Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (5) drónszabály (5) dróntörvény (7) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (2) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (5) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (2) UAV (3) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Don't panic - menteni az utolsó utáni pillanatig

2011.05.21. 10:22 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Már tudjuk, hogyan kell megtanulni pánik nélkül repülni. Azt is tudjuk, mi van akkor, ha mégse megy minden a tervek szerint, milyen eseményekre kell lelkiekben és a gyakorlatban felkészülni. De a legtöbb pilóta tétlenül nézi végig, hogy közelít a talaj. De mégis mit tehetne?

Repülés pánik nélkül

Amikor a baj bekövetkezett és a helikopter nem azt csinálja, amit mi elképzeltünk, első dolgunk, hogy a levegőben stabilizáljuk a gépet - ha lehet - és két szusszanás után folytatjuk, mintha mi se történt volna. A folytatás kétséges, de ami előtte van, azt mindenképpen meg kell próbálni.

Ha baj van és valami miatt elvesztettük a kontrolt, a helit stabil helyzetbe kell hozni. Amilyen gyorsan csak lehet fordítsuk a gép farkát magunk felé, a talpa nézzen lefelé, és álljon egy helyben, egy magasságon, azaz "talpon, farokkal felénk". Ez az egyetlen olyan helyzet, amiben ösztönösen is jól cselekszünk, iránytévesztés nem fordul elő.

Persze ez nagyon szépen hangzik, de ahogy a helikopteres repülésben mindent, ezt is tanulni kell. Első lépcső a szimulátor. A helikoptert hozzuk lehetetlenebbnél lehetetlenebb helyzetekbe. Ha valaki nem tud háton repülni, annak már az is elegendő, ha a hátára teszi a helikoptert. A lehetetlen helyzetet például úgy is elérhetjük, ha becsukjuk a szemünket, majd picit megtekerjük a ciklikus karokat és a ruddert. Szem kinyit, és a cél azonnal stabil helyzetbe hozni a gépet. Ezzel csak a módszert tanuljuk meg, hogy valóban alkalmazni is tudjuk, meg kell tanulni nem pánikba esni repülés közben.

Amikor valóságban repülünk, szoktassuk magunkat hozzá a stabil helyzet eléréséhez. Új figura tanulása közben azt szokták mondani, hogy ne szakítsd meg, vidd végig még akkor is ha félsz tőle, különben sose fog menni. Nos, a kezdő pilótának ennél rosszabb tanácsot nem is lehetne adni. Először ugyanis a hárítást kell megtanulni. Amíg az nem megy készségszinten, nem szabad erőltetni annak az ellenkezőjét. A kezdő vagy amatőr pilóta a váratlan helyzetektől besokkal, sokszor rosszul reagál, de nemegyszer fordul elő, hogy ledermedve nézi végig, amint szilánkosra törik a madár.

Ez majdnem stabil helyzet: farokkal felénk, talppal lefelé

A kezdők szokjanak hozzá, hogy ha valahol kontrolt vesztettek, stabil helyzetbe kell hozni. Nem kell teljesen elveszíteni a vezérlést, h aegy kis bizonytalanság lépne fel, akkor is ezt kell tenni. A korábban említett orientációs gyakorlatok közben is ezt kell tenni, ha valahol kiestünk a ritmusból. Ha ez már magától megy, lehet erőlködni azon, hogy picit tovább húzzuk a dolgot, és kisebb bizonytalanság esetén továbbmegyünk, csak a nagyobbakat hárítjuk. Az egésznek a lényege, hogy magát az érzést felismerjük: "na most nem tudom, mi történik". Hosszas gyakorlással meg lehet tanulni, hogy hol az a határ, amit már nem szabad tovább erőltetni.

De előfordul, hogy műszaki hiba vagy rossz döntés miatt a gép nagyon közelít a talaj felé, és nem tudjuk a levegőbe emelni. Ezt sem szabad végignézni úgy, mint egy külső szemlélő. A talajra vagy a susnyásba érkezés előtt le kell kapcsolni a motort, ezzel jelentősen csökkenthetjük a sérülő, és cserélendő alkatrészek számát, így a ráfordítandó összeget. Ha tétlenül nézzük végig az eseményeket, nem elég, hogy a mechanikus és szerkezeti részeket (rotorfej alkatrészei, lapátok, főtengely, kereszttengely, farokcső, talp, ja és a lapátok -hogy a sűrűn sérülő elemeket mondjam) még az összes fogaskereket is cserélhetjük, mert a motor a földön egy darabig vergődteti a gépet, míg végül ledarálja a főfogaskereket és szabadon forog tovább. Ez persze csak néhány pillanat, de pont elég, hogy "kiskosaras" állapotba kerüljön a gép, és egyszerűbb legyen összesöpörni, majd kidobni.

Ez megint egy olyan dolog, ami magától értetődő, és rendszeresen nézem végig, ahogy a pilóták semmit nem tesznek, csak nézik, ahogy a földbe csapódik a helikopter. A műveletet ebben az esetben is tanulni kell, addig kell fejleszteni a képességet, amíg magától nem megy. Mondhatnám, hogy kívánom, sose kelljen alkalmazni, de olyan úgyse lesz, mert "csak az nem tör, aki nem repül".

T-Rex 600 rommá törve - Most mondd, hogy ez játék

Lássuk, mit is kell tenni. Az autorotáció kapcsolóját, az az a rotakapcsolót meg kell tanulni úgy használni, hogy az egy pillanat legyen. Először is a kapcsoló nem automatikus, azt meg kell mondani a rádióknak, hogy használni is szeretnénk. A megfelelő rádiófogás elsajátítása is szükséges hozzá. Úgy kell tartani a rádiót, hogy egy ujjunk folyamatosan a kapcsolón legyen, hogy ha szükséges, csak át kelljen billenteni. Ezzel a lehetőségét már megteremtettük a cselekvésnek, de még nem tudjuk azt kihasználni.

A helyes rádiófogás: a botokat két ujjal tartjuk, a rádiót szorosan fogjuk. Jobb középső ujjunk képes a rotakapcsolót egy mozdulattal lehúzni. Ha alul lenne a kapcsoló, akkor ugyanezt a gyűrűs ujjunkkal tudjuk megtenni.

A kapcsoló készség-szintű használata egyrészt a szimulátoron tanulható. Kezdjük megszokni, hogy amikor eldobjuk a gépet, húzunk egy rotát, így elég sok alkalmunk lesz a műveletet gyakorlni - tényleges károk nélkül. A másik, hogy tanuljuk meg a kapcsolót élőben is használni. Ehhez a leszállást lehet kihasználni. Nem kell megijedni, nem most tanuljuk meg az autorotáció módszerét. A feladat egyszerű: leszálláskor a leszállóhely fölé érve ne tegyük le a gépet, hanem fél-egy méteres magasságban "húzzunk egy rotát". A motor lekapcsol, a helikopter a lassuló lapátok miatt kényelmesen, magától talajt ér. Ezt a módszert használhatjuk szélben történő leszálláskor is. Nem kell negatív állásszöget adni neki. Sőt a kollektívet egyáltalán nem kell piszkálni, legfeljebb felfelé a talajfogáskor finoman, ezzel tovább csillapítva az érkezés erejét. Ez így nagyon körülményesen hangzik, de a napokban mutattam meg egy 8 startos kezdőnek, és neki is ment, sőt egy két startos, abszolút kezdő is képes volt megcsinálni - igaz komoly repülős múlttal. Egyáltalán nem egy bűvészmutatvány.

Leszállás rotációval:  ha lekapcsoljuk  a motort ebből a magasságból akár a 250-es is lágyan ér földet. Nekünk csak a ciklikus irányokat kell tartani.

Ha a módszert megtanultuk, a törés előtti utolsó pillanatban magától fog menni a művelet. Nekem volt rá példám, hogy T-Rex 500-assal sérülés nélkül úsztam meg a kalandot, pedig műszaki hiba miatt esett a gép - igaz elég nagy susnyásba. Ha ez nem sikerült, a gépet akkor sem hagyjuk vergődni: rotát húzunk, és lekapcsoljuk Idle 0-ba, csak utána megyünk felmérni a károkat.

A pánikmentes repülés nem egyenlő az izgalommentes vagy élvezet nélküli repüléssel. Ettől ugyanúgy termelheti az adrenalint, ugyanúgy élvezetes lehet: a különbség, hogy nincsenek veszélyessé és kontrollálatlanná váló helyzetek. Ettől még ott lesz az izgalom minden egyes startban, sőt lesznek meglepő fordulatok is. Fogsz hibázni, benézni. De nem fogsz tétlenül állni, és külső szemlélőként végignézni, ahogy a helikopter totálkárosra töri a depóban parkoló autókat.

Ezekre a legtöbben - mi tagadás egy darabig én is - legyintenek. De helikopterrel repülni csak lépésről-lépésre lehet, ha kihagysz egy lépcsőfokot, később az keservesen, néha fájdalmasan, de megbosszulja magát.

Align T-Rex 700 törés lassítva

Címkék: repülés helikopter szimulátor pilóta kezdő pilóta

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr592920970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.