Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (5) drónszabály (5) dróntörvény (7) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (2) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (5) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (2) UAV (3) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Két- vagy háromlapátos rotorfej - Melyik a jobb

2016.05.12. 23:31 | _pgpetike | 5 komment

Íme egy újabb kérdés az örök kérdések között az RC helikopterek világában. Vajon melyik a jobb. Korábban a flybarless kontra flybar rotorfejek, majd a hagyományos kontra DFC fejek kérdése volt napirenden. Most pedig újabb kérdésben kellene pálcát törnünk.sg709_06.jpg

El kell keserítsünk mindenkit, mert ez most sem fog megtörténni, ugyanis nincs egyértelműen jobb vagy rosszabb válasz a kérdésre. Egyiknek is megvannak a maga előnyei, másiknak is, ahogy a hátrányaik is.

Először nézzük, mit is nyerünk. Elméletileg a három lapát 50%-kal nagyobb felhajtó erőt generál, feltételezve, hogy a motorteljesítményünk végtelen. Másrészt csökkenti a giroszkópikus hatást, reaktívabbá teszi a helikoptert, de a fordulatszám tükrében ez a nyereség mindössze 10-20 milliszekundumban mérhető, amit  - lássuk be - nem igazán tudunk érzékelni.

4732-a23_000.jpg

A gyakorlatban - mivel a motorteljesítény adott - csökkenthetjük a fordulatszámot ugyanazon repülési tulajdonságokat produkálva, ezáltal a repülésben levő csúcsterhelések és átlagterhelés közötti különbség kisebb lesz. Csakhogy ezzel növeljük a reakcióidőt is. Ugyanakkor a zajhatás több összetevő miatt kisebb lesz, a helikopterünk csendesebben fog repülni.

Összességében a gyakorlatban kapunk egy stabilabb, és kiegyensúlyozottabb gépet, ami kevésbé lesz dinamikus, mint a kétlapátos változat. Viszont ismét elveszítjük a korábban a DFC fejekkel megjelent egyik előnyünket, a rövidebb főtengelyt, mivel ismét helyet kell szorítani az imbolygóvezetőnek, köszönhetően a megváltozott szerkezetnek. A 3D repülésben ugyanis az az előnyösebb, ha a lapátok forgási síkja közelebb van a tömegközépponthoz, ez teszi a fordulékonyságot jobbá.

h70h008xxt-1.jpg

Másik lehetőségünk, hogy kisebb lapátokkal repüljük ugyanazon a fordulaton a helikoptert, de ezzel ismételten a mozgékonyság rovására dolgozunk, mert a motorteljesítményünk adott.

Konklúzió, rakjunk bele nagyobb, erősebb motort. Ez egy láncreakciót generál, mert az erősebb motorhoz, nagyobb szabályzó, jobb akkumulátorok, és erősebb hajtásrendszer is szükséges lesz, de ez már igencsak a tuning kategóriája.

raptor-e550-with-3-blade-head-arf-incl-gt52-4732-a23.jpg

És akkor jön a következő kérdés, amivel előbb-utóbb mindenkinek számolnia kell, aki repül. Mi van akkor, ha törünk? Értelemszerűen a törés helyreállításának költsége magasabb lesz, mint egy kétlapátos változat esetén, mivel jóval több sérülékeny alkatrészünk van, mint a kétlapátos változatban. Ráadásul a lapátok kiegyensúlyozása sem elkerülhető, ami kissé bonyolultabbá válik, mint két lapát esetén.

sg709_05.jpg

Összefoglalva, a három lapátos változatot kezdőknek vagy a helikopter karbantartásában ténylegesen és valóban nem járatos pilótáknak nem ajánlanánk. A többiek esetében azonban, mindenki maga döntse el, hogy melyik repülési karakterisztika tetszik jobban, aszerint lehet választani.

Ne felejtsük el: a helikopteres repülés tapasztalati tudomány. Még a rendes helikopterek tervezésénél és építésénél sem lehet mindent számok alapján a tervezőasztalon eldönteni, rengeteg paramétert élesben kell kipróbálni. Miért is lenne másképpen a modellhelikopteres repülésben?

sab-goblin-380-kse-release-banner.jpg

Címkék: elemzés elmélet rotorfej 3 lapát 2 lapát

A bejegyzés trackback címe:

http://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr68712648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jackal_ 2016.05.12. 23:40:36

Wov, új cikk, tök jó, már azt hittem, halott a blog:D

_pgpetike 2016.05.13. 00:12:03

@Jackal_: Hát az is volt, legalábbis majdnem. Kissé depressziós hangulatba kerültem az utóbbi időben emiatt a sok b...zi multikopter miatt, és igen sokáig fontolgattam, hogy hagyom az rchelicopter.hu-t és ezt az oldalt is kimúlni, de NEM!!! Azért sem.... Sőt, lesznek más változások is hamarosan.

Jackal_ 2016.05.13. 07:29:01

@_pgpetike: Szerintem kicsit eltúlzod ezt a multikopter dolgot, nekem is van egy tonnányi multirotoros gépem és én is blogolok róluk, de úgy gondoltam, itt az ideje venni egy helikoptert és megnézni, hogyan is működik, mert végül is a helikopter az ősapa bizonyos értelemben:DDD

Szerintem megfér a két dolog egymás mellett.

Tomek88 2016.05.14. 11:22:30

Örülök, hogy visszatérsz Peti!!!! Nézegettem többször a blogot, és sajnálattal vettem észre, hogy hát nem igen aktív......
Kell egy kis felrázás a helis közösségnek, vagyunk még azért!!!!! Jó pár éve találkoztunk egyszer személyesen Budaörsön, akkor még 500-al repkedtem :D
www.youtube.com/watch?v=twJMHjE3Nro&feature=youtu.be
www.youtube.com/watch?v=P4FxmtA1HCg

lolhun 2016.05.14. 23:20:09

Nagyon jó cikk! Örülok, hogy van magyar helis blog! :)