Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (5) drónszabály (5) dróntörvény (7) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (2) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (5) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (2) UAV (3) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Bajban a magyar repülés - III. rész

2013.03.06. 01:17 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Az előző posztban a katonai repülés felszínét karcolgattuk. És az tényleg csak a felszín, mert bizony a (nem minden alapot nélkülöző) mendemondák, sokkal rémisztőbbek, a hivatalos verziónál. Majd még erre visszatérünk, de evezzünk a polgári, nem annyira kereskedelmi repülés vizeire.

 553861_368714046544634_691075234_n.jpg

A "Cimbora"

Úri sport, a gazdagok szórakozása, és ki tudja még, mit szoktak erre akasztgatni. Igen, valóban a repülés egy drága sport, bár kétségtelenül vitorlázni messze nem olyan drága dolog, mint azt sokan képzelik. Utasként például egy 10 perces kóstoló, 3500-4000 Ft körül mozog, és aki még sosem repült, egyáltalán nem az elérhetetlen kategóriája. (Bár hozzáteszem, egyre több embernek ez az összeg is az, de ezt hagyjuk meg a közéleti blogoknak). Persze mindezt addig, amíg van mivel. A vitorlázó repülőgépeknek is van élettartamuk. A gépeket a repülésekből a klubtagságikból meg sok-sok társadalmi munkából kellene fenntartani. Egyre kevesebb a fiatal, aki repülne, egyre kevesebb a szülők pénze, hogy ezt finanszírozzák, Fogynak a klubtagok, fogynak a klubok is. A sokat szidott átkosban szinte bárki számára elérhető tevékenység volt a repülés ezen formája, a szülők tudták, hol a gyerek, a gyerek meg fegyelmet, csapatmunkát tanult.

A sportrepülés motoros változatait már kevesebben engedhetik meg maguknak. Mára a motoros vitorlázó képzések ára is elérhetetlen a nagy többség számára, akárcsak a gépek tulajdonjoga - ami egyébként egy középkategóriás autó áránál kezdődik, vagyis nem is kellene annyira luxusnak számítania.

577207_368710336545005_1740669180_n.jpg

Falke: motoros vitorlázó

És mielőtt továbbmennék, gyorsan oszlassunk el pár tévhitet, ami az átlagember fejében ezzel kapcsolatban él. Először is a kisgépes repülés alapvetően nem ellenőrzött légtérben zajlik. Azaz: nincs nyomonkövetés, nincs radar. A kutya se látja, merre repül a madár, pláne ha még jeladó sincs benne. Merthogy az se feltétlenül van egy repülőgépben. Sőt, egy vitorlázóban még rádió se nagyon.

Ezeken a repülőgépeken nincs fedélzeti adatrögzítő, azaz fekete doboz. Egy mai modernebb repülőmodell több információt naplóz a repüléséről, mint a sportrepülőgépek és a helikopterek jelentős része. A rádiózás alapvetően magyar nyelven zajlik, mert a pilóták egy jó része nem tud angolul (ez egyébként nem is követelmény).

Viszont ismereteim szerint követelmény lenne, hogy legalább a repülőtéren legyen hangrögzítő, de nem egyedi az az eset, amikor az nincs vagy nem működik - mert nincs rá pénz. Ráadásul EU-s direktívák szerint a repülőtereket körbe kellene keríteni. De erre sincs pénz. A repülőterek egy részének a villanyszámla kigazdálkodása is fejfájást okoz, nemhogy 20-25 milliót bele tudnának ölni egy drótháló kerítésbe - amit biztonsági szolgálat hiányában egyébként is másnapra ellopnának.

393990_375049439244428_1408998133_n.jpg

Az épület jól tükrözi: a repülőterek fényes anyagi heylzetben vannak.

Így marad a kutyasétáltató a leszállópálya közepén, a keresztbeszálló motoros felszállás közben, a "jaj, kicsit átestünk, mert túlhúztam", "Lacikám, legközelebb, mielőtt felszállnál, szóljál légyszíves rádión.", "Hotel Tango India, máskor azért ennél magasabban gyere be, mert ez nagyon a házak felett volt", "Ez felszállt, azt se tudom ki volt ez. Most mit írjak a naplóba?", és "Hát hivatalos időjárás tájékoztatást nem adhatunk, mert a meteo radarunk rossz, de azért ott Miskolc előtt vigyázzatok, mert vannak piros foltok a monitoron" és hasonlók. A gond az, hogy a pénzkérdés miatt a repülőiskolák egyre nagyobb számban kénytelenek olyan embereket is repülni engedni, akiket egyébként eszük ágában nem lenne botkormányhoz ültetni, de mivel nekik (is) van pénzük órákat venni és gépet bérelni (vagy vásárolni és üzemben tartatni), hát muszáj. Az meg nagy úr.

581817_423622291053809_1245633420_n.jpg

Szigorúan illusztráció: annyi a közös a poszttal, hogy itt is oktatás zajlik - csak jó oktatóval,

Az ilyen "muszáj, mert kell a pénz" szüli aztán az olyan helyzetet, amikor a 60-80 órás pilóta "csakazértis" elmegy repülni, pedig alacsonyan van a felhőalap, határeset a repülési minimum, de ő menni akar, mert ő már profi pilóta. Persze a gépet odaadják neki, aztán lesz, ami lesz.Szerencsés esetben "összeszarja" magát, és villámgyorsan visszatér, eldobja a gépet és térdremegve kiszáll, rosszabb esetben belerepül a felhőbe, megzavarodik, majd háton beleáll valakinek a házába. Vagy elbravúroskodja, mert egy húsz éves hülyegyerek nem csak az autóban, a repülőgépben is hülyegyerek (persze nem minden húsz éves ilyen, de azért lássuk be: előfordul).

Minél tovább marad ez a pénztelenség a repülősportban, annál valószínűbb, hogy a dologból emberhalál lesz, mert egyre többen kerülnek olyanok is a pilótaülésbe, akikre egy papírrepülőt sem szabadna bízni. Nem baj, a kutató-mentő helikoptereknek legalább lesz munkájuk... persze ha lesz mivel elvégezni.

 

Címkék: repülés repülőtér repülőgép pilóta

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr795118927

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.