Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (5) drónszabály (5) dróntörvény (7) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (2) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (5) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (2) UAV (3) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Tanuljunk újra helikopterrel repülni

2011.04.22. 23:21 | _pgpetike | 2 komment

És én idén még szinte semmit nem repültem. Ez egyrészt panaszkodás, másrészt ténymegállapítás. Az idei év első bő három hónapja az MD 500-as építésével ment el, amit akár repülésre is fordíthattam volna. Úgyhogy most jön az újrakezdés...

Na jó, azért ez így erős, hiszen az alapok itt is megmaradnak, csak hát a rutin, a magabiztosság az kopik. Újra aktívan szimulátorozom, és be kell valljam, török rendesen. Olyan helyzetekben is, amit tavaly bizony még könnyedén mentettem. Be kell lássuk, berozsdásodtam. Sajnos idén nincs motiváció - mármint versenyzési oldalról - mert hazai versenyek nem lesznek. Legfeljebb saját magamnak tudok célokat kitűzni. Az okokat meg ne firtassuk.

De hogy is néz ki az újrakezdés. Egyrészt a kissé betokosodott akksikat be kell ismét járatni. 2-3 töltési ciklus erejéig nem szabad ütni a gépet, semmi agresszió, csak szépen finoman repülünk. Ami az akkumulátorokat illeti ennyi elég is. Ez alatt a két-három ciklus, azaz - az akksik mennyisége alapján - 30-50 start alatt ki fog derülni, melyik fejezte be a földi pályafutást.

Ami engem illet, már nehezebb a helyzet. Ismét nem mennek bizonyos dolgok, ismét kevésbé látok át néhány pozíciót. Ezért alapozni fogunk. Irány a mező, és először alapos négyzetelés. Ilyenkor nem csinálok mást. mint magam elött egy két méteres magasságban nagyjából 10 × 10 méter alapterületű képzeletbeli négyzet élei felett repülök.

Először csak farokkal magam felé. Először csak az egyik irányba, majd a másikba. Aztán menet közben megváltoztatom az irányt. Amikor ez olyan stabil, hogy a gép egy magasságon marad, jöhet a menetirány szerinti haladás.

Most a négyzet élei felett úgy repülök, hogy a gép orra a menetirány szerint áll. A négyzet sarkainál megállok, 90 fokkal elfordítom, majd újra elindulok. Először csak jobbra, aztán balra is, majd keverve.

Ha ez is stabil, jöhet a harmadik lépés: farokkal kifelé. Ahogy azt korábban is tettem, a négyzet élei felett repülök, de most úgy, hogy a glo farka mindig kifelé mutat. Aztán jöhet háton is a teljes sorozat. A sebesség nem kapkodós, nem az a lényeg. Persze kell még T-t repülni, meg magassan irányítani, alapfigurákat gyakorolni.

Mi a jó ebben? Látványosnak nem mondanám, sőt, külső szemlélő számára ennél unalmasabb nem nagyon van. De ezt a sorozatot alapvetően profi pilóták találták ki. A gyakorlatok neve: orientáció.

Ha kellő számban csinálja az ember, olyan rutint ad, amivel a gépet stabilan és szépen tudom vezetni. A négyzetelés szimulátoron nem gyakorolható. A szimulátor ugyanis "befordul". Kint a repülőtéren azonban a pilóta egy helyben áll. A szimulátor sosem fogja visszaadni azt az érzést, azt a látványt, amikor a helikopter a bal vállamtól néhány méterre, szinte velem egyvonalban orral szemben érkezik meg.

Az orientációs gyakorlatok nélkül tipikusan ez az a pillanat, amikor a kezdő vagy amatőr pilóta elveszti a kontrolt, szerencsés esetben összetöri a gépét, szerencsétlen eseben a háta mögé repülve másokat veszélyeztet. És a legszebb: meg se tudja mondani, mi történt.

Pedig semmi mást nem tapasztalt, csak azt, hogy képtelen volt az agya a térben elhelyezni a gépet: azt se tudta merre van a jobbra meg a balra. Ez, nálunk rc pilótáknál nem mindig egyértelmű.

Úgyhogy az elkövetkezendő 50-100 start újra gyakorlásról szól, hogy utána a figurákat is feleleveníthessük, majd újak megtanulásába vágjak.

Címkék: repülés tanuló kezdő pilóta amatőr pilóta

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr452848758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Donor 2014.07.08. 21:23:12

Üdv! Én még csak kezdő helikopteres sem vagyok és nagyon hasznosnak találom az írásaidat, szóval ne vedd sértésnek, tényleg kíváncsi vagyok.

RC autót, olcsó koaxiális helit, kosaras kocsit, markológépet vezettem, de soha nem okozott gondot az orientáció, vagy mozgásvezérlés. Kb. 2-10 perc volt nekem belerázódni az irányokba, onnantól kezdve, pedig mindegy az irány, úgy érzem mintha a jármű a saját testrészem lenne. Azt elhiszem hogy a gép kezelése nagy tapasztalatot, rutint és odafigyelést kíván, és ha kezdő leszek, tényleg jó gyakorlatok lesznek ezek nekem, de tényleg ennyire veszélyes az orientáció, hogy szinte minden írásodban ezt emeled ki?

_pgpetike 2014.08.29. 01:46:29

Ne haragudj, hogy most, de hát csak most láttam. Röviden a válaszom, nem az orientáció veszélyes, hanem annak hiánya. Egy pillanat alatt magadra tudsz rántani egy uszkve 3000 RPM körül pörgő 70 centis darabológépet. Szerintem megéri a gyakorlást...