Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (5) drónszabály (5) dróntörvény (7) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (2) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (5) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (2) UAV (3) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Rádiókérdés

2011.07.13. 22:15 | _pgpetike | 2 komment

Soha korábban nem találkoztam ennyi gagyi rádiónak nem nevezhető eszközzel, mint mostanában. Sorra jönnek az FlySky, Exceed, Turborix, Jamara és nem utolsó sorban HK márkájú csodák, és be kellene őket állítani, helikopterrel kellene használni, és a tulajdonosok meg vannak győződve róla, hogy jó eszközt kaptak a kezükbe.

Align T-Rex 250 + Spektrum DX6i combo - ez egy jó párosítás

Ezek a csodakészülékek a kínai másoló és gagyi-ipar remekei. Félreértés ne essék, nem minden kínai termék rossz, de van ami a gagyi-iparból származik, és ezek azok. Igen, 2.4 GHz-en adnak, digitálisak, és még csak jelvesztésre se hajlamosak, hiszen digitálisan megcsinálni egy ilyen eszközt - lássuk be - ma már nem egy komoly feladat. Egy középkategóriás mikrovezérlő chip képes a PPM jelet összepakolni, a másik oldalon kicsomagolni.

A digitális technikának köszönhetően már régen nem gond a frekvenciaütközés. Nem fordulhat elő, hogy a rádióhullámok összeakadnak és másvalaki modellje indul el a rádió utasítására.

Íme a "remekmű" - FlySky - minősítése: repülésre alkalmatlan

Akkor mégis mi a gond? Az, hogy ezek az eszközök játékok, arra valók, hogy játékokat irányítsunk velük. A modellhelikopter viszont nem játék - még akkor sem, ha annak tűnik. Nem kell jelvesztés ahhoz, hogy a rádió miatt törjük össze a modellt. Elegendő egy hibás potméter a bot egyik irányán, vagy egy eltörő műanyag fül, ami kicsit ridegebbre sikeredett, és emiatt beesik a bot, vagy csak egyszerűen nem húzható vissza a középállásba. Máris összetörtünk egy helikoptert.

Egy tökéletes minimum: Hitec Optic 6 Sport

Vagy nézzük a precizitást. Egy habból készült slowflyer repülőgép esetén ha nem pontos a bot, akkor kissé nehezebb a repülés. Egy nagy repülőgépet nem bízunk pontatlan szervóra vagy rádióra. Akkor miért is tesszük ezt egy helikopterrel, ahol minden tizedmilliméter, minden tizedfok számít?

Egy tökéletes klasszikus: Graupner MX22

Akkor milyen is a jó rádió? Először is drága... sajnos, de megvan az oka. A minőséget meg kell fizetni. A jó rádió ugyanis pontos - nem csak digitálisan, hanem mechanikusan is. A botok középállása holnap is középen lesz. A rugók egyforma erővel húzzák a karokat. A potméter finoman, szinte észrevétlenül jár - 1000-2000 üzemóra után is. A kapcsolók kialakítása a repüléshez van tervezve, nem pilinckák vannak a rádióba építve.

Elterjedt alaprádió - Futaba 7C - minden igényt kielégít

Mivel helikopterrel időre repülünk, jó ha van stopper. Legyen beállítható, hogy hány perc után figyelmeztessen: "szállj le!", azaz lecsipog. A jó rádió megmutatja a beállított programját. Vagyis ránézésre megállapíthatjuk, hogy a jó beállításokkal fogunk-e repülni, ugyanis a legtöbb rádió egyszerre több modellt tud tárolni, és azok között könnyedén válthatunk. Így akkor is elegendő egy jó rádió, ha több helikopterünk van. A kiválasztott program pedig megjelenik a kijelzőn.

Komolyabb 8 csatornás: Spektrum DX8

Ezzel ellentétben a bejegyzés elején megemlített modellek kábelen keresztül, számítógép segítségével programozhatók, kijelzőjük nincs. Persze van arra lehetőség, hogy több beállításunk legyen, de a repülőtéren hogyan fogunk a modellek között váltani? Vagy honnan fogjuk megállapítani, hogy nem a szimulátor programja van-e beállítva? És ha valamit át kell állítani, akkor azt a repülőtéren hogyan végezzük el? Sehogy: mehetünk haza, állíthatunk otthon.

A profi márka: Japanese Radio (a Spektrum álneve)

Ugyanis a jó rádió beállításához nem kell semmi: menüből közvetlenül végezhetjük el. Honnan ismerjük meg a jó rádiót? A márkanév az első: Futaba, Spektrum vagy JR, esetleg Hitec, Graupner. A kijelző ezeken nagyobb méretű, egyszerre több információt is megjelenít, így eleve gyanús kell legyen, ha nincs megfelelő kijelző.

Szintén egy profi: Futaba FF9 - 9 csatorna, az adómodul cserélhető 2.4 GHz-re

A helikopter irányításához legalább 6 csatorna kell, de még a márkás rádiók közül sem alkalmas mindegyik a feladatra. Érdemes meggyőződni arról, hogy tudja-e a "sub-trim" funkciót, és természetesen legyen benne stopper. A nitrometán vagy benzinmotoros helikopterekhez 7 csatorna kell a fordulatszám-szabályozás miatt. Ha az alapfunkciókon kívül mást is szeretnénk irányítani (például scale helikopter világítása, futója, esetleg kamera), akkor újabb és újabb csatornák szükségesek. Így egy jó rádió ára akár 2500-3000 dollár is lehet!

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr343064368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Patris 2011.12.25. 12:41:41

Szia!

Fenti megállapításaid változatlanul érvényesek a Turnigy 9X-re is?

Üdv. Patris

_pgpetike 2011.12.28. 00:31:25

@Patris: Szia. Láttam már a rádiót, bár közelebbi kapcsolatot még nem sikerült kiépíteni vele. Érdekes a kérdés, mert a Turnigy időről időre meg tud jelentetni akár jó eszközöket is, de néha ez nem sikerül.
A rádió elvileg jó lenne. Akik használják, jókat mondanak róla. De komoly helist nem ismerek, aki ilyen rádióra bízta a gépét, ezt inkább a repülősök, amatőr helisek használják. Ez a rádió határeset: éppen ezért nem biztos, hogy merném ajánlani, de nem zárkóznék el előle egyértelműen.