Egy ideje már küzdök ezzel a géppel. Kicsit talán fel is adtam, kezdek kifogyni az ötletekből. Még előző év elején vettem egy Align T-Rex 250-est használtan csak úgy kedvtelési, gyakorlási célokra. Aki ismeri, az tudja, maga a gép egy kisebb kofferben elfér, nagyjából bárhol repülhető, könnyű. Igaz nem kezdők kezébe való, mert hirtelen reagál, rosszul tolerálja a szelet a nagyobbakhoz képest. Viszont kis helyigényű, ideális, ha csak úgy "hopp, akarok dobni pár startot".
Már az elejétől kezdve gondjaim voltak a faroktartással (kéretik a pajzán vicceket most nem ide kommentelni), kicsit instabil volt, de volt neki pár egyéb nyomora is. Egy főtengely-cserével, pár egyéb apró javítással azonban jobbá vált. Nagyobb kollektívre be-be rántotta a farkát, de alapvetően repülhető volt. Aztán elkezdett riszálni. Hogy a gondokat tetézzük, az egyik ilyen küzdelmem során a kereszttengely is ketté tört a levegőben, a gép jó másfél méteres magasságról esett. Ha ez lenne az első 250-esem, ezen a ponton mondanám, hogy elég, ez nem egy helikopter. De nem, ez nem az első, ráadásul vagy egy tucatot javítottam, ennek nem ilyennek kellene lennie. Jött az ősz, a tél, a gép lapátok nélkül talp töréssel a kofferébe, majd egy sarokba került.
a törött kereszttengely - ennyi maradt belőle
Most azonban jön a tavasz, viszket az ujjam, viszont nagy géppel való repülés szervezést igényel - legalábbis időt kell rá keríteni, ideális lenne megint a 250-est életre lehelni. Kereszttengely-csere, nagyjavítás, átnézés, berepülés. Majd katasztrófa. A farkát nemhogy nem tartja, olyan 180°-os tartományban ide-oda dobálja. Rota, letesz.
Akkor lássuk! Már az elején nyilvánvaló volt, hogy a befogók lógása kritikán aluli, azaz felüli, lapátirányba vagy 5 fokot képes járni anélkül, hogy a szervó egyáltalán megmozdulna. Hát nem csoda, így nem is lehet precízen dolgozni. Ízekre bontottam az egész farkát, az első nyilvánvaló hiba, ami korábban nem látszott, egyből feltárta magát. Az egyik farokbefogó csapágya két darabban esett ki.
Csapágyat ebben a miniatűr méretben éppen nem kaptam, meg hát ki tudja, hány start van a helikopterben, ráadásul a hub befogó felőli végei is kopottnak tűnnek, így rendeltem komplett hub-ot, csapággyal, alátéttel, tőcsavarral.
Hozzáteszem a jelenség nem meglepő. Ebben a kis méretben nem létezik nyomcsapágy, ami a tengely irányú terheléseket a csapágyakról levenné, így a nagyobb gépekkel ellentétben a keresztirányú terhelésre tervezett csapágy maga kénytelen megküzdeni a tengelyirányú terheléssel, ami a 16 000 környéki fordulatból keletkezik. Mentség lehet, hogy pár grammos tömeg húzza a csapágy belső részét. Ez így lett megtervezve, és eddig nekem is, másoknak is jól működik.
Felraktam. A lógás még mindig nagyon nagy, bár kétségtelenül sokat javult. A további hibakeresés végül oda vezetett, hogy meggyanúsítottam az állásszög-állító csúszkát, picit kotyog. Az új tegnap megérkezett, felraktam. A lógás nem sokkal, de jobb lett. Az utolsó lehetőség a befogók cseréje. Mozgó alkatrész nincs benne, de nem kizárt, hogy a belső fala kikopott, ezért van még mindig ez a mértékű kotyogás. Most este felraktuk ezt is.
Ma megjött a befogó - a csere is megtörtént
További képek a javításról az rchelicopter.hu Facebook oldalán
Ha ez megoldotta a problémát, akkor helyben vagyunk. Ha nem (és azért vannak kétségeim), akkor életemben másodszor azt kell mondjam, hogy fogalmam sincs, mi a baja. Sok variáció már nem marad, még a faroktengelyt és annak csapágyait, az L-kart és a farok szervót tudom cserélni, és akkor ott tartok, hogy van egy teljesen kicserélt komplett farok, gyári, új állapotban - lassan annyiért, mint maga a helikopter. De őszintén, egy GP780-as giroszkóp, és a DS425-ös szervó - ha működik - nem nagyon tud a probléma forrása lenni, ez valami mechanikus hiba.
Az igazság az, hogy ha ennek a helikopternek van gyenge pontja, akkor az pontosan a farka. Soha semmi mással nincs küzdelem, de a nagyjából 4000-es forgószárny fordulat, a 1:4,5-ös áttételezési arány minimum 16000-es fordulatot eredményez a faroklapátokon, és ez bődületesen nagy, még akkor is ha ilyen pici méretekről beszélünk. Azt hiszem ez minden 250 tulajdonos rémálma - és most már az enyém is.
Utóirat, majd erről is írok hamarosan: 7 éves Antónia lányunk élete első önálló helikopter javítása volt a 250-es befogó csere. Nekem nem maradt más, csak hogy irányítsam és fényképezzek. Nem, egyáltalán nem kényszerítem, szinte kivette a csavarhúzót a kezemből...