Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (1) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (1) da 40 (1) diamond (1) drón (5) drónszabály (4) dróntörvény (6) dsss (1) EASA (3) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (1) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (5) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (4) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (1) UAV (2) uh 60 (2) UK (2) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

T-Rex 250 kérdőjelek

2017.02.09. 23:38 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Egy ideje már küzdök ezzel a géppel. Kicsit talán fel is adtam, kezdek kifogyni az ötletekből. Még előző év elején vettem egy Align T-Rex 250-est használtan csak úgy kedvtelési, gyakorlási célokra. Aki ismeri, az tudja, maga a gép egy kisebb kofferben elfér, nagyjából bárhol repülhető, könnyű. Igaz nem kezdők kezébe való, mert hirtelen reagál, rosszul tolerálja a szelet a nagyobbakhoz képest. Viszont kis helyigényű, ideális, ha csak úgy "hopp, akarok dobni pár startot".

s1750030.JPG

Címkék: gyerek helikopter beállítás t rex 3d helikopter javítás karbantartás t rex 250

"Erre figyeljen, ha drónt röptetne" - inkább ne...

2017.02.03. 13:08 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Alig egy órája futottam bele egy a címben idézett "érdekes", az [origo] nevű sajtóorgánum egy bődületes cikkébe a drónokra vonatkozó szabályokkal kapcsolatban, aminek következtében majdnem belefulladtam a reggelimbe. A cikket szándékosan nem linkelem ide - hülyeséget ne olvassatok. A cikkben szereplő állítások szinte mindegyike alaptalan, mindjárt kitérek rá, hogy miért. De előzetesen az Első Magyar Helikoptermodellező Sportegyesület (és áttételesen az Együtt a légi modellezésért polgári mozgalom) idevonatkozó állásfoglalása a szabályokkal kapcsolatban:

15823492_1562888427061016_7313895710962338165_n.jpg

Címkék: jogszabály szabályozás drón dróntörvény drónszabály

TUDNOD KELL: Putyin és a drónok

2017.02.01. 14:46 | _pgpetike | 35 komment

Az valószínűleg nem újdonság, hogy holnap Magyarországra érkezik Vlagyimir Putyin és delegációja méghozzá légi úton. Fél Budapest megbénul, egyebek... De ha még nem értesültél volna róla, attól a pillanattól fogva hogy a repülőgépek közül egy is belép Magyarország légterébe, országos légtérzár lesz érvényben (sajtóértesülések szerint - hivatalos nyomát egyelőre nem találjuk), amíg a gépek a levegőben vannak. Senki és semmi nem repülhet, kivéve azt a három gépet és az őket kísérő magyar Gripen-eket.

rosszija_il.jpg

Forrás: Zentai István

Címkék: esemény jogszabály putyin drón FONTOS

Akik még inkább kimaradtak: FPV Racerek

2017.01.17. 15:28 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Igen a téma már megint ez. Most olyan következik, amit normálisan nem tennék, olyan témáról fogok írni, amihez szakmailag nem, csak laikusként tudok hozzáállni, de a józan paraszti ész mentén nyilvánvaló, hogy akik igazán a két szék közé estek a szabályozás menetében, azok az FPV versenyzők.

youtube01.jpg

NCS Drone Racing - forrás: YouTube

Címkék: jogszabály törvény fpv multicopter

Magánvélemény

2017.01.13. 14:38 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Tisztelt Jogalkotó! 

A Légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 2016. december 31-vel hatályos változatának (továbbiakban LT) és a vitára bocsátott JEF/16356/2016 NFM Inditvány alapján 2017. Július 1-én hatályba lépő rendelettervezetének (továbbiakban Drónszabályozás) áttanulmányozását követően a következő megállapításokra jutottam és a következő észrevételeket teszem 

15875340_10154377763303235_7923429845675934313_o.jpg

Címkék: törvény drón EASA dróntörvény drónszabály

Drón szabályok - boldog karácsonyt!

2016.12.28. 17:45 | _pgpetike | 4 komment

Nagyjából így néz ki az én olvasatomban a dolog. Történt ugyanis, hogy mintegy ajándékként megkaptuk december 23-án a tervezetet, mellesleg boldog karácsonyt!  Hát elkezdtem olvasgatni e remekművet, a várva várt csodát a Magna Carta 2016-os változatát, népünk új Aranybulláját. És leesett az állam.

image1.jpgVeszélyes fegyver  - Szomáliában, Irakban, Kenyában, Szíriában már bevetették a drónokat - a törvény szerint ezt, mert ez egy drón...

Címkék: törvény szabályozás quadrocopter multicopter EASA dróntörvény drónszabály

NO PARA - A Légiközlekedési törvény januártól

2016.12.07. 09:06 | _pgpetike | 14 komment

Hát akkor a végére értem. ÉRTELMEZTEM A MÓDOSÍTOTT TÖRVÉNYT. Sokadik összefésülés és hatezredik értelmezés után van azért egy-két meredek pont a dologban, de akár túl is élhető.... Annak ellenére, hogy kegyetlenül komplex és nehezen érthető - pont ebből rengeteg félreértés is adódott. Lássuk az én értelmezésemben, hogy is áll a helyzet. Ígérem, a mostani poszt hosszú lesz...

img_3961.png

Címkék: fényképezés jogszabály törvény szabályozás filmezés dróntörvény drónszabály

Hát itt a vége...

2016.12.04. 10:05 | _pgpetike | 2 komment

Pár perce jelent meg egy nagyon furcsa poszt itt. Igen, a dátum nem hibás 2012. Akkor írtam, sose jelent meg - kivéve most. Látszik, hogy a szabályozás, annak hiánya milyen gondokat okozott, miért is ütöttük akkor, hogy legyen NORMÁLIS szabályozás. Aztán lett, nem normális de alakul.

hqdefault.jpg

Rendezvény erős korlátokkal

2016.12.04. 10:05 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Budaörs 2012 ősze

Még ezekben a percekben is zajlik a Budaörsi Reptéri Napok című rendezvény. Az eredetileg is nagyszabású rendezvény, ahol a repülés számos formája bemutathatta volna magát, azonban igen komoly csapásokat szenvedett el - egészen konkrétan az illetékes hatóság részéről. Ennek ellenére a maradék program látványos és szórakoztató volt, csak hát sok látogató egy-egy olyan program miatt jött el a rendezvényre, ami elmaradt. Ezek az emberek egészen biztosan nem jó szájízzel mennek haza.

A rendezvény egyik fő attrakciója az I.Magyar Gliding Air Race lett volna, ahol az összes, előre tervezett versenyszámból egyetlen egy maradhatott meg: a célraszállás. Technikai okok miatt pont ez az a versenyszám, ami bizony a nezőktől távol, kevésbé élvezetes módon került megrendezésre. Maga a verseny pedig legalább annyira látványos, mint egy figuratív bajnoki futam - azaz csak az tudja értékelni, akit komolyabban érdekel, kívülállóknak sokat nem jelent. Ezen kívül két napig azonban kevésbé élvezetes a sokadik műrepülő bemutatót nézni még akkor is, ha maga a hatóság feje repül. Pedig a szervezők kénytelenek voltak ilyen programokkal megtölteni a két napot. Sokan jöttek a harci helikopterek miatt. Na ez volt az az egyetlen műsorszám, ami nem a hatóság akadékoskodása miatt maradt el, hanem pontosabban nem részletezett technikai gondok miatt nem volt megtartva.Szintén sokan jöttek el az ejtőernyősök miatt, de hát ők is csalódottan távoztak.

És bizony nem kevés ember kifejezetten a modellrepülés miatt kereste fel a rendezvényt és nem kis megdöbbenéssel vették tudomásul, amikor megtudták, hogy elmarad, és mégnagyobb volt a megdöbbenés, amikor az indokások hosszú sora következett.

De először nézzük a többi szakágat, mert hát szolidaritás is van a világon. Ahogy én tudom, az ejtőernyősök 1000 m-re kértek engedélyt, amit nem kaptak meg. Az indok, hogy ehhez biztonsági elemzést (vagy mit) kellett volna csinálni, mert belelóg az ellenőrzött légtérbe. A szabályok szerint ez 1200 m felett kell, így az ejtőernyősök ezt nem tették meg, ennek ellenére elutasították.

Az ügyességi versenyek sem kerültek megrendezésre, az okok pedig ismét ködösek és homályosak. A siklőernyősök eredendően nem repülhettek, ahogy a hátimotorosok se (egy se volt kint a hétvégén pont emiatt). Az indoklás: jogilag nem szabályozott a tevékenység, hát nem engedik meg. Az külön fájó pont, hogy aki ezt versenyszerűen űzné (mármint ennek a figuratív formáját) az kénytelen kiköltözni például Svájcba. Nyerik is az ilyen rendezvényeket a magyarjaink - svájci színekben.

Nem tudom, hogy a nagygépes szabályozás hogy szól, de valami olyasmi rémlik, hogy rendezvényen a nézők fölé repülni tilos. Most Budaörsön ezt többen is áthágták. Nem akarok neveket említeni, de tudni kell, hogy egy RC helikopter rendezvényen az a pilóta, aki a kijelölt biztonsági vonalat átlépi - teljesen mindegy, hogy műszaki vagy pilóta okok miatt - azonnal leszáll, a rendezvény folyamán tovább nem repülhet. És igen szerencsés, ha nem hajtják el a területről de azonnal. Nem is sérti meg szinte soha senki. De hát a hatóság szerint mi ezt nem tudjuk garantálni.

Szóval az okok, amik miatt elvileg nem repülhetünk bemutatót - sem itt, sem máshol. Elsődlegesen, hogy nincs jogilag szabályozva. Ez így van, sajnos nem tudok vitatkozni. A szakminiszterek hosszú sora hagyta figyelmen kívül a Légiközlekedésról szóló törvény idevágó cikkelyeit, amik a különböző repülési szakágak szabályozásáról szólnak. 17 év nem volt elegendő a feladatra. De a szabályozás kérdése a hatóságtól is kiindulhatna, ahogy ezt a tragikus őcsényi baleset jegyzőkönyve tartalmazza. Egyébként a szabályozás hiánya a siklóernyősöket, az ejtőernyősöket, a hátimotorosokat, az autogiro szakágat, és még nagyon sokakat érint. De valamikor azt hallottam, hogy a jogrendszerünk szerint ami definitív módon nem tilos, az szabad.

Következő érvként az őcsényi tragédiát hozták fel, vagyis: "modellrepülés az rendezvényen tilos, meghalt benne két ember Magyarországon". Nem hinném, hogy épeszű ember ne látná be: a repülésbe is haltak bele, sőt az autősportokban rendszeresen halnak meg nézők. Egy sajnálatos balesetet lehet felróni a modellezés számlájára, két halott jut a mindennapi modellrepülésre. Szerintem a repülés csak szeretne ennyire kevés emberáldozatot. Igaz, hogy ehhez az utóbbi néhány évben rengeteg szerencse és mégtöbb technikai fejlesztés kellettm mert hát lássuk be a pilóták között azért van jópár eszement - ahogy a többi szakágban is. Mellesleg hat éve nem tudnak túllépni az eseményeken. Ehhez képes bármelyik másik légi baleset egy-két év alatt a jótékony feledés homályába merül.

Nem tudjuk ganartálni, hogy nem történik újabb rádiózavar. 2.4 GHz-es technikával szinte csak ezt tudjuk garantálni. Nincs frekvenciaütközés, nincs bezavarás. Aki egy kicsit is ért hozzá, az tudja, hogy ezen a frekvenciatartományon egy teljes rádiózavarhoz rosszindulatú szándékosság és technológia kell: az meg bizony a terrorizmus hatásköre.

Nem használunk modellfogó hálót, holott az egész Európában kötelező. Nos, bizonyos országokban, bizonyos feltételek együttállása esetén ez valóban így van. Az alábbi fénykép azonban Európában készült, és nem sok modellfogó háló van. Mellesleg az ismét kapcsolatba hozott őcsényi tragédia nyomán: ott egy háló semmit nem ért volna. A pilóta extrém közel repült a kordonhoz, a hálóhoz mérten magasan. Egy ilyen rendezvényen a védőtávolság az igazi megoldás, meg a technikai felkészültség és a gépek alapos ellenőrzése a startok előtt. Erről szólóan egy egész szép kis biztonsági dokumentációt nyújtottunk be a hatóságnak. Arra nem méltattak minket, hogy beleolvassanak. És bizony a többi szakág sincs szerencsésebb helyzetben - nem véletlenül hívja a repülős szakma nagyobbik része őket Gittegyletnek.

De miért is ekkora gond ez? Önmagában az, hogy pont a modellrepülést nem engedték, hát egy dolog, nem megyünk oda, nem repülünk ott, az emberek nem ismerik meg a biztonságos modellrepülés szabályait és útját. Majd lesz megint egy-két sérült, halálos áldozat, megint lesz felzúdulás, és aztán megint nem történik semmi. Az alulról jövő kezdeményezés lepereg. Felülről meg inkább ne kezdeményezzenek, mert az előző részben leírtak szerint pont a szakmai hozzánemértést bizonyították be. Még a végén kitalálják, hogy 2.4 GHz-en frekvenicát kell egyeztetni, meg helikopterrel a negatív átnyomás tilos. Aztán reszeltek a piroflipnek.

De a magunk kis sérelmeit félretéve ez bizony súlyos százezrekben mérhető kárt okozott a rendezvény szervezőinek. A monoton, kevés programot felvonultató esemény nem volt képes két napot megtölteni. A műsorszámok egyhangúsága nem tartotta ott az embereket, nem hozott be újabbakat. Akik szombaton kijöttek, vasárnap már nem jöttek ki, hiszen szinte ugyanazt láthatták. Mert egy átlagember számára teljesen mindegy hogy a Nádas Tamás repül vagy a Veress Zoli, esetleg a Talabos Gábor, vagy a Bessenyei. Totál mindegy, hogy Zlin, Edge vagy Extra van a levegőben. a Po-2 is egészen pontosan kábé 4 percig érdekes, de a Li-2 felszállásából és leszállásából is egyet hajlandó megnézni. Tudom, hogy sértő ez az érintettek számára, de az átlag közönség a modellhelikopterből is naponta legfeljebb négy darab öt perces startot tud befogadni. Az ötödik már unalmas.

Éppen ezért kellett volna kicsit rugalmasabban, kicsit mélyebben utána nézni a dolgoknak a hatóság részéről is. Azzal, hogy a programok felét letiltották, a rendezvény változatosságát ölték meg. Nincs lehangolóbb egy ilyen helyen, mint amikor nem történik semmi. És szerencsétlen Nagy Jenő próbálja elhitetni az emberekkel, hogy mennyi dolog történik, de lássuk be a távolban éppen felhúzott 62. Góbé iskolakör nem látványos. Ilyenkor kellett volna egy sárkányos kötelék, egy nagyhelikopteres bemutató vagy mi modellezők, akik pont ilyen tölteléknek mentünk volna. Amikor nem történik semmi, történtünk volna mi. Egy habgép, egy funjet, egy tréner vagy valami nagyobb scale, egy 3D helikopter vagy egy szép Scale helikopter és máris vagy egy csomó változatos látványosságot produkált volna a rendezés.

Két program között nem engedhető meg az üresjárat, mert a Gyros, az eladó makettrepülő vagy a körhinta csak percekig tartja bent  a látogatót. Tanulság a mi részünkről: soha többé nem repülünk bemutatót, amíg nem adottak a körülmények. Viszont bármikor tarthatunk edzést vagy gyakorlórepülést. Az egy dolog, hogy pont ott van egy csomó ember, aki kíváncsi arra, hogy mi hogyan gyakorlunk. Az edzésnap ugyanis nem bejelentés-köteles...

EASA szabálytervezet - a BMFA elnöke, Dave Phipps szerint

2016.09.21. 17:52 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Nem nagyon ragoznám túl, David Phipps a BMFA elnöke, a EAS (European Air Sports) légimodellezési technikai igazgatója a BMFA oldalán kifejtette véleményét a tervezetről, a tervezet megalkotása körüli anomáliákról, és az EU ismételt és nagyszerű jogalkotási folyamatairól. Alább az ő véleménye olvasható magyarra fordítva:

bmfa_logo.jpg

Címkék: szabályozás drón dróntörvény bmfa david phipps