Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (6) drónszabály (6) dróntörvény (8) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (3) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) Heliwood (1) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) Kan Poonnoi (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (7) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (4) UAV (5) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Bajban a magyar repülés - IV. rész: Breaking News

2013.03.15. 17:19 | _pgpetike | 11 komment

Távol álljon tőlem, hogy kárörvendjek, és az mondjam, hogy "ugye, én megmondtam". Pedig de, én megmondtam. "Nem kell nekünk katonai helikopteres repülés, minek nekünk közepes szállító vagy harci helikopter. A pilótáink csak játszanak." Na mondjátok ezt annak az anyukának az autópályán, akinek az 1 és 4 éves gyereke az elmúlt 17-18 órát az M1-es autópályán töltötte, mert nem volt helikopter, amivel értük lehetett volna menni.

02.jpg

Szomorú tény, hogy a vihar óráiban nem volt mivel menteni, nem volt mivel kihúzni a bajból legalább a gyerekes szülőket, a betegeket, mert nem volt olyan eszköz, amit erre a célra be lehetett volna vetni. Persze, ilyenkor jön a szöveg: túl nagy volt a szél, nem voltak jók a látási viszonyok. Valóban. Ilyenkor a U.S. Coast Guard helikopter pilótái is ezt mondják a bajba jutott halászhajóknak, és viharban ki nem mennek értük.

Ebben a pillanatban három helikopter van a levegőben Nyugat-Magyarországon. Ennyit tudunk felmutatni, amivel a csillapodó szélben már ki tudnak a pilótáink menni. Két mentőhelikopter és egy rendőrségi van a levegőben. Nekik köszönjük, mert más légi segítség jelenleg nincs.

01.jpg

87-ben, amikor az a nagy tél volt, ha jól emlékszem csak Szentkirályszabadján 32 darab Mi-24-es volt bevethető állapotban, amivel akkor menteni is lehetett, nem számolva a Mi-8/17-es állományt. Most pedig ettől a repülőtértől légvonalban 31 kilométerre áll a hóban a mentő, a tűzoltó Kapolcs és Taliándörögd között, és nincs aki odamenjen értük.

Innen, a lassan jó meleg szobából kívánok jó repülést és jó leszállást, R-15-nek, Medi-11-nek és Medi-21-nek!

UPDATE:

Mielőtt azt gondolnátok, hogy itt meresztem a hátsóm a meleg szobában: Nálunk a kazán tegnap este végleg megadta magát, meleg víz egyáltalán nem volt, fűtés alig-alig. Ma a nagy kazánjavítás hadműveletet hajtottuk végre, ami már vagy egy fél éve be volt tervezve, csak sosem jutottunk el odáig. Félelmetes élmény az üvöltő szélben a ház külső falán, uszkve 5 méter magasan egy szál létrán állva falikéményt cserélni.

03.jpg

UPDATE 2:

Már kapom a különböző irányokból az osztást, és pár helyen máris félreértelmezték a szavaim. Nem neveztem, meg senkit, hogy nekik vagy nekik lenne de nincs, nem működik, stb... A tény az, hogy nincs jelenleg olyan eszköz az országban, amivel ekkora szélben, ilyen időjárási körülmények (de még ennek a fele esetén sem) tudnánk akárhogyan is menteni. Nyílt titok - a szaksajtó sokszor cikkezett róla - hogy nagyon égető a HM helikopter problémája, de jelen szituációban, ha nem ez lett volna a helyzet, akkor sem lett volna eszköz, amivel menteni lehetett volna, mert NINCS olyan gépünk, amivel ilyen időjárási körülmények között menni lehetne. Sem polgári, sem katonai oldalon nem tudunk felmutatni egyet sem. Ez a helyzet pontosan megmutatta, mire lenne szükségünk, mi az, amire nem vagyunk felkészülve. A repülési minimumok jóval elmaradnak a mai helyzettől, pedig nem zárható ki, hogy a változó éghajlati viszonyok miatt az ilyen és ennél durvább időjárási tényezők sűrűbbé válnak.

Ami pedig a darabszámot illeti: sem a polgári, sem a katonai viszonyok nem rózsásak. Isten ne adja, hogy ennél sokkal több kelljen: nincs. Csak a polgári oldalon olyan a fogyás mértéke, hogy az már-már siralmas. A jelen gazdasági helyzetben sorra hagyják el a gépek a magyar légteret és olasz, szlovák, és ki tudja még milyen lajstrommal folytatják tovább.

UPDATE 3:

Elhatárolódom az Index 2 címlapján a bevezetőtől. Nem vagyok kormányellenes, sem kormánypárti. Orbán Viktornak igaza van, némi kiegészítéssel: ezzel a technikával, ezzel a szabályozással, ebben az időjárásban nem lehetett menteni. Ki a felelős? Nem az én dolgom ujjal mutogatni, és nem is célom. Van egy probléma, vannak ismert dolgok és vélemények, és van véleményem, ahogy az egész blogposzt (mint ahogy a nevében benne is van, blog azaz webnapló) a személyes véleményem és eszmefuttatásom. Ettől persze még lehet, hogy nincs igazam, de a tévedés joga fenntartott. Jogorvoslatot alul, kommentek formájában lehet venni:

Címkék: helikopter nagy helikopter

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr205136516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vider 2013.03.15. 19:50:48

Nem vagyok akkora helikopter szakértő mint Te, de szerintem itt azért arról is szó van h biztonságosan menteni 100km/h fölötti szélben és hóviharban nem lehet.. Felhozod a US Coast Guard-ot példaként, de ott nem szállnak le.. pedig pont a leszállás a kritikus ilyen időben ha jól tudom.. a gép nyilván kibírja levegőben, viszont az M1-esről családokat másképp nem nagyon lehet menekíteni, mint leszállással.. vagy rosszul gondolom?

A szél + hó kombó elég cudar dolog.. Hegymászó oldalról ismerem a helyzetet, ott ugye a terepviszonyok neccesebbek mint az M1 környéke, de viharban soha nem indul el helikopter, mert 1 méteres látótávolságban se a leszállás, se a mentőegység leereszkedése nem lehetséges, nem teszik kockára a mentőegység életét és a helikoptert.. olyankor hegyimentők mennek gyalogosan, ha tudnak.. legtöbbször azok sem..
Testközelből tapasztaltam meg több esetben is kemény hóvihart egy-egy hegygerincen hasonló erősségű szél mellett.. én nem tudom elképzelni, hogy egy helikopter abban az időben (még ha van is megfelelő hely) le tudott volna szállni. Konkrétan dobált minket a szél, több esetben meg kellett állnunk, nehogy elsodorjon..

Őszintén szólva azt sem hiszem, hogy az osztrákok nem ajánlották volna fel a helikoptereiket a hómarók mellé, ha lehetett volna őket használni..

Persze biztos én vagyok a témához túlzottan laikus, ha így van, javíts ki kérlek..

KGyST · http://repules.tumblr.com 2013.03.15. 20:17:55

@vider:
1. Hogy milyen viharban lehet helikopterrel leszállni, itt egy videó:
repules.tumblr.com/post/31261247308/tenyleg-extrem-csorlo-nelkul-extreme
2. Hogy hány bevethető helikoptere van a honvédségnek (nulla), itt egy poszt:
legiero.blog.hu/2013/03/05/_rendhagyo_air_power_news
(Szívet melengető így nekimenni az árvizes szezonnak).
3. Elég kemény, hogy még 2004-ben, 9 éve is 12 Mi-24-est tudtunk Szentkirályról egyszerre emelni:
repules.tumblr.com/post/34243092908/jezusom-2004-ben-meg-egyszerre-fel-tudott

Phoenix_HTKA.hu 2013.03.15. 20:23:55

@vider:

A mentő- és rendőrségi helik repültek ma...

vider 2013.03.15. 20:39:07

Oké most már látom h a katonai elsősorban azért nem repül mert nem létezik.. :D Valami rémlik is a hírekből h töketlenkedés van beszerzés ügyben.. ez most elég kínos lesz Pintér bátyánknak ha jól sejtem :P

A mentő helik dél körül tudtak felszállni először.. akkor olyan nagy hülyeséget talán nem állítottam, hiszen őket nem a Pintér irányítja hanem az időjárás..

Néztem a videót, de azért az messze van egy becsületes vihartól meg a 100km/h széltől.. :) Ne.. ne linkelj újat, elhiszem h van aki le tudja rakni abban is fele ekkora helyre..
Maradjunk annyiban szerintem h a mentő helik se viccből maradtak délig a betonon.. ;)

Amúgy az index címlap verte nálam ki a biztosítékot.. "Hóban ragadt gyerekek az autópályán".. de gondolom ezt nem a blog szerző találta ki.. :/

_pgpetike 2013.03.15. 21:17:27

@vider: Ahogy az egész bevezető szöveget nem én találtam ki és ebből lesz még bajom. És igen, én rontottam el, az jött le az egészből, hogy a HM áll rosszul, pedig ebben a helyzetben sem a katasztrófavédőknek, sem a Mentőszolgálatnak, sem senkinem nem volt sem elegendő, sem megfelelő eszközparkja. Lehet ezt költségoldalról magyarázni, de az is mellédumálás.

Ahogy az Index szerkesztőinek a bevezetője is félrevezetés. Senkit nem neveztem meg felelősnek, nem mutogatok, nem nevesítek. Ebben a dologban nem Orbán vagy Pintér a felelős, hanem az elmúlt jópár év összes felelős vezetője pártállásra való tekintet nélkül. Ez nem egyik napról a másikra előjövő probléma. Ez hosszú évek óta adott, tudott és ismert gond.

Firk 2013.03.15. 22:06:02

Azokat a több évtizedes, mára kikopó orosz helikoptereket folyamatosan szervizelni és pótolni kellett volna a '90-es és a 2000-es években, ez viszont először a jelenlegi HM-vezetésnek jutott eszébe. Nagyon nem elegáns Szekeres Imrétől, hogy kritizál ebben az ügyben, ő, aki alatt leépult a Honvédség. 2010-ben 17 hadrafogható tartalékosunk volt, meg 30 kiló büntetőeljárás... Nincs helikopter? Miért nincs? Ez persze most esik le, amikor kéne, addig nem, amíg a Gripenek drágításáról kell megállapodni valami miatt..

lutria 2013.03.15. 22:14:05

A rendőrségi MI-2 es 17 óra után ért vissza Ferihegyre,vajon menteni volt vagy csak valamelyik fejes megtekintette róla a hóhelyzetet?

_pgpetike 2013.03.15. 22:58:03

@lutria: Védem őket: rádióforgalmazás alapján mentettek.

NIKI LAURA 2013.03.16. 08:32:27

Üdv,Óriási csalások és hanyagságok a légimentésben!

-ki dönti el,hová megy egy helicopter?

Gyakran 2-3 helicopter megy egy részegért,káosz van a mentés irányításban,a heli mellett gyakran még 2-3 esetkocsi is megy egy esethez!
Egy légióra sokszázezer forint,minden költséget ráirnak a heli üzemeltetésére,amit lehet!
A pilóták a mezőgazdaságból,és a honvédségből adaptálódtak,gyenge navigáció,vezetéstechnikai tudás!!!

Az amerikai/canadai Parti-őrség különleges traningekkel,gyakorlatokkal válassza ki a legjobbakat,akik képesek a legrosszabb viszonyok között is repülni.
Természetesen,ehez különleges gépek társulnak,nem mezei hobby helikopterek,mint amiket itthon bérelnek.

_pgpetike 2013.03.16. 11:48:15

@NIKI LAURA: Azért azt vitatnám, hogy gyenge a repüléstechnikai tudás, vagy a navigációs képesség. A káoszt és a szervezetlenséget nem kétlem. Meg kell mondjam, volt alkalmam egy-két bevetés végét végignézni, amikor a gépet akkora helyre pakolják be, hogy cipőkanál kell hozzá.
Ami a felszereltséget illeti, a gépek alig vannak jobban felszerelve, mint bármelyik polgári helikopter: NVFR repülésre még alkalmasak, de aztán kész. Ez nem a Medicopter-117, hanem a valóság.

Kerek négyszög 2013.03.16. 12:12:36

"Az amerikai/canadai Parti-őrség különleges traningekkel,gyakorlatokkal válassza ki a legjobbakat"

Csakhogy ez pénzt igényel. Nagyon sok pénzt. Egy totálisan legatyásított Magyarországon, ahol 4 millió ember nyomorog, ez csak szép álom marad.
süti beállítások módosítása