Amióta az előző bejegyzés, illetve számos megjegyzésem megszületett, több megkeresés is érkezett az rchelicopter.hu-ra ezzel a kérdéssel: akkor most mivel is érdemes kezdeni?
Bevallom, nem készültem fel erre a kérdésre ilyen formában. Mi legyen az első CP (collective pitch) gép? Még erre sem könnyű válaszolni, de azért nagyságrendekkel könnyebb, mint arra, hogy milyen koax helikopterrel, vagy milyen egyéb olcsó megoldással kezdjek.
Ahány pilótát megkérdez az ember, annyiféle választ fog hallani, mert mindenki másképp kezdte, és a legtöbben meg vannak arról győződve, hogy az a helyes irány. Lesz, aki azt mondja, először repülővel tanulj meg repülni. Lesz, aki azt mondja, vegyél egyből egy 500-as méretű gépet. A legtöbben azonban a 450-es mellett törnének pálcát. Viszont mi RC pilóták nem gondolunk bele abba, hogy ezt a hobbit elkezdeni tetemes pénz. Mivel mindegyikünk kiköhögte már a kérdéses összegeket így vagy úgy, eszünkbe sem jut, hogy 200-250 ezer forint nagyon nagy pénz. Márpedig ezalatt elkezdeni nem igazán lehet. Legalábbis a valódi RC helikopteres repülést sokkal olcsóbban a biztonság rovására tudjuk csak.
Miután több levelet kaptam olyanoktól, akik nem invesztálnának bele ennyi pénzt, de szeretnék kipróbálni, kénytelen voltam komolyabban elgondolkodni a megoldáson. Egy olyat próbáltam meg kitalálni, amit a mai ismereteimmel választanék. Nem állítom, hogy más út nincs. Hozzáteszem, én nem így csináltam, de nagyon sokba is került.
A repülés kipróbálásához olyan helikopter kell, ami nem vészesen drága, alapvetően stabil, javítható, alkatrész-utánpótlása biztosított. És most sok kezdő álmát töröm le, de elsősorban koaxiális helikopterre gondolok.
Egy ilyen helikopter 30 ezer forint alatt van. A minőségibb darabok alkatrész-utánpótlása biztosított (vagy legalábbis elfogadható), és eléggé stabilak ahhoz, hogy az embernek csak a repülési irányokkal kelljen foglalkoznia. Az első időkben éppen elég feladat az is. Ezért kihangúlyozom, hogy a hyperben kapható játékok nem ideálisak a tanuláshoz. Lehet velük repülni, csak a vezetés extra figyelmet igényel, amit a kezdőktől nem lehet elvárni.
Egy koax helikoptert a levegőben nem lehet felborítani, ráadásul a jók gyakorlatilag egy helyben maradnak, ha párna feletti magasságon megállunk velük. Fél-egy méteres magasságban szinte mozdulatlanok szélcsendben vagy a szobában. Egy ilyen helikopterrel nagy kárt nem lehet okozni, legfeljebb a szobapálma bánja. A szemre vigyázni kell, de az ujjakat már nem vágja le.
Ebben az árfekvésben lehet kapni klasszikus elrendezésű gépeket is, de elsőnek nem ajánlanám. Ezekkel ugyanis nem lehet egyenesen repülni, a nyomatékváltozásokat többé-kevésbé le kell reagálni, ami plusz figyelmet követel. Egy haladó pilótának ez nem gond, de a kezdőnek erre nincs lehetősége. Egyenesen repülni azért nem lehet velük, mert a főrotor forgatónyomatékát a farokrotor ellensúlyozza. A farokrotor toló hatását azonban semmi nem dolgozza le - nagyon sarkítva - így a gépet lassan de biztosan tolja el. Ez újabb irányítási feladatot ró a pilótára. Hiába, a helikoptert vezetni kell.
A koax helikoptereknél az embernek egyetlen dologgal kell megismerkednie az első időkben: párnahatás. A gép méretétől és tömegétől függően egy bizonyos magasságig a rotorlapátok által "összegyűrt" levegőn, a légpárnán a helikopter elcsúszik, ezért talajközelben nehéz egy helyben tartani. Meg kell tanulni tempósan, de nem túl gyorsan felemelkedni a légpárna fölé. Később aztán lehet a párnában is játszani.
És akkor most nézzünk egy-két ilyen gépet.
Elsőnek például itt van ez a kettő:
Merlin Tracer 60. A helikopter 19 ezer forint körül elérhető. Könnyű, strapabíró, 2,4 GHz-es rádiót adnak hozzá, ráadásul olyan kiosztásút, amilyen kiosztással később a nagyobb, igazi RC helikopterekkel is repülünk.
Merlin Tracer 80 A 60-ashoz hasonló, csak talán egy kissé zártabb, masszívabb szerkezet. Volt szerencsém egy ilyennel repülni az egyik modellboltban (thx to Alma mester), és nagyon meglepődtem, mert ennyire stabil, ennyire kezes koax helikopterrel még nem volt dolgom. Majdhogynem milliméter pontossággal repülhető, igazi műszer. Igen, itt a farokrotor csak dísz, az nem vesz részt a repülésben.
Ezek a helikopterek tökéletesek arra, hogy eldöntsük, érdekel-e bennünket a repülés, az RC helikopteres világ, és hajlandók vagyunk belefektetni időt, energiát, és nem utolsósorban pénzt. Ha igen, később ezek a gépek nagyszerű szórakozást kínálnak szakadó esőben vagy nagy hidegben a nappaliban üldögélve, ha már unjuk a szimulátort.
És végezetül a válasz az index.hu videojára:
(Köszönet Oleg Gontar-nak, hogy emlékeztetett a videora)
A következő alkalommal a szimulátorok fontosságáról lesz szó...