Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (5) drónszabály (5) dróntörvény (7) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (2) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (5) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (2) UAV (3) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

NO PARA - A Légiközlekedési törvény januártól

2016.12.07. 09:06 | _pgpetike | 14 komment

Hát akkor a végére értem. ÉRTELMEZTEM A MÓDOSÍTOTT TÖRVÉNYT. Sokadik összefésülés és hatezredik értelmezés után van azért egy-két meredek pont a dologban, de akár túl is élhető.... Annak ellenére, hogy kegyetlenül komplex és nehezen érthető - pont ebből rengeteg félreértés is adódott. Lássuk az én értelmezésemben, hogy is áll a helyzet. Ígérem, a mostani poszt hosszú lesz...

img_3961.png

UPDATE és egyben JOGI NYILATKOZAT: Az alábbi poszt a saját értelmezésemet és olvasatomat, valamint személyes véleményemet takarja. NEM TEKINTHETŐ HIVATALOS HIVATKOZÁSI ALAPNAK! A félreértelmezésekből, vagy esetleges hibás következtetésekből eredő FELELŐSSÉGET NEM VÁLLALOM!

Először is még az elején hagy szögezzem le: NEM IGAZ AZ AZ ÁLLÍTÁS, AMELY A TUDJUK KIK RÉSZÉRŐL HANGZOTT EL, hogy MAGYARORSZÁGON EDDIG SE LEHETETT TÖRVÉNYESEN REPÜLNI ESETI LÉGTÉR igénylése NÉLKÜL (volt egy rövid időszak 2015 novemberétől, amikor ez igaz volt mindenre, kivéve a papírrepülőgépre, de ha egy kicsit jogászkodunk és csavargatjuk, akkor még akkor sem, az ok alább), ahogy EZ A TOVÁBBIAKBAN SEM ÁLLJA MEG A HELYÉT....

Nagyon szerencsétlen dolognak érzem, hogy az drónok (?) és minden egyéb pilóta nélküli jármű fogalmát összemossák a repülő modellel, melyből még nagyon komoly problémák keletkezhetnek. Az egyetlen előnye, hogy a korábbi, 2015 óta hatályos, igencsak elszúrt repülőmodell definíció eltűnik a törvényből, ugyanis annak nagyjából egyik modell sem felelt meg. (71. §. 37. pont): Kimondta ugyanis, hogy nem lehet adatátviteli eszköz a modellen. Zseniális, mert pl a vevő ADATÁTVITEL segítségével kapja az utasításokat, sőt maga is adatátvitel segítségével tudatja az FBL rendszerrel az utasításokat, az FBL-en belül, meg a szervókon belül is adatátvitel történik, tehát az egész elfuserált definíció hullik most ki. Viszont egyetlen nagy kalap alá kerül a Reaper robotrepülőgép jövőbeni polgári változata és Pistike 3 csatornás koax helikoptere.

De akkor most menjünk sorrendben.

A 17. § (1) bekezdés alapján, minden lajstromozásra nem kötelezett légi járműről a Légügyi Hatóság nyilvántartást vezet (sic, akkor regisztrálnám mind a tizenakárhány modellemet - beleértve a koax helit és a zsebszörnyet is, de a lányomnak is van egy ilyen koax csiripelős madara, ami repül). Ez nem új keletű baromság, de ezt tényleg nem tudom, hogyan képzelték.

És jöjjön a szabályokból az igazán jó hír, amivel vissza is utalnék arra a részre, hogy nem kell légtér igénylés: 22. § (3) bekezdés: "Pilóta nélküli légijárművel légiközlekedési tevékenység - a 71. § 10. pont e) alpontjában meghatározott kivétellel - légiközlekedési hatósághoz tett, az e törvény végrehajtási rendeletében meghatározott előzetes bejelentést követően folytatható." Na akkor nézzük, hogy mi ez a 71. § /10/e: 

- 71. §: A törvény alkalmazásában...

10: légiközlekedési tevékenység...

e) a légi jármű sport-, valamint magáncélú alkalmazása



VAGYIS A SPORT ÉS MAGÁNCÉLÚ FELHASZNÁLÁS (Alias modellsport, modellhobby) ESETÉN NEM KELL ELLŐZETES BEJELENTÉST TENNI !!!!!

Na egy két apróságot leszámítva eddig volt a jó világ.

28. § "A légi járművel végzett egyéb gazdasági tevékenység végzésének szabályait a miniszter rendeletben állapítja meg." vagyis ha te bemutatózol (bemutatóznál - szigorúan nem nyilvánosan, az továbbra se megy), annak a feltételei annak ellenére nincsenek kialakítva, hogy ez a paragrafus 1995 óta érvényben van!!!! Rossz hír, de ugyanezen feltételrendszer áll fenn a légifotózásra, a légifilmezésre is.

29. § (1) bekezdés: A 216/2008/EK (EASA) Rendelet alá nem tartozó, 150 kg-ot meg nem haladó pilóta nélküli légi jármű gyártásához, karbantartását végző szervezethez (pl. sportegyesület - a meglátásom szerint az szervezet) a LÉGIKÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG ENGEDÉLYE SZÜKSÉGES. Eszedbe ne jusson többet balsa gépet építeni, hacsak nincs engedélyed. Ja a modell klub nevében egyetlen csavart sem húzhatsz meg a modellen, ha nincs engedélyed. ÉS ITT JÖN BE AZ, HOGY MENNYIRE KÁROS A KATEGÓRIÁK ÖSSZEMOSÁSA. Mellesleg ugyanezen paragrafus (3) bekezdése kimondja, hogy a részletes szabályozást a miniszter alkotja meg. 2014 óta hatályos, én kerestem, de ilyen szabályozást nem találtam, vagyis saját tapasztalat alapján kérhetek engedélyt a tevékenységemhez, de nem kapok, mert JOGILAG NEM SZABÁLYOZOTT... Ugyanakkor a modellel repülhetek, de olyat nem építhetek (a kitből történő összeszerelés is építés)  - ha lenne repülőmodell, mint kategória, akkor azt itt ki kellene venni.

30. §: Képzés 150 kg alatti pilóta nélküli légi jármű vezetéséhez (216/2008 EASA): Majd a miniszter kialakítja a szabályokat - ilyen szabályozást nem találtam.

32. §: Rossz hír Daniel Katzav fanoknak, Tareq kedvelőknek: ha ők egyszer arra vetemednének, hogy kis hazánkba látogatnának, és még inkább esetleg tudtok mutatni nekik valami újat, ne tegyétek - hacsak 6 nappal korábban be nem jelentettétek a rendőrségnek ezen szándékotokat, az ő nevük, címük és egyéb személyes adataik megadásával - ugyanis: "(1) A légijármű-, vagy repülőeszköz-vezetői képzés, valamint ejtőernyős ugrás során és ejtőernyős képzésben harmadik országbeli állampolgár részvételét a képző vagy az ugrást szervező szervezet, a képzés vagy az ugrás megkezdése előtt legalább hat nappal, írásban köteles bejelenteni az általános rendőrségi feladatokat ellátó szervnek." Még jó hogy ők nem valószínű, hogy idejönnek, és még kevésbé valószínű, hogy újat tudnátok nekik mutatni. Egyébként trükkös, nincs kiemelve a pilóta nélküli légi jármű, de az is légi jármű.

OFF-TOPIC (De vicces és jól jellemzi a törvényt): "44. § (1) Jogszabály előírhatja, hogy a repülőterek vagy a légiközlekedéssel összefüggő egyes eszközök MEGHATÁROZOTT körzetében épület vagy egyéb létesítmény csak akkor emelhető, erdőtelepítés, mezőgazdasági tevékenység akkor végezhető, ha az a légiközlekedés biztonságát nem veszélyezteti, és a terveket a légiközlekedési hatóság, az állami célú légiközlekedéssel összefüggő feladatok tekintetében a katonai légügyi hatóság és a katonai hatóság jóváhagyta." - Viszont sehol nem határozza meg, hogy mi a meghatározott vagy hol van meghatározva... ez lehet akár Hajdúnánás is Veszprémből...

46. § (1) bek.: A 216/2008 EASA Rendelet alapján a 150 kg-ot meg nem haladó pilóta nélküli légi járműhöz nem szükséges típusalkalmassági vagy egyedi repülési engedély.

47. § A miniszterek majd megmondják, hogy milyen típusalkalmassági feltételek vagy típusalkalmassági vizsgáalatok kellenek a 2016/2008 EASA rendelet alapján a 150 kg-nál nem nehezebb pilóta nélküli légi járművekhez.  - csak kicsit ellentmondásos a dolog

48. § 25 KG-nál könnyebb pilóta nélküli légi járműnek nincs szüksége légialkalmassági bizonyítványra - ez végre egyértelmű

52. § (3): Vigyázz, engem is megtévesztett, NEM RÁNK VONATKOZIK, Nem kell reporvosi a pilóta nélküli légi jármű vezetéséhez, csak a repülőeszközhöz (pl.: siklóernyő), mellesleg amilyen orrsövény-ferdülésem van, olyat most tuti nem kapnék.

54. § (2) Bekezdésének módosulása miatt mostantól a pilóta nélküli légi jármű esetén nincs gépparancsnok (korábban ebben a pontban volt minden lajstromra nem kötelezett légi jármű hivatkozva), így annak repüléséért a felelős személy sem meghatározott....

ÉS MOST JÖN A LEGFÁJÓBB PONT: 66/A. § (2). bek (b) pont: A rendőrség a pilóta nélküli légi járművek esetén teljes mértékben eljárhat.... Ember legyen a talpán, akik egy Kovács XXIII. P. Jánost meggyőz arról, hogy márpedig minden szabályosan megy... Nem árt, ha van nálad egy aktuális légiközlekedési törvény (no meg egy jogi diploma), mert ez így is ezer sebből vérzik, nemhogy még el is kell magyarázni a járőrnek. És igen, ez mostantól hatályos.

Viszont NYOMATÉKOSAN FELHÍVNÁM A FIGYELMET AZ ALÁBBI PONTRA, MOSTANTÓL A RENDŐR EZÉRT JOGOSAN VESZ ELŐ:

69. § (1) "A nyilvános repülőtér, a lajstromba bejegyzett polgári légijármű, A LAJSTROMOZÁSRA NEM KÖTELEZETT LÉGI JÁRMŰ ÜZEMBEN TARTÁSA, valamint polgári légiforgalmi irányító szolgálat által légiforgalmi irányítói tevékenység - harmadik személynek okozott kár megtérítése céljából - FELELŐSSÉGBIZTOSÍTÁSI FEDEZET FENÁLLÁSA ESETÉN VÉGEZHETŐ." - vagyis ahogy eddig kellett, ezután is kell a biztosítás.

Címkék: fényképezés jogszabály törvény szabályozás filmezés dróntörvény drónszabály

A bejegyzés trackback címe:

http://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr1012029783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

DemoJoe 2017.01.16. 15:21:13

Olvasgatom olvasgatom ezt a sok f..ságot belértve a törvényt is DE mi a jármű mi a légi jármű? Mert erre épül a törvény összes definíciója. Értelmező kézi szótár szerint: Öszefoglaló elnevezésként: közlekedési, ill. szállító eszköz.

Tudtommal egy model egyiket sem teszi lehetővé ha repülő modell mert se személy helyváltoztatására se tárgyak szállításra nem alkalmas. Így nem értelmezett rá a tövény...

Sajnos hogy nem így fogják érteni.

DemoJoe 2017.01.16. 15:30:39

Hanem így: 71/5: 5.392 légi jármű: bármely szerkezet, amelynek légkörben maradása a levegővel való olyan kölcsönhatásból ered, amely más, mint a földfelszínre ható légerők hatása;

Vagyis egy lufi is légi jármű...

_pgpetike 2017.01.16. 15:38:44

@DemoJoe: A józan ész értelmében akár igazad is lehetne, de a légi jármű definíciója a törvény szerint: 71. § (5): "bármely szerkezet, amelynek légkörben maradása a levegővel való olyan kölcsönhatásból ered, amely más, mint a földfelszínre ható légerők hatása;"

Lefordítva magyarra: minden, ami repül, és ezt oly módon teszi, hogy kölcsönhatásba kerül a levegővel: szárnya van, gázzal töltött, rakéta hajtóműve van, etc... Nem ideértendő az idő, az álmaid, vagy a felbukott motoros...

Pilóta nélküli légi jármű a törvény 71. § (35) szerint: "olyan polgári légijármű, amelyet úgy terveztek és úgy tartanak üzemben, hogy vezetését nem a fedélzeten tartózkodó személy végzi;"

Lefordítva magyarra: minden, ami repül, de nincs a fedélzetén pilóta. Ez abból ered, hogy ebben a faramuci megfogalmazásban nem azt határozzák meg, hogy mi vagy ki vezeti, hanem azt, hogy ki NEM. Vagyis NEM a pilóta aki a fedélzeten van. Vezetheti azonban elektronika, földön álló pilóta, az álmaid, a vakszerencse, az időjárás, vudu átok, akármi, csak a olyan pilóta nem, aki a fedélzeten van.

Vagyis a törvény értelmében a Reaper nem (mert nem polgári), de pl a modellhelikopter, a modellrepülő, a DJI Phantom, a repülő Batman, a papírsárkány, de a papírrepülőgép is.

Ez az eredménye, ha jogászok próbálnak valamit definiálni - érdemi szaktudás nélkül...

_pgpetike 2017.01.16. 15:41:22

@DemoJoe: A törvény értelmében majdnem. Ha az héliummal töltött, légi jármű, ha levegővel van töltve, akkor ugyebár nem kerül kölcsönhatásba a levegővel, mert nem könnyebb annál, meg kell ütni.

DemoJoe 2017.01.16. 15:43:24

Ránk a pilóta nélküli légijármű fogalom érvényes: 6/4 A pilóta nélküli légijárművel végrehajtott, ellenőrzött légtérben történő repüléshez a pilóta nélküli légijárművekről szóló miniszteri rendeletben meghatározott feltételek megléte esetén nincs szükség légiforgalmi irányítói engedélyre.

Ilyen rendelet nincs! Nem ismert feltételeket nem lehet betartani.

DemoJoe 2017.01.16. 15:51:00

(3) Pilóta nélküli légijárművel légiközlekedési tevékenység - a 71. § 10. pont e) alpontjában meghatározott kivétellel - légiközlekedési hatósághoz tett, az e törvény végrehajtási rendeletében meghatározott előzetes bejelentést követően folytatható.

Rendelet nincs plusz sport és magén célú a használat. RGO bejelenetési kötelezettség sincs.

DemoJoe 2017.01.16. 15:53:34

21/2015. (V. 4.) NFM rendelet
a légijárművek gyártásáról, építéséről és műszaki alkalmasságáról

Nem szól egy szót sem a pilóta nélküli légijárművekről....

_pgpetike 2017.01.16. 15:59:22

@DemoJoe: Eddig nem mondasz mást, mint amikre a fenti blogposzt jutott. Hidd el, sokan és sokat dolgoztunk azon, hogy mindezt kivesézzük.

Ahogy ebből is kitűnik, tele van a törvény hibás megfogalmazásokkal, lyukakkal, pont ezért veszélyes. Ugyanis innentől kezdve csak a fogalmak kicsavarása szükséges, és máris megbüntethetnek azért, mert a kerted végében a mikro Hubsan multikoptereddel repültél, vagy eszedbe jutott a semmi közepén röppeni egyet egy T-Rex 450-nel.

Pontosan az a célunk, hogy ezeket a lehetőségeket és szabályokat értelmezzük, és segítsünk eltájékozódni a káoszban.

DemoJoe 2017.01.16. 16:00:12

74/3/e: <Felhatalmazást kap> e) a miniszter, hogy a honvédelemért felelős miniszterrel és a rendészetért felelős miniszterrel egyetértésben a pilóta nélküli légijárművekkel végrehajtott repülések szabályait, a nyilvántartás részletes szabályait, a légialkalmassági vizsgálat rendjének, a légialkalmassági tanúsítvány kiadásának, felfüggesztésének részletes szabályait, a pilóta nélküli légijárművet vezetők képzésének részletes szabályait, a képzést végző szervezetek kijelölésének szabályait, a pilóta nélküli légijárművel végzett tevékenység részletes szabályait és az üzemben tartásának szabályait,

_pgpetike 2017.01.16. 16:02:24

@DemoJoe: Na erről lesz itt egy poszt egy-két napon belül, mert - sajnos - folyamatban és NAGYON NEM JÓ az irány.

DemoJoe 2017.01.16. 16:15:25

Szóval eddigi megértésem:

a) A tövény minket pilóta nélküli járműként értelmez.
b) Sport és magán célra használjuk így maga a repülést nem kell bejelenteni addig amíg a rendelet máskép nem rendelkezik.
c) Kötelező kell.
d) Szabályzó rendelet nincs.

Tehát az én értelmezésemben marad a józan paraszti ész és a balesetmentes repülés. Sajnos Ferihegy közelkörzetben lakom így egy értelmes dolog lenne ha ide bejelentenénk hogy hol vagyunk:

Budapest 2000; FL195; C; LHBP_APP; 129.700

Amit nagyon szívesen meg is tennék!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ps.: Hélium jogos :-)

DemoJoe 2017.01.16. 16:17:34

@_pgpetike: Szia. A Jazzy-n volt beszélgetés a magyar drónszövetség vezetőjével. Nem lehetne Őt valahogy megkeresni és beszélgetni?

_pgpetike 2017.01.16. 16:22:33

@DemoJoe: Ne haragudj, de mi RC modellezők nem véletlenül nem beszélünk velük. Sajnos az egész szabályozás az ő oldalukról van előkészítve, figyelmen kívül hagyva az egész RC-s és nem RC-s modellező társadalmat. Nem akarom idecitálni, hogy miért és hogyan van mindez, de mi nem akarunk és fogunk velük közösködni. Mi nem drónpilóták vagyunk. Mi már akkor hódoltunk ennek a sportnak/hobbinak, amikor multikopter még gondolatban sem létezett, ezek meg átléptek a fejünk felett. Ha többet akarsz tudni a dologról, javaslom keresd fel ezt a csoportot a Facebookon: "EGYÜTT A LÉGI MODELLEZÉSÉRT POLGÁRI MOZGALOM": www.facebook.com/groups/1785928088291295/?fref=ts

DemoJoe 2017.01.16. 16:25:32

Az a baj hogy ha a fejünket homokba dugjuk sajnos a hülyeség még megszületik. Nem akarom kidobni a 13 repülő modellemet a 620 gramm-tól a 14 kg-ig. Megnézem mi ez. Köszi.