Többen érdeklődtetek a témában, úgyhogy elszántam magam, és kicsit jobban elkezdtem kipróbálni és körbejárni a témát. Első nekifutásra egy szimulátoros próbát végeztem az E-Flite Blade mSR-rel. Igyekszem mielőbb élőben is tapasztalatokat szerezni, pici türelmet kérek.
E-Flite Blade mSR
Sajnos nálunk sem a csapból folyik a pénz, így nem tudok hipp-hopp venni egyet, ezért maradt a szimulátoros próba.
Az mSR esetén külön nehézséget okoz, hogy Spectrum rádió szükséges hozzá, nekem meg Futaba rádióm van. Így máris legalább százezer forint magasságában járunk. De a gyártó ezzel végképp alátámasztotta azt az első gondolatomat, hogy bizony ezt a gépet nem első helikopternek szánják.
Az előző bejegyzés az Align T-Rex 100-ról szólt, ami szegről-végről egy Blade mSR, viszont önálló RTF kit, jóval olcsóbban, ami a rádiót tartalmazza.
A Phoenix RC-ben lőttem egy jó repülőteret (Farkashegy), bár az mSR alapvetően beltéri helikopter. Tiszta időjárást állítottam be, gyenge fuvallatokkal, így azért nem halálos szélcsendben, de gyakorlatilag szélmentes időben próbálgattam. Tételezzük fel, hogy a modell közel pontos az igazihoz képest, és akkor nem írok nagy hülyeségeket - hozzáteszem, hivatalos Phoenix RC modell, nem hebregált, azok meg jók szoktak lenni.
A helikopter a Phoenix RC 3.0-ban
A gép egy nagyon könnyű fixed-pitch helikopter a farokrotorhoz külön motorral. A kollektív állásszög értelemszerűen fix, tehát az idle kapcsolót el lehet felejteni, marad egy egyenes "gázgörbe" 0-25-50-75-100%-os beállítással.
Fixed-pitch rotorfej
A gép felemelésre szinte atomstabil, gyorsan, pontosan reagál, lehet pofozkatni, igazgatni. Az általam repült 3D helikopterekhez képest nagyokat kell tornázni a botokkal, hogy reagáljon, de mindent szépen végrehajt. Iránytartása szinte tökéletes, bár azért nem egy Solid-G a giroszkóp, ami benne van, azonban nyomatékokra nem fordul el.
Nem nehéz felborítani a levegőben. A koaxokkal ellentétben egy pillanat alatt oda lehet csapni. Ezt a videoban illusztrálom is. Főleg a szembe repülésnél lehet gond kezdők esetében. Iránytévesztés esetén a kezdő pilóta a rossz irányba "ragad" és egyre inkább rossz felé dönti a gépet. A koax helikopterek egy bizonyos szögön túl nem billennek, ezt a helikoptert azonban semmi nem gátolja meg abban, hogy akár teljesen az oldalára forduljon. Ha megindul, relatív nehéz megfogni, így a kezdő tuti egyből földhöz csapja, mert megijed és lerántja a "kollektív" botot, azaz elveszi a gázt.
Úgyhogy elsőre azt mondanám, hogy egy ilyen gépet legfeljebb második helikopternek ajánlanék, de azt is csak akkor, ha legalább egy nagyon stabil koaxos iránytartási és repülési tapasztalattal rendelkezik a tulajdonosjelölt. Aki hajlamos irányt téveszteni, az garantáltan néhány másodpercen, percen belül odacsapja.
Viszont ideális gép lehet a továbblépéshez. Tökéletes szórakozás tapasztalt RC heli pilótáknak esős napokon, vagy este, esetleg ha csak nincs kedve az embernek összeszedegetni a cuccokat, feltölteni az akksikat, kicuccolni a repülőtérre. Vagyis szinte bármikorra...