Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (6) drónszabály (6) dróntörvény (8) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (3) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) Heliwood (1) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) Kan Poonnoi (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (7) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (4) UAV (5) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Balra forgós 450-es építése

2011.02.06. 12:03 | _pgpetike | 3 komment

Az MD 500-as átépítésének első problémája, hogy a helikopter forgásirányát és a farokrotor elhelyezését meg kell változatni. Az MD 500-ason az óramutató járásával ellentétesen, azaz balra forognak a lapátok, a farokrotor ennek megfelelően a gép farkának bal oldalán került elhelyezésre. A mi 450-es méretű helikopterünk viszont egy T-Rex 450 klón, azaz egy HK-450-es, ami jobbra forog és a farokrotor a jobb oldalon van.

Valami ilyesminek kell majd lennieValami ilyesminek kell majd lennie

Ez a gép lesz átalakítvaEz a gép lesz átalakítva

Nagyon sokat gondolkodtam azon, hogy meg lehet-e valósítani az átalakítást úgy, hogy a helikopter biztonságos legyen. Napokig nézegettem a gép egyes szerkezeti elemeit, a nehézségeket és a kockázatokat. Aztán megszületett a döntés: megcsinálom. De hiába az ötlapátos rotorfej, meg az MD 500-as kaszni. A gépet először kísérleti gépként fogom átépíteni.

Kiveszem az MD 500-as scale kaszniból a vázat, visszarakom rá a talpat, és egy kétlapátos-hilleres konfigurációval építem meg először a fordított forgásirányú helikoptert. Ha ez összetörik, szinte mindenem van tartalékban, ami nincs, azt meg pillanatok alatt tudom venni, nem kell rá heteket várni. Az ötlapátos fej nem ez a kategória. Azt meg már nem is mondom, hogy 5 lapátot összetörni nem ugyanaz a költségtétel, mint kettőt.

A gépet alaposan végignézve két komolyab kockázatot láttam: a farokkihajtást fordítva kell feltenni. Emiatt a szíjfeszítés a hajtási irány másik oldalára kerül. Ez vajon hátrányos-e a helikopterre. A másik ilyen probléma a farokszervó elhelyezése. Olyan helyre kerül, ahol egy esetleges törés esetén elsőként fog megsemmisülni. A hillerlapát fogja úgy leütni onnan, hogy sose találom meg.

Így két napja nekiláttam az átépítésnek. Munkaidő után, délután ötkor ültem neki az építésnek, mondván estére készen leszek.

A kiszerelt váz

A kiszerelt váz

A főfogaskerekek forgásirányát könnyű volt megváltoztatni. Nekem az első 450-esem KÖVI vázas volt, abban fordítva volt felrakva a fogaskerékcsoport, így fordított szabadonfutó volt itthon, de ha nem lett volna, akkor sem okozott volna fejtörőt az átalakítás.

A főfogaskerék forgásirányának megváltoztatása

A főfogaskerék forgásirányának megváltoztatása

Majd jött a rotorfej. Úgy álltam neki, hogy 1-2 óra alatt csak összerakom. Hát sikerült a művelet: mindent át kellett építeni, így laza 4 óra alatt meg is csináltam. Persze volt benne elgurult csavar, megszorult mixerkar, meg nagyjából húszor: "hogy is van ez?" Egy ilyen komplex hilleres rotorfejet normálisan sem könnyű összerakni, de úgy van tervezve, hogy minden adja magát. Viszont a fordított rotorfejen minden alkatrész másképpen áll, így semmi nem áll kézre.

A rotorfej az átalakítás előtt

A rotorfej az átalakítás előtt

Közben raktam a helikopterre egy normális leszállótalpat. Az idő már este tíz után volt, és én még sehol sem tartok, pedig másnap be akarom repülni a gépet. Nincs még megcsinálva a farka, az állásszögek sem állnak sehogy, sőt még a motor legutoljára elszállt csatlakozóját is meg kell forrasszam.

A helikopter gyári talpakon

A helikopter gyári talpakon

A farok átalakítása két részből állt. Egyrészt a szervót kellett átfordítani, hogy alulról felülre kerüljön a tolórúd, mert a fordított farokrészen az állásszög-vezérlő is felül lesz. Másrészt a farokrészt meg kellett fordítani.

A szervó átfordítása "egy mozdulat" volt. Lényegében két csavar, egy távtartó és kész. A nagyobb gondot maga a farokrész átépítése okozta. A HK-s műanyag farokkahjtást kicseréltem fémre, és ami fontosabb Align gyártmányúra. A bordásszíjat szintén meg kell fordítani, mivel a forgásirány elöl megfordult, hátul viszont nem változhat, mert a lapátoknak továbbra is hátrafelé kell forogni.

A megfordított farokszervó

A megfordított farokszervó

A farokkihajtást szépen felszereltem, de kvázi fejjel lefelé, így az állásszög-vezérlő felülre került, a rotortengely viszont a bal oldalra. Ez így szépen hangzik, de azért ez sem ment simán. Bár csak apróbb gondok voltak, az idő és a fáradtság eléggé ellenem voltak. Már hét órája építem a gépet.

Az átalakított farokrotor-kihajtás

Az átalakított farokrotor-kihajtás

Jöhet az utolsó mozzanat. Gyors rendrakás, mert az asztal kicsi, és tele van cuccal. Állásszögeket kell állítani, kitéréseket ellenőrizni. Már az összerakáskor látszott, hogy azért ezzel sem lesz minden olyan egyszerű, mert a rotorfej geometriája nem erre van kitalálva.

Egy szabályt figyelment kívül kellett hagyjak: a felső mixerkar nem állhat 0 foknál vízszintesen, mert nincs olyan rövid double-link. Alkalmazkodunk, és a linkek hosszához állítjuk a mixerkar hosszát. Sokat nem fog befolyásolni egy olyan gépen, ami nem 3D repülésre van tervezve, ráadásul a rotorfej csak ideiglenes.

0 kollektív állásszög beállítása

0 kollektív állásszög beállítása

Végül a kitéréseket ellenőriztem, mert azoknak meg kellett fordulniuk akkor, amikor a szervót megfordítottam. Na kevés dolognak nem kell fordítva működni, a kitéréseknek például nem. Úgyhogy átprogramoztam a rádiót és a giroszkópot.

Kitérési irányok ellenőrzése

Kitérési irányok ellenőrzése

Utolsó ellenőrzés, reggel jöhet a berepülés. Már nagyon izgatott voltam, viszketett az ujjam a rádión, de éjjel kettőkor sajnos sötét van. Elkészült a balra forgós 450-esem.

Az elkészült balra forgós 450-es - bal oldali farokrotorralAz elkészült balra forgós 450-es - bal oldali farokrotorral

Címkék: helikopter beállítás hk t rex align md 500d 450 class

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr92641846

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Patris 2011.02.07. 08:52:10

Gratulálok, szép munka... :)

Ha ezzel a projekttel megvagy, szívesen olvasnék - én, személy szerint - egy pár bejegyzést arról, hogy milyen 450-est vegyen az ember, melyik HK a jó és miért, stb.

Jó sorozat lenne egy "hogy válasszunk és építsünk olcsó, de jó 450-est, amit fenn is tudunk tartani" tematikájú darab. Biztos te is láttad, követed az ilyet a youtube-on, szerintem fontos lenne a magyar interpretációja egy ilyen témának. Sokaknak sokat segítene.

_pgpetike 2011.02.07. 08:56:41

@Patris: Köszönöm a gratulációt és a témajavaslatot is. Jó ötlet, és valóban van értelme. Úgyhogy hamarosan erről is fogunk értekezni.

Mivel a szerencsétlen MD 500-asra csak hétvégén van időm, így ebből valami hét közepi témát fogok gerjeszteni.

Patris 2011.02.07. 08:58:24

Abban nagy vagyok, hogy másnak kitaláljam, mit kellene megcsinálnia... :)
Ezért is lettem manager :)

Üdv. Patris
süti beállítások módosítása