Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (5) drónszabály (5) dróntörvény (7) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (2) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (5) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (2) UAV (3) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

"A drónok elfogadhatatlanul magas baleseti kockázatot okoznak"

2016.05.23. 23:34 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Idézet a mai The Telegraph-ból: A pilóták arra figyelmeztetnek, hogy a drónok majdnem heti egyszeri közeli elhaladása "elfogadhatatlanul magas" baleseti kockázatot jelent. A cikk továbbá leszögezi, hogy az év első négy hónapjában 15 olyan esetet jelentettek a pilóták, amikor a drónok közel kerültek repülőgépekhez, ami több mint a fele, az előző évben történt 29 esetnek. Mindez jól mutatja, hogy a szabályozás ellenére a kockázat "elfogadhatatlanul magas".

telegraph.png

Nem is részletezném tovább, elég érdekes az idevágó cikk. És innentől - minden vitát elkerülendő következzen hangos gondolkodásom, azaz a magánvéleményem:

Nagy-Britanniában a szabályozások meglehetősen liberálisak, de elég jól körülhatárolják a lehetőségeket, így van ez a modellrepülésben is. Nem is nagyon volt korábban probléma, de a multikopterek, kamerás drónok elterjedésével a helyzet drámaian megváltozott. A repülésben érintettek sürgetik a szigorúbb szabályozást, a hatékonyabb fellépést, megelőzendő egy esetleges balesetet.

Ahogy a BALPA (British Airline Pilots Association - Brit kereskedelmi pilóták szervezete) fogalmaz: "A BALPA úgy gondolja, hogy további intézkedések nélkül az ütközések kockázata elfogadhatatlanul nagy"

Magyarországon is folyamatban van a szabályozás. Az utolsó terv egy egészen jónak ígérkező, emberközeli, átgondolt tervezet volt - amiről én tudok - ami akár jól is működhet(ne).  Csakhogy amint a fenti ábra is mutatja, a probléma nem egyedi, és egyáltalán nem egyszerű.

Az igazi gond az, hogy van egy jól körülhatárolt szabályrendszer, ami betartás és betartatás nélkül fabatkát sem ér. Nincs aki ellenőrizze, betartassa a feltételeket, és lássuk be, nem is igazán van módja ennek egyenlőre. Az utcai rendőrök, a parkrendőrök ugyan “felkészültebbek” az Egyesült Királyságban, mint mondjuk Magyarországon, de ők se tudnak többet, mint: itt repülhetsz / itt nem, van-e biztosításod.

Amikor az RC pilóta tudatában van annak, hogy amit csinál, az szabálytalan, még mindig kisebb a kockázat, mint amikor teljes tudatlanságban teszi ugyanezt. Valószínű, ha magunk nem is, de a baráti körben van olyan ismerős, aki egy jó sör után beült az autóba, és haza vezetett. Fű alatt, kerülve minden hatósági közeget, a szabályokat - legalábbis a többit - háromszorosan betartva, csak ne legyen probléma. De ha valaki nincs tudatában, hogy szabálytalan, amit csinál, akkor a kockázat halmozottan nagyobb. Nincs az a jogszabályi háttér, nincs az a szabályozás, ami ennek elejét tudná venni. Sajnos az sem megoldás, ha az üzletekben kapható multikopterek mellé a dobozban ott lapul a tájékoztató anyag a szabályokról, mert a legtöbben ezt úgyse fogják még csak megnézni sem.

Úgy vélem, itt lenne az ideje - tekintettel a terjedés gyorsaságára, a technika fejlődés ütemére - hogy legalább olyan hangsúllyal kezdjenek az illetékesek tájékoztató kampányokat indítani, mint a dohányzás veszélyeiről, az ittas vezetésről, és a napozás káros hatásairól, mert egyébként a kutya nem fog tudni sem a szabályok létéről, sem azok alkalmazásáról. Amit mi tenni tudunk, az sajnos nagyon kevés. Akik ezeket a weboldalakat olvassák, már vették a fáradtságot, hogy legalább utánanézzenek a dolgoknak, feltételezhetően ha felületesen is, de legalább részben ismerik a szabályokat. Viszont még mindig többen lesznek azok, akik hirtelen felindulásból vettek egy ilyen “ketyerét”, “kamerás, meg tud mindent, nosza repüljünk vele, minél magasabbra fel, nézzük meg a repülőgépeket.”

express.png

Egy korábbi cikk: a leghíresebb eset, amit azóta inkább cáfoltak,
mint megerősítettek, de ijesztő, hogy egyáltalán felmerülhetett a lehetősége...

Léteznek defenzív védelmi eszközök, bár a legtöbb még kísérleti vagy korai stádiumban van. De megoldás az, ha mindent lelövünk, leszedünk a levegőből? Mellesleg az Egyesült Államokban ez már szövetségi bűncselekmény. Az meg egy másik probléma, hogy először látni kellene azokat az eszközöket, amiket le kellene szedni, márpedig ez a legfőbb baj velük a repülőgépből nézve, hogy a legtöbb esetben nem is láthatók időben.

Nem hiszem, hogy akármilyen szigorú, agyonszabályozott környezet elegendő lehetne a megelőzéshez, ha azok, akiket érint(ene), nem is tudnak róla. Nem, nem az aktív RC pilótákra gondolok, hanem a Pistire, a Józsira meg Sanyira, akik vettek maguknak egy kamerás drónt, most meg kijárnak Vecsésre a 31L pálya végéhez repülőket filmezni - és remélem ez utóbbi még csak fikció.

Címkék: baleset quadrocopter multicopter

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr618742002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.