Nagyjából így néz ki az én olvasatomban a dolog. Történt ugyanis, hogy mintegy ajándékként megkaptuk december 23-án a tervezetet, mellesleg boldog karácsonyt! Hát elkezdtem olvasgatni e remekművet, a várva várt csodát a Magna Carta 2016-os változatát, népünk új Aranybulláját. És leesett az állam.
Veszélyes fegyver - Szomáliában, Irakban, Kenyában, Szíriában már bevetették a drónokat - a törvény szerint ezt, mert ez egy drón...
De a viccet félretéve ez a tervezet maga a katasztrófa. Egy az egyes megnyilvánulása a már korábban számos ponton támadott, kritizált EASA drón-szabályozásnak, magyar implementáció egy olyan törvényből, amely maga is sok sebből vérzik, számos problémával küzd, de legalább senki sem akarja bevezetni 2020 előtt. Komoly szakmai szervezetek kritizálták, kritizálják.
A tervezet nemes egyszerűséggel ellehetetleníti a magyar modellezést, szükségtelen és aránytalan adminisztratív terheket ró a modellezőkre, betarthatatlan szabályokat állít fel, és egyes területeket szimplán figyelmen kívül hagy. Elfelejtkezik arról, hogy maga a repülés is modellezési alapokon nyugszik, az egész repülési világ a modellezésnek köszönheti a létét, annak a dolognak, hogy emberek elkezdtek kísérletezni különböző technikákkal, formákkal. Nem létezne katonai drón repülés, nem létezne a drón, mint fogalom, ha maga a modellezés nem szárnyalhatott volna szabadon, innovatív módon több évtizedes múltra visszanézve. A legsötétebb kommunista túlszabályozott időkben nem volt olyan dolog nehéz modellezni, mint amennyire ez nehézzé válik az új szabályok bevezetését követően.
A jogszabályok megalkotói képtelenek felfogni és megérteni, hogy a modellrepülés nem azonos a pilóta nélküli repüléssel, teljesen más, nagyon széles területet magába foglaló repülési szakág, több évtizedes kiemelkedő biztonsági múlttal mind hazai, mind nemzetközi szinten. Az elmúlt négy nap folyamán négy légiközlekedési balesetről értesültem - egy esetben sem volt drón érintett. Ez a szabályozás egy eltúlzott, túlbonyolított szabályrendszer olyan problémákra, mely problémák nem léteznek.
A modellrepülésnek megvannak a maga belső írt és íratlan szabályai, amelyek összhangban állnak a repülési szabályokkal. Az elmúlt lassan 10 évben nem történt halálos kimenetelű repülőmodellel összefüggő repülési esemény, míg csak a sportrepülés csak Magyarországon összehoz minden évben 3-5 halálos kimenetelű eseményt.
A modellrepülés a repülés kerékpáros közlekedése. A közúti közlekedésben a kerékpározáshoz sem orvosi alkalmassági, sem vezetői engedély megléte nem szükséges. Ugyanakkor ezek hiányában is ismernie kell a kerékpárosnak a közlekedési szabályokat, amelyek be nem tartásáért felelősségre vonható. Hány halálos kimenetelű kerékpáros baleset következik be évente a magyar közutakon? Hány olyan személyi sérüléses és/vagy nagy anyagi kárral járó baleset történik évente az utakon, ahol a szenvedő fél nem a kerékpáros, de a baleset okozója a kerékpár vezetője - tudatlanságból vagy felelőtlenségből? Mégsem akarja egyetlen jogalkotó a kerékpáros közlekedést egészségügyi alkalmasságihoz kötni, ne adja Isten vezetői engedélyhez kötni - pedig azt lehet, hogy nem ártana.
A vagyonokért megépített londoni bicycle superhighway, de azért mégiscsak a forgalmi sávban biciklizik - lehet, hogy először nekik kellene bevezetni a jogosítványt... (forrás: Evening Standard)
Nem állítjuk, hogy nincs szükség szabályokra. Egyszerű, betartható, a nemzetközi normákkal megegyező szabályokra van szükség. Minimális, majdhogynem zéró adminisztrációval, de semmiképpen sem orvosi alkalmasságihoz, szakszolgálati engedélyekhez, regisztrációkhoz, azonosítókhoz kötött szabályokkal kell egyértelművé tenni a modellrepülés kereteit. Nem szabad előírni - főleg a kísérleti járművek miatt - mindenféle szükségtelen, gyártói dokumentációkat. Ezzel a dokumentációval az összes kisszériás gyártót, a kísérletező modellrepülőket ellehetetlenítik, horribilis feladatok elé állítják, végső soron megfosztják attól, ami előre vitte a repülést: az innovációtól.
Ahogy kevéssé ismerik a modellező DAVID BOWIE (forrás: Leigh Richardson)
A kizárólag VFR repülés engedélyezésével a magyarországi RC helikopteres és RC repülős közösség elesik a lehetőségétől, hogy a nemzetközileg létező éjszakai repülésekre gyakorolhasson. Nem baj, majd a magyar ejtőernyős válogatotthoz hasonlóan, a magyar helikopteres közösség is külföldi színekben indul, csak most nem svájci, hanem angol zászlóra kell gondolni.
Az egyszerre egy pilóta nélküli légi jármű előírásával elveszik a törvényes lehetőségét a páros repülések gyakorlásának. Nem baj, ezt is angol színekben fogjuk előadni.
Az átgondolatlan kategorizálás az elemi fizikát nem veszi figyelembe. Hiszen egy 20 kg-os tömeg 20 cm-ről a lábunkra ejtése fájdalmas, de semmiképpen nem halálos. Egy puskagolyó alig pár gramm, de a sebessége miatt ölni képes. Ez az alapvető tény, nevezetesen a mozgási energia NEM került figyelembe vételre a kategóriák kialakításánál, a komolyabb szakmai szempontokat már nem is említeném. Mindent a drónokra szabva alakítottak ki, holott maga a drón fogalma sem tisztázott.
Ez szerintünk egy drón: MQ-9 Reaper - de ilyennel mi nem repülünk,
sőt egyik modellünkön sincs egy Hellfire rakéta sem, nemhogy négy...
Szükség lenne az önkormányzatok által kijelölt, nyílt modellrepülőterekre. Ez más országokban működik. Az önkormányzat kijelöli, kialakítja, a modellezők - saját jól felfogott érdekükben - rendben tartják, a szabályokat egymással betartatják. De nagy vágyaink ne legyenek az önkormányzatok 20 év alatt képtelenek voltak a türelmi zónákat kijelölni...
Szabályozzák a légifotózást, a légifilmezést, a kereskedelmi drón repülést, a katonai drón repülést, de a modellsportot hagyják meg annak, ami: sport, szabadidős tevékenység. Drogprevenciót akarnak a jogalkotók az ifjúság körében? Engedjék őket modellezni, tanítsák meg nekik a repülés szeretetét, és soha az életben nem lesz pénzük kábitószerre, cigarettára, alkoholra. És megtanulják, mit jelent a tisztelet és a felelősség.
Ő vajon fog még valaha Magyarországon modellezni?
Vagy előtte mindenféle adminisztratív procedúrán át kell esnie
De mindenekelőtt LE KELL VÁLASZTANI A MODELLREPÜLÉST a pilóta nélküli légi járművekről, ahogy azt korábban az EASA megígérte az európai modellező közösségnek. Semmi mást nem kellene csinálni, csak végre egyszer betartani azt, amit EU-s szinten kialakítanak, ha már egyszer az EU tagországa vagyunk. Végre egyszer ne mi játszuk Pistikét a homokozóban, ahol mi külön szabályokat akarunk, főleg akkor, amikor az egységesek sem fájnak. Kivéve annak, aki pénzt akar az új szabályokból kovácsolni...