Távol álljon tőlem, hogy kárörvendjek, és az mondjam, hogy "ugye, én megmondtam". Pedig de, én megmondtam. "Nem kell nekünk katonai helikopteres repülés, minek nekünk közepes szállító vagy harci helikopter. A pilótáink csak játszanak." Na mondjátok ezt annak az anyukának az autópályán, akinek az 1 és 4 éves gyereke az elmúlt 17-18 órát az M1-es autópályán töltötte, mert nem volt helikopter, amivel értük lehetett volna menni.
Szomorú tény, hogy a vihar óráiban nem volt mivel menteni, nem volt mivel kihúzni a bajból legalább a gyerekes szülőket, a betegeket, mert nem volt olyan eszköz, amit erre a célra be lehetett volna vetni. Persze, ilyenkor jön a szöveg: túl nagy volt a szél, nem voltak jók a látási viszonyok. Valóban. Ilyenkor a U.S. Coast Guard helikopter pilótái is ezt mondják a bajba jutott halászhajóknak, és viharban ki nem mennek értük.
Ebben a pillanatban három helikopter van a levegőben Nyugat-Magyarországon. Ennyit tudunk felmutatni, amivel a csillapodó szélben már ki tudnak a pilótáink menni. Két mentőhelikopter és egy rendőrségi van a levegőben. Nekik köszönjük, mert más légi segítség jelenleg nincs.
87-ben, amikor az a nagy tél volt, ha jól emlékszem csak Szentkirályszabadján 32 darab Mi-24-es volt bevethető állapotban, amivel akkor menteni is lehetett, nem számolva a Mi-8/17-es állományt. Most pedig ettől a repülőtértől légvonalban 31 kilométerre áll a hóban a mentő, a tűzoltó Kapolcs és Taliándörögd között, és nincs aki odamenjen értük.
Innen, a lassan jó meleg szobából kívánok jó repülést és jó leszállást, R-15-nek, Medi-11-nek és Medi-21-nek!
UPDATE:
Mielőtt azt gondolnátok, hogy itt meresztem a hátsóm a meleg szobában: Nálunk a kazán tegnap este végleg megadta magát, meleg víz egyáltalán nem volt, fűtés alig-alig. Ma a nagy kazánjavítás hadműveletet hajtottuk végre, ami már vagy egy fél éve be volt tervezve, csak sosem jutottunk el odáig. Félelmetes élmény az üvöltő szélben a ház külső falán, uszkve 5 méter magasan egy szál létrán állva falikéményt cserélni.
UPDATE 2:
Már kapom a különböző irányokból az osztást, és pár helyen máris félreértelmezték a szavaim. Nem neveztem, meg senkit, hogy nekik vagy nekik lenne de nincs, nem működik, stb... A tény az, hogy nincs jelenleg olyan eszköz az országban, amivel ekkora szélben, ilyen időjárási körülmények (de még ennek a fele esetén sem) tudnánk akárhogyan is menteni. Nyílt titok - a szaksajtó sokszor cikkezett róla - hogy nagyon égető a HM helikopter problémája, de jelen szituációban, ha nem ez lett volna a helyzet, akkor sem lett volna eszköz, amivel menteni lehetett volna, mert NINCS olyan gépünk, amivel ilyen időjárási körülmények között menni lehetne. Sem polgári, sem katonai oldalon nem tudunk felmutatni egyet sem. Ez a helyzet pontosan megmutatta, mire lenne szükségünk, mi az, amire nem vagyunk felkészülve. A repülési minimumok jóval elmaradnak a mai helyzettől, pedig nem zárható ki, hogy a változó éghajlati viszonyok miatt az ilyen és ennél durvább időjárási tényezők sűrűbbé válnak.
Ami pedig a darabszámot illeti: sem a polgári, sem a katonai viszonyok nem rózsásak. Isten ne adja, hogy ennél sokkal több kelljen: nincs. Csak a polgári oldalon olyan a fogyás mértéke, hogy az már-már siralmas. A jelen gazdasági helyzetben sorra hagyják el a gépek a magyar légteret és olasz, szlovák, és ki tudja még milyen lajstrommal folytatják tovább.
UPDATE 3:
Elhatárolódom az Index 2 címlapján a bevezetőtől. Nem vagyok kormányellenes, sem kormánypárti. Orbán Viktornak igaza van, némi kiegészítéssel: ezzel a technikával, ezzel a szabályozással, ebben az időjárásban nem lehetett menteni. Ki a felelős? Nem az én dolgom ujjal mutogatni, és nem is célom. Van egy probléma, vannak ismert dolgok és vélemények, és van véleményem, ahogy az egész blogposzt (mint ahogy a nevében benne is van, blog azaz webnapló) a személyes véleményem és eszmefuttatásom. Ettől persze még lehet, hogy nincs igazam, de a tévedés joga fenntartott. Jogorvoslatot alul, kommentek formájában lehet venni: