Belevágram a modellezés eme lassan kihalófélben levő műfajába. Egyre kevesebben űzik/űzzük a helikoptermodellezés eme büdös, zajos, hangos, zörgős, olajos formáját. Pedig valamikor ez jelentette az igazi helikoptermodellezést. Mára azonban az akkumulátorok, a motorok és a tcehnika sokszor többet képes nyújtani, mint a nitrós motorral hajtott gépek esetén. Nem elhanyagolhatóan tisztább, kevésbé szervizigényes, de mindenekelőtt olcsóbb.
És itt jönnének az érvek-ellenérvek egyik vagy másik technika mellett, és az érvek sokszor elég nyomósak. De egy igazi nitrós helikopter hangja, szaga - vagy inkább illata - dinamikája nyomába sose ér az elektromos helikopter. Na nem erősebb, sőt ezzel nem lehet csak úgy repülni, a motort be lehet terhelni.
Már a beindításnak és a felszállásnak is procedúrája van, nem csak úgy bekapcsolom a helikoptert.
Az elektromos helikoptert lekapcsolom a levegőben, lerotálok, és amint talajt fogott, vége a startnak. Ezzel szemben a nitróssal: autorotáció, leszállás, és akkor még lehúzom a kollektívet, lekapcsolom idle 0-ba, járatom még egy picit, majd leállítom a motort. Akár egy szertartás.
Nem, azért engem sem most szalajtottak, nem mennék szembe az árral, oka van, hogy a látszólag hirtelen ötlet megvalósításra került. Nézőknek, érdeklődőknek, hétköznapi embereknek az elektromos helikopter játék. A helikopternek füstölnie kell, zajos és szagos kell legyen. Egy elektromos 700-as vagy 90-es méretű helikoptert csak mi tudunk élvezni. Csak számunkra nyújt eufóriát, az átlagos nézelődő azonban nem értékeli többre, mint bármilyen játékot. Bemutatózni, kedvet csinálni, az átlagos emberek figyelmét felkelteni a modellezés irányában csak ilyen géppel lehet.
Nehéz ezt úgy megfogalmazni, hogy ne legyen bántó, de mostanában a kétértelmű dolgokat igyekszem megmagyarázni: átlagos embernek azt tartom, aki még nem tud sokat, vagy leginkább semmit nem tud a helikopterekről, a modellezésről, vagy úgy általában a repülésről.
Így hát túl vagyok az első néhány starton, az első műszaki hibán - leesett a kipufogó - és eddig nagyon élvezem. Persze a nitrós üzemanyag ára miatt néha a rotorkör helyett dollárjelek pörögnek a szemem előtt. De az illata, a hangja semmivel nem összetéveszthető.
Tanulom a karburálást, szokom a gépet - bár ezt annyira nem nehéz. A helikopter messze több figyelmet igényel, mint az elektromos társai, de rengeteg élményt ad. Olyan ez nekem, mint az első megrepült mezőgazdasági nyolcas. Egy start hossza akár 6-8 perc is lehet, ellentétben az elektromos változatokkal. Nyolc perc egy ilyen géppel maga az örökkévalóság, de mégis egy pillanat.
Lesz még vele problémám, az egészen biztos, hiszen ez egy helikopter, de most még minden start után vigyorgok, mint a vadalma.