Az MD 500-as átépítésének első problémája, hogy a helikopter forgásirányát és a farokrotor elhelyezését meg kell változatni. Az MD 500-ason az óramutató járásával ellentétesen, azaz balra forognak a lapátok, a farokrotor ennek megfelelően a gép farkának bal oldalán került elhelyezésre. A mi 450-es méretű helikopterünk viszont egy T-Rex 450 klón, azaz egy HK-450-es, ami jobbra forog és a farokrotor a jobb oldalon van.
Valami ilyesminek kell majd lennie
Nagyon sokat gondolkodtam azon, hogy meg lehet-e valósítani az átalakítást úgy, hogy a helikopter biztonságos legyen. Napokig nézegettem a gép egyes szerkezeti elemeit, a nehézségeket és a kockázatokat. Aztán megszületett a döntés: megcsinálom. De hiába az ötlapátos rotorfej, meg az MD 500-as kaszni. A gépet először kísérleti gépként fogom átépíteni.
Kiveszem az MD 500-as scale kaszniból a vázat, visszarakom rá a talpat, és egy kétlapátos-hilleres konfigurációval építem meg először a fordított forgásirányú helikoptert. Ha ez összetörik, szinte mindenem van tartalékban, ami nincs, azt meg pillanatok alatt tudom venni, nem kell rá heteket várni. Az ötlapátos fej nem ez a kategória. Azt meg már nem is mondom, hogy 5 lapátot összetörni nem ugyanaz a költségtétel, mint kettőt.
A gépet alaposan végignézve két komolyab kockázatot láttam: a farokkihajtást fordítva kell feltenni. Emiatt a szíjfeszítés a hajtási irány másik oldalára kerül. Ez vajon hátrányos-e a helikopterre. A másik ilyen probléma a farokszervó elhelyezése. Olyan helyre kerül, ahol egy esetleges törés esetén elsőként fog megsemmisülni. A hillerlapát fogja úgy leütni onnan, hogy sose találom meg.
Így két napja nekiláttam az átépítésnek. Munkaidő után, délután ötkor ültem neki az építésnek, mondván estére készen leszek.
A kiszerelt váz
A főfogaskerekek forgásirányát könnyű volt megváltoztatni. Nekem az első 450-esem KÖVI vázas volt, abban fordítva volt felrakva a fogaskerékcsoport, így fordított szabadonfutó volt itthon, de ha nem lett volna, akkor sem okozott volna fejtörőt az átalakítás.
A főfogaskerék forgásirányának megváltoztatása
Majd jött a rotorfej. Úgy álltam neki, hogy 1-2 óra alatt csak összerakom. Hát sikerült a művelet: mindent át kellett építeni, így laza 4 óra alatt meg is csináltam. Persze volt benne elgurult csavar, megszorult mixerkar, meg nagyjából húszor: "hogy is van ez?" Egy ilyen komplex hilleres rotorfejet normálisan sem könnyű összerakni, de úgy van tervezve, hogy minden adja magát. Viszont a fordított rotorfejen minden alkatrész másképpen áll, így semmi nem áll kézre.
A rotorfej az átalakítás előtt
Közben raktam a helikopterre egy normális leszállótalpat. Az idő már este tíz után volt, és én még sehol sem tartok, pedig másnap be akarom repülni a gépet. Nincs még megcsinálva a farka, az állásszögek sem állnak sehogy, sőt még a motor legutoljára elszállt csatlakozóját is meg kell forrasszam.
A helikopter gyári talpakon
A farok átalakítása két részből állt. Egyrészt a szervót kellett átfordítani, hogy alulról felülre kerüljön a tolórúd, mert a fordított farokrészen az állásszög-vezérlő is felül lesz. Másrészt a farokrészt meg kellett fordítani.
A szervó átfordítása "egy mozdulat" volt. Lényegében két csavar, egy távtartó és kész. A nagyobb gondot maga a farokrész átépítése okozta. A HK-s műanyag farokkahjtást kicseréltem fémre, és ami fontosabb Align gyártmányúra. A bordásszíjat szintén meg kell fordítani, mivel a forgásirány elöl megfordult, hátul viszont nem változhat, mert a lapátoknak továbbra is hátrafelé kell forogni.
A megfordított farokszervó
A farokkihajtást szépen felszereltem, de kvázi fejjel lefelé, így az állásszög-vezérlő felülre került, a rotortengely viszont a bal oldalra. Ez így szépen hangzik, de azért ez sem ment simán. Bár csak apróbb gondok voltak, az idő és a fáradtság eléggé ellenem voltak. Már hét órája építem a gépet.
Az átalakított farokrotor-kihajtás
Jöhet az utolsó mozzanat. Gyors rendrakás, mert az asztal kicsi, és tele van cuccal. Állásszögeket kell állítani, kitéréseket ellenőrizni. Már az összerakáskor látszott, hogy azért ezzel sem lesz minden olyan egyszerű, mert a rotorfej geometriája nem erre van kitalálva.
Egy szabályt figyelment kívül kellett hagyjak: a felső mixerkar nem állhat 0 foknál vízszintesen, mert nincs olyan rövid double-link. Alkalmazkodunk, és a linkek hosszához állítjuk a mixerkar hosszát. Sokat nem fog befolyásolni egy olyan gépen, ami nem 3D repülésre van tervezve, ráadásul a rotorfej csak ideiglenes.
0 kollektív állásszög beállítása
Végül a kitéréseket ellenőriztem, mert azoknak meg kellett fordulniuk akkor, amikor a szervót megfordítottam. Na kevés dolognak nem kell fordítva működni, a kitéréseknek például nem. Úgyhogy átprogramoztam a rádiót és a giroszkópot.
Kitérési irányok ellenőrzése
Utolsó ellenőrzés, reggel jöhet a berepülés. Már nagyon izgatott voltam, viszketett az ujjam a rádión, de éjjel kettőkor sajnos sötét van. Elkészült a balra forgós 450-esem.