Csak egy hónapot kellett várni a rendelésre, de tegnap végre befutott a posta. Megérkeztek az alkatrészek az MD 500D helikopteremhez, így végre tényleg nekiláthatok egy semi scale helikopter építésének. A jelenlegi MD 500-asomat fogom átépíteni.
Helikopter és alkatrészek
Ez a helikopter eddig egy 450-es volt MD 500D burkolat alatt. Ennyért már rá szokás akasztani a scale - a méretarányos - helikopter jelzőt, de azért ez még messze nem az MD 500 kicsinyített mása.
Az igazat megvallva a 450-es méret miatt azért vannak kompromisszumok, de hát ki ne foglalkozzott volna modellvasúttal. Ott is minél kisebb, annál több dolog felett kell szemethúnyni. Elnagyolt homlokfalak, aránytalan vonószemek. És amin sose tudtam túltenni magam: TT esetén a forgóvázzal együtt fordul a mozdonyok eleje is - ütközőstül mindenestül. De a problémát hagyjuk meg a vasútb... a megszállottaknak. Nekünk is lesz éppen elég.
Ezeket kell beépíteni
Az első, komoly gond, amivel meg kell küzdeni: a hajtásirányt meg kell fordítani. A helikopter ugyanis jelenleg jobbra forog. Ezzel önmagában még nem lenne gond, mert a levegőben ugyan ki veszi észre, de ennek megfelelően a farokrotor a jobb oldalon van. Annak viszont át kell kerülnie a bal oldalra. Ezért az egész hajtást meg kell fordítani. A motor nem gond. A rotorfejnek tulajdonképpen mindegy, merre forog, mindent át lehet fordítani. A két fő probléma: a szabadonfutó a főfogaskerékben, és a farokállásszög-vezérlés. Mindkettőre van megoldás, csak meg kell csinálni.
Ami nem látszik, hogy kell még a helikopterhez egy flybarless elektronika. Mivel a kétlapátos hilleres fej lekerül a helikopterről, nem lesz mechanikus stabilizáció, anélkül meg egy ilyen géppel kegyetlen nehéz repülni, mert a legkisebb széllökésre is azonnal borul, a méretei miatt viszont ez nem feltétlenül látszik időben. Úgyhogy egy Align 3G beszerelése is várat magára.
Aztán be kell szerelni a navigációs fényeket. Ez se lenne nagy művészet, de azért itt is vannak fejtörők. Például a hátsó piros jelzőfény vezetékeit valahogy bele kell építeni a farokba.
Navigációs fények
A következő megoldandó feladat, hogy a helikopter repülési idejét megnöveljük. A felszállótömeg folyamatosan emelkedni fog, ráadásul ez egy cirkáló nem az a cél, hogy 5 perc alatt kirepüljük a teljes tudását. Jelenleg olyan 4-4,5 perc, amit biztonsággal a levegőben tölthet 2200 mAh-s 3S1P elrendezésű LiPo akkumulátorral. Az akksik elrendezését 3S2P-re változtatjuk, és 3000 mAh óra lesz a kapacitás. Azaz két akkumulátort visz magával párhuzamosra kötve. Csak megfelelő tömegű akksikat kell találjak. A repülési időt így 12-14 perc körülre saccolom, de majd ki kell tesztelni. Viszont ehhez az akkumulátorok elhelyezését is meg kell oldani.
Végül pedig a helikopter burkolatát vesszük esztétikai kezelés alá. Kap pár kiegészítőt, egy teljesen új fényezést, és egyéb megoldásokat az élethűség kedvéért.
Valahogy így kell majd kinézzen
Úgyhogy ezennel új sorozatot indítunk: Helikoptert építünk címmel.
De a nulladik feladat: egy alattomos rezonancia kiszúrése, ami hol előjön, hol nem. A legutóbbi alkalommal a rezgés miatt eltört egy forrasztás: a motor egyik csatlakozójának a vezetéke megadta magát. Mindezt nagyjából 10-15 méteres magasságban sikerült előadni, úgyhogy egy elég kemény rotával de sikerült a gépet megmenteni. Egy kis sérülése lett összesen. Sajnos a 450-es bordásszíjas kivitelben nem igazán rotációra termett eszköz.