütő megállt bennem. Szépen beprogramozgattam, ahogy én gondoltam, hogy jó lesz, de azt sem tudtam, hogy is kellene.

Aztán irány egy rét. Tanulókeret az alján, de már az első felemeléskor látszott, hogy gond van: A  helikopter bepörgött, én lekaptam a botot, megcsaptam a farokszervó karját, az eltört. Akkor ragadt az ilyen eszközökre: "Ready-To-Fly helyett ez Ready-To-Crash". A giroszkóp gyárilag fordítva dolgozott. De akkor erről még mit se tudtam. Na kerestem valakit, aki beállítja nekem. Az adott illető már akkor mondta, hogy ez nem volt egy remek választás, de még akkor sem értettem. Nem baj, nekem ez akkor is repülni fog.

Nem akarok minden csavart részletezni, de összeraktam szétesett, megcsináltam, máshol esett szét. A kínaiak nem hallottak a menetrögzítőről, a leggagyibb, pontatlan, lassú szervókat tették fel a gépre. Az anyag minősége gyenge. A főtengelyt akár kézzel el lehet hajlítani. A 11. startban leégett a szabályzó, a 12. startban a motor. Sose akart jó lenni. Az alulméretezett alkatrészeket, a gyenge minőségű anyagokat mindig középkategóriának vélt és ennek eladott gyenge, sokszor silány minőségű alkatrészekkel pótoltam. A végeredmény: Nagyjából 200 ezer forintért a helikopter 15 startot repült, aztán dobozba került. Sose volt jó, csak egy idő után használhatóbb, mint eredetileg.

A szervó olcsó, és teljesen jó egy habrepülőbe. No de helikopterbe???
Ez az igazi megtévesztés: sok pénzért igazán szemetet. A szervó drága, a neve hangzatos, az esetek felében már a 10. startban megbízhatatlanná válik.

És ime a jó megoldás a 450-eshez. Nem túl drága, de nagyon megbízható. Igaz 6-7 ezer között van darabja és kell belőle három. No de ha egy olcsó szervó miatt törik össze a helikopter, akkor vajon melyik is a drágább?
A modellboltok többségének korrektsége nélkül azonban a tapasztalatlan kezdő ezt nem tudja meg

Ugyanis időközben összetalálkoztam későbbi egyik mentorommal - Lambbal - aki elkezdett tanítani. Pikk-pakk lett egy T-Rex 450-esem, még az XL változat, de nehogymár gyári legyen, Kövi vázas, tuning változat. Az eredeti motivációt ma már értem - mármint ami a váz megalkotását illeti - de, akkor az már teljesen szükségtelen volt, a LiPo technika már elérte a használható szintet, nem kellett az akkumulátornak extra hely.

A csoda - Align alapokon: egy átépített T-Rex 450 XL

A gép megtanított repülni, bár csak az isteni szerencsének köszönhetem, hogy sose tört annyira, hogy vázat kelljen cserélni. Ugyanis azt nem lehetett volna csak hetek alatt. Aztán egy nagyon szerencsétlen  - bár nem túl nagy - esést követően a váz valahol megnyekkent. Nem látható módon, csak pont annyira, hogy egy kellemetlen rezonancia alakult ki a gépben és darálta a főfogaskerekeket. Egy olyan 50-60 ezer forintot költöttem el a különböző gyanús alkatrészek cseréjére - csapágyak,  de csak nem sikerült kideríteni a hiba okát. Csak utólag derült ki, hogy a váz ment el.

Ekkorra viszont betelt a pohár, vettem egy gyári eredeti Align T-Rex 450 GF-et. Normális szervókkal: Hitec HS56HB. Rendes giroszkóppal Futaba GY401, a mai napig vitatható méretű, de a célnak akkor megfelelő Hitec digital farokszervóval. Eddig a pontig olyan fél millió forintot költöttem el teljesen felesleges körökre. Most pártíz ezer forintért vettem egy helikoptert. VÉGRE.

Az első jó helikopterem: Align T-Rex 450 GF - Hajdúszoboszlón 2. lettem kezdő kategóriában. Igen, a kabint megörököltük az előzőről, ez volt az egyetlen használható része.

A helikopter most is megvan. Működő és repülőképes, bár a motorban vagy 700 start van (200-250-et az előző tulaj, a maradékot én tettem bele), így ma már nem egy erőművész, hamarosan cserélem. A giroszkópot azóta egy LGT-2100-ra cseréltem kísérleti célokkal, de azóta még nem került vissza a 401. Vagy tízszer törtem össze különböző mértékben, aminek a nagy többsége saját hülyeség, benézés. A gép javítható, van hozzá alkatrész. A szervók is többször lettek feljavítva. Ha azt a pénzt, amit a két görbe körbe borítottam nem erre költöm, akkor most legalább egy T-Rex 700Nitro Pro vagy egy 50-es Raptor színesíthetné az azóta meghízott flottát.

A rádió nem volt olyan nagy baklövés, bár a kétségtelenül hiányzó stopper miatt gyorsan lecseréltem egy Futaba 7C-re.

Íme egy teljesen jó rádió - repülőzésre, trénerezésre. A helikopterhez csak néhány fontos funkció hiányzik.

Ugyanaz a márka, hasnoló a megjelenés -  a nagy különbség: ez tényleg helikopterhez való, minden szükséges funkció benne van.

A szimulátor viszont megint megér egy külön misét. A modellboltban FMS-t ajánlottak. Ingyen van, és tök jó. Emlegettek egy Reflex XTR nevű cuccot is, de az fizetős. Jó nekem az ingyenes is. Vagy egy hónapig tanultam az irányokat FMS-sel és meg voltam róla győződve, hogy jól csinálom. A modellboltban ezt mondták, miért kételkednék benne.

Ez aztán a veszélyes eszköz: Flying Modell Simulator, azaz FMS - mintha GTA-val tanulnánk autót vezetni. És a kezdő meg van győződve róla, hogy jót csinál.

Aztán találtam a neten Reflex XTR-es videókat, és nagyon tetszett az élethű grafika. Beszereztem egyet. Igaz, hogy olyan méretű helikopter nem volt benne, amivel a valóságban repülök, de kicsit nagyobb igen, az jó lesz. És jöttek a meglepetések: NEM TUDOK REPÜLNI. Ez a szoftver rossz, én már régen fel tudok szállni és biztonságosan le tudok szállni. Hiszen az FMS-ben megy. De a reflexben azonnal összetörtem őket.

Aztán valahogy kiderült, hogy nem, nem a szimulátorban van a hiba, hanem a tudásommal, meg a tévhittel, amit az FMS elültetett. Úgyhogy egy kidobott hónapot követően ismét nulláról kezdtem a tanulást. A Reflex XTR volt az, amivel szinte minden alapot elsajátítottam - annak ellenére, hogy az életben mindent újra meg kellett tanulni, mert a gép méretei miatt a viselkedése teljesen más volt, de legalább a mozdulatok jók voltak.

Reflex XTR - Ez már sokkal közelebb áll a valósághoz. Csak a fejlesztése kissé elmaradt a konkurenciához képest.

Egyszercsak elérkezett az idő, amikor a Reflex lecserélődött és Phoenix RC lett belőle. Most is az van. A Reflex nem volt akkora baklövés, de az FMS-t azóta is bánom. Az egy vicc, egy játék. És ami a legrosszabb, elülteti  azt a téves meggyőződést a pilótajelöltben, hogy ő tud repülni. A következmény törés, baleset.

Phoenix RC - Az igazi megoldás

***

Akkor ezeket a hibákat több ok miatt követtem el. Egyrészt nem volt, aki azt mondja, ne tedd. Másrészt nem volt egyértelmű információ arról, hogy mit tegyek. És sokszor ott volt a profitorientáltság, a modellboltok azon kényszere, hogy a szemetet kell eladni, mert csak abból lehet megélni, az olcsó, azt veszik.

A többéves rutin miatt engem ma már nem lehet akciósnak tűnő eszközökkel elcsábítani. Én nem veszek HK helikoptert csak azért mert harmadanntyiba kerül, mint az eredeti Align. A kínaiak nem lopnak, hanem "követésre méltó"-nak tartanak. És a másolás minősége így is szokott sikerülni. De vennél-e kínai Nikei vagy Rebok cipőt? Vennél-e kínai Brillance autót két csillagos törésteszttel csak azért mert olcsó?

Amikor ennek a történetnek a tanulságait sokadszorra ecseteltem, akkor fogalmazódott meg a gondolata annak, hogy a leendő kezdőknek adjunk olyan csomagot, ami a mai tudásunk mellett a legmegfelelőbb, amivel azok a felesleges körök kimaradnak, amikbe mi még belemásztunk. Persze vannak még hasonló árfekvésű, de jó eszközökből összeállítható kezdőkészletek, de az alapigazság akkor is ez: ez alatt a szint alatt igazából helikopterrel repülni.

Persze mindenki úgy tol ki magával ahogy akar, nem kötelező ezeket sem megfogadni, sem betartani. De az aktív repülő pilóták nagy többsége vallja: "Mi nem vagyunk olyan gazdagok, hogy megengedhessük magunknak a gagyit."
 

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr423110465

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_pgpetike 2011.07.29. 22:25:30

Állati jó a blogmotor. Egyetlen kattintással lehet kommentet moderálni. Sikerült is mellényúlnom:

Patris eredeti üzenete:

Szia!

Hasznos bejegyzés, gratulálok. Egy valamit hiányoltam azért a dologból. Nevezetesen egy olyan konfigot, ami egy kezdőnek, aki hisz a leírtaknak, támpont lehet.

Szerintem hasznos lenne egy konkrét helikoptert, távot, elektronikát megjelölni, ami még kiolvasható áron van, de már alkalmas repülésre - a Te véleményed szerint.

Üdv. Patris

_pgpetike 2011.07.29. 22:28:30

@Patris: Igen, a kérdésre egyértelmű választ nem adtam, jogos a felvetés. A forgószárny blog az rchelicopter.hu színei alatt futó rc helikopteres közéleti blog. Ilyen kezdőkészlet van az rchelicopter.hu-n, de inkább az alábbi oldalt ajánlom az érdeklődők figyelmébe: www.rchelicopter.hu/ForBeginners.aspx

Itt a kezdőknek szóló információk (például ajánlott kezdőkészletek) vannak összeszedve.

bandurka 2013.12.26. 01:35:10

Köszönjük a leírást - tanulságos! Értem is a leírtakat, de azért egy ilyen szócikk alkalmas arra, hogy elvegye sok ember kedvét a helikopterezéstől. A cikk tanulsága szerint ugyanis több százezer forint alatt nincs olyan megoldás, ami célravezető lenne. Értem én a szerzőt, ő már végigjárt egy utat, ismeri a buktatókat és természetesen egy olyan szinten van, amihez képest a Tescos helivel való szerencsétlenkedés egyenesen szánalmas. Pedig szerintem a legtöbben így kezdik, vesznek egy aránylag olcsó játékhelit és szórakoznak vele a nappaliban. Aztán van akiket elkap a gépszíj...
Kb. 10 és 20 ezer forint között kaphatók olyan koax rotoros gépek, amik ugyan nem lesznek időtállók (olcsó, nem túl tartós kínai alkatrészek), de nem is ez a rendeltetésük, hanem hogy az ember megtanulja vele a repülés alapjait. Megtanuljon fel- és leszállni, lebegni, gépet stabilan tartani, kis köröket leírni...stb. Ehhez egy 3 csatornás giroszkópos gép elég. Mert ok, hogy a legracionálisabb megoldás egy 50-80 ezres távirányító megvétele és a PC szimulátor, de az RC helikben pont az a poén, hogy ez nem virtuális, hanem valódi, valódi a szele, tényleg ott lebeg a szekrény felett, én irányítom...stb. Igen, bénázni is jobb egy "igazival", mindezt úgy, hogy tudom: no para, maximum veszek hozzá új rotorszettet, de ha nagyon odavágom, akkor sem ment rá a fél vagyonom.
Ismerem a szerző érvelését, kb. minden olyan ember ezt mondja, aki valamilyen hobbit régóta, profi szinten űz: az igazán drága gép az olcsó, de használhatatlan, mert úgyis másikat kell venned helyette, én már végigjártam az utat, te tanulj belőle és vegyél egyből drágát... ez egy legitim érvelés, de nem hiszem, hogy nagy segítség annak, aki olcsó, de a saját határain belül még használhatónak mondható játékot szeretne venni.

iamastronaut 2014.02.10. 10:16:24

Sziasztok,

pár napja vettem gyakorlás céljából egy kis szobai helikoptert.
CX model 008V (www.focalprice.com/YE0716X/CX_Model_008V_35channel_Infrared_RC_Helicopter_with_Gyroscope.html)
5 perc után haza is vágtam a rotorját és nem találok sehol hozzávalót. Tudnátok segíteni, hogy esetleg melyik helikopter rotorja lehet kompatibilis az enyémmel?
ha kell leírom a méreteket, csatolok képet is a rotorról.

köszi
üdv: Tamás

Rob33 2014.04.21. 16:54:18

Sziasztok!

Érdeklődni szeretnék, hogy mi a véleményetek a Walkera helikről? Pár hónapja kezdtem a repülést egy walkera super cp-vel. Szerintem eléggé strapabíró, jó kis gép. Ha majd úgy döntök, hogy vennék egy nagyobbat (200-ast, vagy 400-as méret) érdemes Walkera-nak valamelyik típusát választani?

Köszi, üdv.,
Robi
süti beállítások módosítása