Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (5) drónszabály (5) dróntörvény (7) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (2) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (5) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (2) UAV (3) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Drón szabályok - boldog karácsonyt!

2016.12.28. 17:45 | _pgpetike | 4 komment

Nagyjából így néz ki az én olvasatomban a dolog. Történt ugyanis, hogy mintegy ajándékként megkaptuk december 23-án a tervezetet, mellesleg boldog karácsonyt!  Hát elkezdtem olvasgatni e remekművet, a várva várt csodát a Magna Carta 2016-os változatát, népünk új Aranybulláját. És leesett az állam.

image1.jpgVeszélyes fegyver  - Szomáliában, Irakban, Kenyában, Szíriában már bevetették a drónokat - a törvény szerint ezt, mert ez egy drón...

De a viccet félretéve ez a tervezet maga a katasztrófa. Egy az egyes megnyilvánulása a már korábban számos ponton támadott, kritizált EASA drón-szabályozásnak, magyar implementáció egy olyan törvényből, amely maga is sok sebből vérzik, számos problémával küzd, de legalább senki sem akarja bevezetni 2020 előtt. Komoly szakmai szervezetek kritizálták, kritizálják.

A tervezet nemes egyszerűséggel ellehetetleníti a magyar modellezést, szükségtelen és aránytalan adminisztratív terheket ró a modellezőkre, betarthatatlan szabályokat állít fel, és egyes területeket szimplán figyelmen kívül hagy. Elfelejtkezik arról, hogy maga a repülés is modellezési alapokon nyugszik, az egész repülési világ a modellezésnek köszönheti a létét, annak a dolognak, hogy emberek elkezdtek kísérletezni különböző technikákkal, formákkal. Nem létezne katonai drón repülés, nem létezne a drón, mint fogalom, ha maga a modellezés nem szárnyalhatott volna szabadon, innovatív módon több évtizedes múltra visszanézve. A legsötétebb kommunista túlszabályozott időkben nem volt olyan dolog nehéz modellezni, mint amennyire ez nehézzé válik az új szabályok bevezetését követően.

A jogszabályok megalkotói képtelenek felfogni és megérteni, hogy a modellrepülés nem azonos a pilóta nélküli repüléssel, teljesen más, nagyon széles területet magába foglaló repülési szakág, több évtizedes kiemelkedő biztonsági múlttal mind hazai, mind nemzetközi szinten. Az elmúlt négy nap folyamán négy légiközlekedési balesetről értesültem - egy esetben sem volt drón érintett. Ez a szabályozás egy eltúlzott, túlbonyolított szabályrendszer olyan problémákra, mely problémák nem léteznek.

A modellrepülésnek megvannak a maga belső írt és íratlan szabályai, amelyek összhangban állnak a repülési szabályokkal. Az elmúlt lassan 10 évben nem történt halálos kimenetelű repülőmodellel összefüggő repülési esemény, míg csak a sportrepülés csak Magyarországon összehoz minden évben 3-5 halálos kimenetelű eseményt.

A modellrepülés a repülés kerékpáros közlekedése. A közúti közlekedésben a kerékpározáshoz sem orvosi alkalmassági, sem vezetői engedély megléte nem szükséges. Ugyanakkor ezek hiányában is ismernie kell a kerékpárosnak a közlekedési szabályokat, amelyek be nem tartásáért felelősségre vonható. Hány halálos kimenetelű kerékpáros baleset következik be évente a magyar közutakon? Hány olyan személyi sérüléses és/vagy nagy anyagi kárral járó baleset történik évente az utakon, ahol a szenvedő fél nem a kerékpáros, de a baleset okozója a kerékpár vezetője - tudatlanságból vagy felelőtlenségből? Mégsem akarja egyetlen jogalkotó a kerékpáros közlekedést egészségügyi alkalmasságihoz kötni, ne adja Isten vezetői engedélyhez kötni - pedig azt lehet, hogy nem ártana.

cyclists.jpgA vagyonokért megépített londoni bicycle superhighway, de azért mégiscsak a forgalmi sávban biciklizik - lehet, hogy először nekik kellene bevezetni a jogosítványt... (forrás: Evening Standard)

Nem állítjuk, hogy nincs szükség szabályokra. Egyszerű, betartható, a nemzetközi normákkal megegyező szabályokra van szükség. Minimális, majdhogynem zéró adminisztrációval, de semmiképpen sem orvosi alkalmasságihoz, szakszolgálati engedélyekhez, regisztrációkhoz, azonosítókhoz kötött szabályokkal kell egyértelművé tenni a modellrepülés kereteit. Nem szabad előírni - főleg a kísérleti járművek miatt - mindenféle szükségtelen, gyártói dokumentációkat. Ezzel a dokumentációval az összes kisszériás gyártót, a kísérletező modellrepülőket ellehetetlenítik, horribilis feladatok elé állítják, végső soron megfosztják attól, ami előre vitte a repülést: az innovációtól.

david_bowie.jpgAhogy kevéssé ismerik a modellező DAVID BOWIE  (forrás: Leigh Richardson)

A kizárólag VFR repülés engedélyezésével a magyarországi RC helikopteres és RC repülős közösség elesik a lehetőségétől, hogy a nemzetközileg létező éjszakai repülésekre gyakorolhasson. Nem baj, majd a magyar ejtőernyős válogatotthoz hasonlóan, a magyar helikopteres közösség is külföldi színekben indul, csak most nem svájci, hanem angol zászlóra kell gondolni.

Az egyszerre egy pilóta nélküli légi jármű előírásával elveszik a törvényes lehetőségét a páros repülések gyakorlásának. Nem baj, ezt is angol színekben fogjuk előadni.

Az átgondolatlan kategorizálás az elemi fizikát nem veszi figyelembe. Hiszen egy 20 kg-os tömeg 20 cm-ről a lábunkra ejtése fájdalmas, de semmiképpen nem halálos. Egy puskagolyó alig pár gramm, de a sebessége miatt ölni képes. Ez az alapvető tény, nevezetesen a mozgási energia NEM került figyelembe vételre a kategóriák kialakításánál, a komolyabb szakmai szempontokat már nem is említeném. Mindent a drónokra szabva alakítottak ki, holott maga a drón fogalma sem tisztázott.

reaper.jpgEz szerintünk egy drón: MQ-9 Reaper - de ilyennel mi nem repülünk,
sőt egyik modellünkön sincs egy Hellfire rakéta sem, nemhogy négy...

Szükség lenne az önkormányzatok által kijelölt, nyílt modellrepülőterekre. Ez más országokban működik. Az önkormányzat kijelöli, kialakítja, a modellezők - saját jól felfogott érdekükben - rendben tartják, a szabályokat egymással betartatják. De nagy vágyaink ne legyenek az önkormányzatok 20 év alatt képtelenek voltak a türelmi zónákat kijelölni...

Szabályozzák a légifotózást, a légifilmezést, a kereskedelmi drón repülést, a katonai drón repülést, de a modellsportot hagyják meg annak, ami: sport, szabadidős tevékenység. Drogprevenciót akarnak a jogalkotók az ifjúság körében? Engedjék őket modellezni, tanítsák meg nekik a repülés szeretetét, és soha az életben nem lesz pénzük kábitószerre, cigarettára, alkoholra. És megtanulják, mit jelent a tisztelet és a felelősség.

img_7918.pngŐ vajon fog még valaha Magyarországon modellezni?
Vagy előtte mindenféle adminisztratív procedúrán át kell esnie

De mindenekelőtt LE KELL VÁLASZTANI A MODELLREPÜLÉST a pilóta nélküli légi járművekről, ahogy azt korábban az EASA megígérte az európai modellező közösségnek. Semmi mást nem kellene csinálni, csak végre egyszer betartani azt, amit EU-s szinten kialakítanak, ha már egyszer az EU tagországa vagyunk. Végre egyszer ne mi játszuk Pistikét a homokozóban, ahol mi külön szabályokat akarunk, főleg akkor, amikor az egységesek sem fájnak. Kivéve annak, aki pénzt akar az új szabályokból kovácsolni...

 

Címkék: törvény szabályozás quadrocopter multicopter EASA dróntörvény drónszabály

A bejegyzés trackback címe:

http://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr7612078269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

NemTetszik Változtass 2016.12.29. 00:54:04

Sajnálattal tapasztalom, hogy te is egy tipikus magyar "gyökér" vagy aki a téma helyett a kerékpárosok megregulázását veszi előre a mondandó helyett. Ha az én szamaram megdöglött dögöljön a szomszédé is!!!
Amúgy sajnálom ami RC repülés ügyben történik de amíg ez az inkompetens hazúg saját érdekeit néző vezetés van hatalmon nem lehet jobbra számítani.

_pgpetike 2016.12.29. 09:40:40

@NemTetszik Változtass: Köszi a minősítést, a jelek szerint nem én vagyok a tipikus magyar "gyökér", hanem az, akinek az értelmi képesége nem terjedt el odáig, hogy észrevegye, a kerékpárosokkal összehasonlítottam a modellezést, pont azért, mert a modellezés a repülésben olyan, mint a kerékpárosok a közlekedésben, csak sokkal jobb baleseti mutatókkal, mégis minket akarnak agyonszabályozni. Hogy a kerékpárosokkal ki és mit tesz, nem az én dolgom. De ha ezt nem sikerült megérteni, akkor kérlek keress magadnak más blogot, mert nem fogunk tudni egy nyelvet beszélni.

NemTetszik Változtass 2016.12.29. 13:57:35

Megkövetlek a jelzőm miatt, mentségemre szóljon hirtelen haragból irtam és a blog nem enged szerkeszteni utólag a commenten, finomítottam volna ha lehet.

Kerékpárosból picit több van mint RC modellezőből, így természetes hogy több a baleset is. Jó hasonlatot találtál, de miért kellene változtani a kerékpározás szabályokon amikor jól működik, idióták pedig lesznek és úgysem tartják be a szabályokat. Amióta "ittasan" is lehet bringázni nem lett több az emiatt okozott baleset. A lényeg pont az életszerű szabályozás.

Sajnos szemtanúja voltam komoly RC balesetnek, pedig mindenki profi volt és kizárólag jó szándékkal történt minden. Sosem gondoltam hogy emiatt szabályozni kellene bármit is. Kormányunknak is csak azért fontos hogy nehogy fel lehessen venni rogán újabb medencéjét, vagy orbán újabb stadionját a levegőböl, fosnak mindentől ami megrengetheti hatalmukat.
A reptéren is elég volt beszólni hogy lesz reptetés 1-2 óra hosszan senkit sem zavart még ott sem. Itt is az életszerű szabályozást kellene kierőszakolni, de azt hiszem az RC modellezők kevesen vannak ehhez. Sosem lesz RC CriticalMass.

_pgpetike 2016.12.29. 18:27:43

@NemTetszik Változtass: Megkövetés elfogadva, a részemről is áll, nem célom senkit sértegetni.

Hogy értsd, semmi közöm a kerékpározáshoz, de pont a nagyobb számú kerékpáros miatt a hülyékből is sok van. Én Londonban élek, itt nagyon sok van, és még több az utakra nem való. Ennek ellenére itt sem szabályozzák, de ez a poszt nem is erről szól.

A lényege: az RC repülés és a nem RC modellrepülés (olyan is van) sose volt engedélyhez kötve, kiemelkedők a biztonsági mutatói, nincs olyan probléma amit szabályozni kellene ilyen mélyrehatóan. Amit szabályozni kell és kellett volna, az a drón repülés, amit összekevertek a modellrepüléssel és ez a gond.