Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (5) drónszabály (5) dróntörvény (7) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (2) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (5) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (2) UAV (3) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Drónok... a repülő ellenség

2014.09.05. 00:47 | _pgpetike | 4 komment

Előző bejegyzésem óta kaptam hideget és meleget, ennyit a szabad véleményemről - mellesleg itt a bal oldalon van egy-két idevonatkozó dolog, akinek az előzőben leírtak nem tetszenek, az olvassa el. De azért rakjuk ezt a dolgot tisztába, mert sokan félreértettek. Továbbra is a saját véleményem teszem közzé, lehet nem egyetérteni.

maxresdefault.jpg

Ez NEM helikopter... de életünk megrontója

Szóval valahol két-három éve éreztem én, hogy ezek a repülő szörnyek még sok bosszúságot fognak okozni nekünk. Valahol ott kezdődött számomra a dolog, amikor 2011-ben, a Heli OB alatt az ügyességi versenyen (NaIv kupa) megjelentek páran, és mint "helikoptert" bevetették. Mi (szervezők) nem tiltakoztunk, de én már akkor is megjegyeztem, hogy ez minden, csak nem helikopter. Továbbra is tartom, hogy ez NEM helikopter, mert "A helikopter olyan aerodinamikus légi jármű, amely motor segítségével forgatott szárnyakkal tudja önmagát a levegőbe emelni. Repülési magasságát és irányát nem szárnyakkal és vezérsíkokkal, hanem a forgószárnyak állásszögének változtatásával tudja szabályozni." idézet a Wikipédiából. Nem magyaráznám tovább, aki ezek után sem érti, annak úgyis hiába.

A drón helikopter nem lett, viszont ami biztosan lett, minden konfliktus és probléma forrása. Nekem is van egy, nagyjából tenyérnyi méret, és pontosan két start után unok rá. Valamikor a modellezéshez rengeteg tanulás, gyakorlás, befektetett tapasztalat kellett, meg még több türelem. Volt egy elég jól behatárolható társaság, aki ezzel foglalkozott. A modellezőkön belül az RC helikopter külön kasztot képviselt, hiszen oda a repülőgépes tanuláshoz képest is sokkal többet kellett gyakorolni, minden manőverért meg kellett küzdeni. Viszont az egészet biztonságos körülmények között, kvázi modellrepülőtereken csináltuk, illetve az utóbbi pár évben valódi repülőterekre is beszivárogtunk, ahol még fokozottabban volt fontos a biztonság, és a békés egymás mellett élés.

haton.png

Ez helikopter... igazi RC, éppen háton.

Csakhogy a moderntechnika a hülyegyerekek számára is elérhetővé tette a repülés ezen formáját. Ma már mindenki helikopter pilóta, akinek van egy négymotoros, félautomata szerkezete, ami mellesleg magától stabil, nagy tudást - főleg a különböző segítő módok miatt - a vezetése nem igényel. A sok okostojás nulla tapasztalattal, a szabályok és veszélyek ismeretének teljes hiányában repkednek mindenféle helyzetekben. Repülőtéren, annak közvetlen közelében bárkinek a tudta nélkül, tiltott légtérben, és sorolhatnám tovább. Tök jó felvételeket lehet csinálni a Duna-partról a Margit-híd lábánál - csakhogy az ott tiltott légtér. Állati látványos egy repülőbalesetet felvenni a levegőből, csakhogy egy repülőtéren engedély nélkül nem igazán lehet még papírrepülőt sem dobálni, nemhogy a leszállómezőben "modellezni" (sic)/filmezni. Az egész nem a repülésről szól, hanem undorító pénzkérdés és kivagyiság. Behányok tőle.

Tehát tény és való, a szabályozás nemhogy időszerű, hanem már rég elkésett, és ismételten évekkel kullog az események után. A veszély viszont ott van, hogy a nagy kapkodásban a fokozatosság maradhat ki, illetve túllőhetünk a célon, és esetleg ott is megkeserítik a szabályalkotók a helyzetet, ahol már eleve nem rózsás.

Ez különösen tetszik... főleg a "?"-es rész.

És ennek örömére Holywood fellázadt a drónok ellen. A magánterület feletti repülések betiltását akarják elérni az ott élő sztárok. Már most tudom, hogy ki fogják forgatni a szavaim, de ez engem kísértetiesen emlékeztet a gyilkosságok kontra kés problémára. Sok a gyilkosság? Tiltsuk be a kés használatát! Akkor nem lesz mivel leszúrni a másikat.

Ez most Magyarországon is időszerű, hiszen az egész dróntörvény csak azért égető, mert a sok hülye emberek feje felett, hülyébbnél hülyébb szituációkban repül. Valahogy rosszul ülünk a lovon. Amikor az emberek a magánszférájukat féltik, akkor nem a magánterület főlé berepülést kell megtiltani, hiszen sokra megyünk ezzel a szabállyal. Minden kerítésnél lehet magasabbra repülni, és a közterületet el se kell hagyjam, hogy a egy jobb kamerával, egy komolyabb objektívvel akár az ablak mögé belássak. Ez nem repülési kérdés, ez adatvédelmi vagy mmittudomén milyen kérdés.

És otthon is hozhatnak bármilyen rendeletet, csak egyszer pusztuljon le egy nagyobb drónnak az elektronikája, egyszer adja meg magát a GPS modul, és csak egyszer essen a fejére valakinek egy ilyen szerkezet. A legszebb az lesz, hogy "nekem bevizsgált, műszaki vizsgázott, engedélyezett pilóta nélküli repülőgépem volt", és takarót adtunk az emberi hülyeségnek.

És mi van, ha a technika nem úgy akarja?

Mielőtt azt hinnétek, hogy a levegőbe beszélek: Egyszer volt olyan esetem, hogy a megbízó gépével repültem, felvételeket készítettem. Majd az a dög meggondolta magát és elindult egy irányba, semmit nem tudtam ellene tenni. Hála az égnek egybe letettem, és többet nem is emeltem el, de a kezem-lábam remegett. Nem márkátlan cuccról beszélek, márkás, hatszámjegyű berendezésről.

Amit én látok az egészben, egyáltalán nem fényes. Egy erőszakos, pénzorientált, pénzzel rendelkező, a repülésről azért nem sokat tudó társaság - tisztelet a kivételnek - kisajátította az egészet, mi meg, akik éveket gyakoroltunk azért, hogy elmondhassuk, képesek vagyunk biztonsággal repülni, a szőnyeg széléről végignézhetjük, ahogy jól kitolnak velünk.

Nem a szabályozás ellen vagyok, hanem az esztelen túlszabályozás, majd "mossuk a kezünket" hozzáállás ellen. Hányszor akartuk normálisan csinálni a bemutatókat - úgy szabályosan, engedéllyel. Aztán leneveltek róla. Hatósági válasz: "Nincs szabályozva, ergo tilos.", nesze neked Római jog.

A biztonságos repülés mindig is fontos volt számomra, ez erről a blogról is kiderül. De Isten ne adja, hiogy igazam legyen, de félek tőle, hogy ez is Nemzeti lesz.... Akkor viszont csak a pénzről szól és nem a biztonság/valódi lehetőségek kérdéséről. De mondom, ne legyen igazam...

Címkék: video fényképezés fotózás filmezés quadrocopter multicopter tricopter hexacopter

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr696671325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

levi009 2015.05.19. 00:48:01

Azért a kedves cikkírónak sem kellene ennyire túl démonizálni a multikoptereket!
Mitől szörnyeteg az a képen látható DJI Phantom? Talán csak inkább a használója által lehet az.
Nagyon is fantasztikus szerkezetek és rengeteg hasznos dologra lehet használni őket, nem csupán csak cél nélküli röpködésre, kukkolásra.
Használják a régészek, vadgazdálkodók, agrármérnökök... stb.
Balesetek pedig mindig előfordulhatnak. Ráadásul még multikopter sem kell hozzá!

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.05.22. 06:25:14

@levi009: úgy gondolom, többek közt attól "szörnyeteg", hogy akinek elég pénze van, az nulla tudással reptetheti és turkálhat vele vadidegen emberek privát szférájában. Arról nem beszélve, hogy amelyiknek a belsejéről is van infóm, az 2.4GHz-es wifit használ kommunikációra, amivel pl. a környékbeli, hagyományos felhasználású wifi eszközöket is zavarhatja.

levi009 2015.06.14. 16:20:42

A 2.4 GHz zavarás oda-vissza igaz! Egy ilyen kütyü általában 15 perctől hosszabb ideig nem tud a levegőben lenni. Nem is jellemző, hogy épületeket annyira megközelítsenek, hogy bárki wifijében zavart tudjanak okozni. Mert ha igen, akkor a kopter vezérlése is veszélyben lenne és lezuhanhatna. Ezt pedig nyilván senki sem szeretné.
A privát szférában pedig millió+1 dologgal lehet manapság turkálni. Egy erősen zümmögő gépezetet csak a süketek nem hallanak meg maguk fölött. Az egyszerűbb (fél millió alatti gépeken pedig nincs olyan technika, hogy nagy magasságból is tökéletes, zoomolt felvételeket készítsen.
Ha paparazzo-t szeretnél játszani, ott mélyen a zsebbe kell nyúlni. Ellenük pedig semmi (még a törvények) sem fognak megvédeni.
Normális felhasználók pedig semmit sem reptetnek lakott terület, emberek és sérülékeny vagyontárgyak fölött.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.14. 16:34:51

@levi009: az oda-vissza zavarás sajnos nem feltétlenül. Egy silány minőségű rádió képes lehet más sávokon is zavart okozni, nem csak a sajátját terhelni. És ugyan elvileg 100mW 2.4GHz-en engedélyezett maximum (ha jól emlékszem), de az ügyeskedők számára az előírás nem akadály... :(
(néha felbukkan itt a lakásban is olyan router, ami a neve alapján több km távolságban van tőlem és hacsak nem hamisítják, akkor valóban ott kell, hogy legyen)
A privát szféra megsértéséhez nem kell feltétlenül erős teleobjektív, elég lehet egy távirányított polárszűrő is ;) )

A törvényekre meg ugye nem lenne szükség, ha mindenki úgymond normális lenne.