Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (6) drónszabály (6) dróntörvény (8) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (3) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) Heliwood (1) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) Kan Poonnoi (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (7) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (4) UAV (5) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

A hanyatlás kora

2011.04.28. 12:36 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Ezt az időszakot éljük most. Utolérte a helikopteres modellezést - és úgy alapvetően az RC modellezést - a hanyatlás időszaka. Nem tegnap köszöntött be, nem holnap lesz vége, de most van, az egyértelműen látszik. Lehetne hosszú-hosszú oldalakon át taglalni az okokat, mert rengeteg van...

Vajon Váradi Ádám és a hozzá hasonló pilóták fognak még magyar versenyen indulni? 

Nem akarok pálcát törni, mert nem tisztem, hogy döntőbíró legyek. De a tény az tény, minket ez a dolog napi szinten érint. Talán az idei év a legmélyebb. Hosszú ideje először nincs magyar verseny, először marad el az Országos Bajnokság. Nincs lehetőség arra, hogy a pilóták összemérjék a tudásukat. De hát mit is akarunk mi, amikor itt egy Red Bull AirRace nem képes megmaradni...

A rendezvények mögül kihátráltak a támogatók, nincs média, ami foglalkozna vele. Még a szerencsétlen ujjdeszkás sport is nagyob nyilvánosságot kap, mint az rc helikopteres repülés.

Nagyon sok a lelkes amatőr, a kezdő akiknek nincs platformjuk, ahol megtanulhatnának komolyabban repülni. Az EMH gyakorlatilag megszűnt. Ez a szövetség volt a magyar helikopteres közösség. Eddig a biztosításomat - ami nélkül külföldön nem repülhetek - az EMH intézte, idén kénytelen vagyok magam utánajárni, ha mondjuk Ausztriában szeretném a helikoptert elemelni a földről - márpedig akarni fogom, így nem maradt választásom.

Az EMH weboldala: utolsó bejegyzés 2010. november 4.

A kezdők nem kapnak tájékoztatást, nincs hova menjenek. Én és még páran az rchelicopter.hu-n és más oldalakon megpróbálunk segítséget, támpontokat adni, ami eléggé heroikus küzdelem. Egyrészt a helikoptermodellezés egy komplex, sok részből összeálló, rengeteg tudást igénylő tevékenység, másrészt rengeteg a rossz vagy félrevezető információt nyújtó weboldal. Ugyanakkor a tudás jó részét nem lehet írásban átadni, azt élőben kellene megmutatni, megtapasztalni.

Nem mennék bele a rossz, félreveztő weboldalak felsorolásába, de bizony van jónéhány olyan, aki akár munkáját tekintve is benne volt vagy van a forgószárnyas világban  - így akár komolyan is vehető, amiket mond - és most a hamis, önmagunk alatt fát vágó irányba tereli a népeket.

Mert hát mi a jó abban, hogy az utángyártott és olcsó eszközöket vásároljuk meg? A pénztárcánknak adott pillanatban jó. Mert bizony 500-as méretű helikoptert alig 25 ezer forintért megvásárolni igencsak csalogató dolog, amikor a szinte ugyanúgy kinéző eredeti fejlesztésű helikopter 100-120 ezer forint.

Az egyszerűbb gondolkodású ember hamar rájön - ha van összehasonlítási alapja - hogy az olcsóságnak megvan a maga ára. Sosem lesz jó, lehet vele küzdeni, de bizony itt átmegy a minőségellenőrzésen a "B-Grade", "az az egy milliméterrel elfúrt vagy ferde furat mit sem számít...". és szépen lassan kihullanak az utángyártott elemek - egy-két véletlenül jól sikerült, kissé módosított darabot nem említve, mert nagy ritkán van ilyen. Először csak a rotoragy kerül lapátra, és csak megveszi az ember az eredetit, még akkor is, ha tízszer olyan drága, mert azért a másik csak nem küzd a pontatlansággal. Aztán jön a többi is...

Aki egy kicsit mélyebben néz a dolgok mögé, szöget üt a fejébe: vajon lesz ebből következő változat? Vajon lesz, aki kifejleszti a jobb megoldásokat? Mert az olcsóságnak ez az ára. Amikor megveszem azt a helikoptert közel százezer forintért, kifizetem a fejlesztőmérnökök munkáját, kifizetem a tervezést, és kifizetem azt is, hogy bizony másik három rotorbefogó megbukott a minőségellenőrzésen és selejtként végezte. De az árban benne van egy garantált minőség, ami - mivel egyedi fejlesztés - hordozhat konstrukciós hibákat, de számíthatok arra, hogy alapvetően működőképes és használható. Nem kell a gömbfejeket lazítgatni, különben megöl a helikopter - láttunk ilyet, a helikopter a szoruló gömbfej miatt irányíthatatlan rotációs kapaként keringett a levegőben. Nem kell mindenféle pótmegoldásokon gondolkozni, mert a másolt helikopter alapvető repülésre sem képes. 

Két helikopter: megtévesztésig hasonló - egy T-Rex 450 (~ 60 ezer Ft)  és egy HK-450 (~ 15 000 Ft). Vajon mennyi fejlesztési pénz van az utóbbiban?

Az olcsó verziók szinte mindenben megegyeznek az eredetivel - egy dolgot leszámítva: a fejlesztőmérnök egy petákot nem lát az eladott elem árából, nem volt profi berepülő vagy tesztelő pilóta, nincs benne a fejlesztés ára. Az utángyártó cég - ne szépítsük - gyakorlatilag ellopja az alkatrész konstrukcióját, majd sajátjaként forgalmazza. Az alkatrész minősége pedig a másolás sikerétől függ.

A magyarországi modellboltok szépen lassan lehúzhatják a rolót, vagy elmennek ugyanabba a "gagyizó" irányba, amire azért van példa. Mi, akik komolyan szeretnénk ezt csinálni meg itt állunk, hogy lassan csak külföldről tudunk rendelni, mert minőségi alkatrészeket itthon már nem lehet kapni. Ha Edge, Radix, Align, esetleg Sab rotorlapátot szeretnék vásárolni a helikopteremhez, mert nekem nem jó az occó kínai gagyi 5 dollárért, nem tudok most hol venni, itthon ezeket senki nem forgalmazza, vagy nincs raktáron. Marad az öngerjesztő folyamat: rendelek külföldről. Pedig a jó minőségű alkatrészeket kintről sem olcsóbb megrendelni, mint itt bemenni a boltba. Ráadásul várhatok rájuk 1-2-3 hetet, néha egy hónapot is.

Egy népszerű modellbolt ma - a látszat csal - nem a kereslet ekkora... nem éri meg nekik minőséget rendelni. De jó rotorlapát se 250-eshez, se 450-eshez, se 500-ashoz nincs.

A helikopterek között pedig egyre több az ön és közveszélyes darab. De igaz ez a rádiókra, az alkatrészekre is.

Egy kezdő modellező kedvét egy életre el lehet venni azzal, hogy küzd, de nem jó, már hónapok óta repülne, de nem tud, mert az eszköz alkalmatlan a feladatra. A modellboltok közül pedig az "üzletek" maradnak meg, nem a hozzáértők és a szakemberek. Ezek az üzletek a rövidtávú hasznonszerzésre épülnek: eladunk, de nincs terméktámogatás.

 

Egy igazi "műremek": "A giroszkópos rendszer természetesen minden irányba képes mozgatni a Defendert" (sic!) - mindezt három csatornával. Így adjunk el egy játékot modellhelikopterként.
És ők a szakértő rc modell üzlet... no comment...

Hogy a modellezővilág tartósan működőképes legyen, számos dolgot kellene újragondolni. Először is szükséges lenne egy jól működő szervezet, ami a modellezőknek oktatást, versenyzést, programokat biztosítana, a kezdőknek pedig tudásbeli és technikai támogatást nyújtana, hogy legyen hova fordulni.

A modellboltoknak - nem az üzleteknek, reméljük azok előbb vagy utóbb eltűnnek a süllyesztőben - oda kellene állni az ilyen szerveződés, azaz az egyesület mellé: a kezdőket ebbe az irányba orientálni egy, a frissen vásárolt modellek mellé adott lappal, némi szóbeli tájékoztatással. Szervezettebb információáramlást kellene biztosítani, hogy a régebbi pilóták elsőkézből értesülhessenek az újdonságokról. Tesztelési, kipróbálási lehetőséget kellene nyújtani. És ez minimális anyagi ráfordítást igényelne a modellboltok részéről. De hát azon a fránya nyugaton már megtanulták, hatékony reklám nélkül nincs üzlet - nálunk ez valahogy mégse megy.

Nekünk - akik modellezünk - pedig oda kellene állni a szerveződések mellé. Belépni és életben tartani a szervezetet (pl: EMH), résztvenni a lehetőségekhez mérten a rendezvényeken, emelni azok színvonalát. Odaállni az újak mellé - talán ez az egy, amivel nincs baj -, segíteni nekik az elindulásban. Kissé megfontoltabban vásárolgatni és rendelgetni, hogy holnap is legyen hol minőségi alkatrészt venni.  A modellboltoknak pedig jobban meg kellene fontolni, hogy kinek és mit adnak el. Mert lehet, hogy egy kis odafigyeléssel és felvilágosítással a sokkal drágább, de messze jobb minőségű és ezáltal több hasznot termelő gépet adja el. A leendő modellezőből modellező lesz, vissza fog járni alkatrészért, megveszi a minsőgéget és hosszabb távon több pénzt termel.

Mindezt azért, hogy 2012-ben még legyen magyarországi helikopteres modellezés. De persze ez csak az én meglátásom...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr522861706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása