A helikopter iszonyatosan lassan, de épül. Meglehetősen nagy fába vágtam a fejszémet, amikor elkezdtem megépíteni, és nem akartam megelégedni a középszerű megoldásokkal. Az MD 500-as egy dologban egyre inkább hasonlít a nagytestvérhez: az árában...
Az MD 500-as a beépített lámpával
Azt hittem a legkeményebb feladat a balra forgós helikopter megépítése lesz. De nem így lett. Az egyik leggyorsabban megvalósított részfeladatot oldottuk meg a forgásirány megfordításával.
Az egyik délután - kínomban, lazításképpen, mivel éppen nem volt net - összeraktam a rotorfejet. Az sem ment zökkenő nélkül, ugyanis az olcsóbb kivitelezésnek az egyik ára, hogy nincs használati utasítás. A netről lehet letölteni. Ez meglehetősen kényelmes módja a dolognak - ha van Internet. De itt, vidéken ez néha különösen nehéz feladat a szolgáltatónak. Az elmúlt két hétben mintegy 11 alkalommal legalább fél-egy óra időtartamban nem is igazán sikerült.
Ezek kellenek a rotorfej összeszereléséhez
Úgyhogy leírás nélkül elkezdtem összepattintgatni, összecsavarni, közben fotózni. Naná, hogy a swash-drivert rosszul raktam fel. És ez csak akkor tűnt fel, amikor már minden a helyén volt. Akkor az egészet szétszedni, és ismét összerakni.
A lapátok a befogónál vékonyabbak, mint a befogó, így hézagolni kellett. Normálisan a 450-esen igen drága Curtis Youngblood Radix lapátokat használok, azokhoz meg adnak egy csomó hézagolót, így ez nem volt probléma.
Az elkészült rotorfej
Aztán nekiláttam a világítás beépítésének. Azaz láttam volna: a Turnigy scale világítás nem az igazi. Kezdődött azzal, hogy az orrfutó, azaz a homloklámpa nem lekapcsolható. A diódák fényereje eléggé gyenge, az áramkör tényleg nem fogyaszt szinte semmit, cserébe nem is csinál semmit.
Nem baj, oldjuk meg, hogy a lámpa lekapcsolható legyen. Elkezdtem hozzá elektronikát túrni. Találtam is, az olcsóbb kínai egy hónap alatt itt van. A drágább magyar többet tud, de ha már ráköltök ennyit - az ára több, mint a duplája - akkor legyen tisztességes programja. Kapcsoló törölve, elektronika félretéve.
Újabb Internettúrást követően sikerült egy egészen jó - bár repülős - elektronikát találni, ami átmenetileg a céloknak megfelel. A napokban meg is kell érkezzen.
A kínai elektronika ledjeit is kiváltottuk. A strobe-light-ok és a homloklámpa 1 wattos leddel lett kiváltva. Van fogyasztása, cserébe nappal is jól látható, akár messziről is. Az irányfények speciális, alacsony diódákból lettek kialakítva. Sokkal inkább lámpa jellegű a megjelenésük, igen erős fényük van, bár csak 80°-os szögben láthatók jól. Mivel azonban a leszállótalpba lettek építve - ott a helyük - így ez annyira nem gond.
Igazi leszállófény
A ledek kiválasztásában nagyon sokat köszönhetek a szigetszentmiklósi Papp Dénesnek és kedves feleségének. Ők azok a nagyon türelmes emberek, akiknek van egy mikroelektronikai boltjuk a Semmelweis utca és Ifjúság útja sarkán, és minden hülye kérdésemre a lehetőség szerint válaszoltak. Sőt a feladatoknak megfelelő ledeket az ő segítségükkel szedegettük össze, így ezzel nem lesz gond. Kár, hogy kevés az ilyen kereskedő. Volt, hogy egy nap kétszer is visszamentem.
Az igazi oka az oda-vissza rohangászásnak, hogy kénytelen vagyok a régi mikroelektronikai tudásomat feleleveníteni, sőt kiegészíteni a mikrovezérlők programozásának ismereteivel, mivel nincs megfelelő vezérlőelektronika a géphez - tehát kénytelen leszek csinálni egyet. Ehhez most próbaáramköröket rakok össze, számolok, tervezek. Persze semmi sincs itthon, mivel évek óta nem foglalkoztam ilyenekkel, így minden apróságért mennem kell.
Úgyhogy a helikopter átlagosan naponta egy lámpával bővül, közben tervezem a mikrovezérlő elméleti kódját - vagyis, mit kell csináljon - mellesleg tanulok PIC-et és AVR-t programozni. Mindezt azért, hogy megfelelően lehessen vezérelni és működtetni a navigációs fényeket. Ha valaki szeretne ebben segíteni, arra most nem mondok nemet.
Vagyis a helikopter iszonyatosan lassan, de készül. Mivel dolgozni is kell mellette, így nem egyszerű a dolog, ráadásul a költségvetése is egyre mászik fel. De előbb-utóbb készen lesz.
Az MD 500-as homloklámpája - nagyon durva fényerővel