Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (6) drónszabály (6) dróntörvény (8) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (3) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) Heliwood (1) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) Kan Poonnoi (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (7) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (4) UAV (5) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Rendezvény erős korlátokkal

2016.12.04. 10:05 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Budaörs 2012 ősze

Még ezekben a percekben is zajlik a Budaörsi Reptéri Napok című rendezvény. Az eredetileg is nagyszabású rendezvény, ahol a repülés számos formája bemutathatta volna magát, azonban igen komoly csapásokat szenvedett el - egészen konkrétan az illetékes hatóság részéről. Ennek ellenére a maradék program látványos és szórakoztató volt, csak hát sok látogató egy-egy olyan program miatt jött el a rendezvényre, ami elmaradt. Ezek az emberek egészen biztosan nem jó szájízzel mennek haza.

A rendezvény egyik fő attrakciója az I.Magyar Gliding Air Race lett volna, ahol az összes, előre tervezett versenyszámból egyetlen egy maradhatott meg: a célraszállás. Technikai okok miatt pont ez az a versenyszám, ami bizony a nezőktől távol, kevésbé élvezetes módon került megrendezésre. Maga a verseny pedig legalább annyira látványos, mint egy figuratív bajnoki futam - azaz csak az tudja értékelni, akit komolyabban érdekel, kívülállóknak sokat nem jelent. Ezen kívül két napig azonban kevésbé élvezetes a sokadik műrepülő bemutatót nézni még akkor is, ha maga a hatóság feje repül. Pedig a szervezők kénytelenek voltak ilyen programokkal megtölteni a két napot. Sokan jöttek a harci helikopterek miatt. Na ez volt az az egyetlen műsorszám, ami nem a hatóság akadékoskodása miatt maradt el, hanem pontosabban nem részletezett technikai gondok miatt nem volt megtartva.Szintén sokan jöttek el az ejtőernyősök miatt, de hát ők is csalódottan távoztak.

És bizony nem kevés ember kifejezetten a modellrepülés miatt kereste fel a rendezvényt és nem kis megdöbbenéssel vették tudomásul, amikor megtudták, hogy elmarad, és mégnagyobb volt a megdöbbenés, amikor az indokások hosszú sora következett.

De először nézzük a többi szakágat, mert hát szolidaritás is van a világon. Ahogy én tudom, az ejtőernyősök 1000 m-re kértek engedélyt, amit nem kaptak meg. Az indok, hogy ehhez biztonsági elemzést (vagy mit) kellett volna csinálni, mert belelóg az ellenőrzött légtérbe. A szabályok szerint ez 1200 m felett kell, így az ejtőernyősök ezt nem tették meg, ennek ellenére elutasították.

Az ügyességi versenyek sem kerültek megrendezésre, az okok pedig ismét ködösek és homályosak. A siklőernyősök eredendően nem repülhettek, ahogy a hátimotorosok se (egy se volt kint a hétvégén pont emiatt). Az indoklás: jogilag nem szabályozott a tevékenység, hát nem engedik meg. Az külön fájó pont, hogy aki ezt versenyszerűen űzné (mármint ennek a figuratív formáját) az kénytelen kiköltözni például Svájcba. Nyerik is az ilyen rendezvényeket a magyarjaink - svájci színekben.

Nem tudom, hogy a nagygépes szabályozás hogy szól, de valami olyasmi rémlik, hogy rendezvényen a nézők fölé repülni tilos. Most Budaörsön ezt többen is áthágták. Nem akarok neveket említeni, de tudni kell, hogy egy RC helikopter rendezvényen az a pilóta, aki a kijelölt biztonsági vonalat átlépi - teljesen mindegy, hogy műszaki vagy pilóta okok miatt - azonnal leszáll, a rendezvény folyamán tovább nem repülhet. És igen szerencsés, ha nem hajtják el a területről de azonnal. Nem is sérti meg szinte soha senki. De hát a hatóság szerint mi ezt nem tudjuk garantálni.

Szóval az okok, amik miatt elvileg nem repülhetünk bemutatót - sem itt, sem máshol. Elsődlegesen, hogy nincs jogilag szabályozva. Ez így van, sajnos nem tudok vitatkozni. A szakminiszterek hosszú sora hagyta figyelmen kívül a Légiközlekedésról szóló törvény idevágó cikkelyeit, amik a különböző repülési szakágak szabályozásáról szólnak. 17 év nem volt elegendő a feladatra. De a szabályozás kérdése a hatóságtól is kiindulhatna, ahogy ezt a tragikus őcsényi baleset jegyzőkönyve tartalmazza. Egyébként a szabályozás hiánya a siklóernyősöket, az ejtőernyősöket, a hátimotorosokat, az autogiro szakágat, és még nagyon sokakat érint. De valamikor azt hallottam, hogy a jogrendszerünk szerint ami definitív módon nem tilos, az szabad.

Következő érvként az őcsényi tragédiát hozták fel, vagyis: "modellrepülés az rendezvényen tilos, meghalt benne két ember Magyarországon". Nem hinném, hogy épeszű ember ne látná be: a repülésbe is haltak bele, sőt az autősportokban rendszeresen halnak meg nézők. Egy sajnálatos balesetet lehet felróni a modellezés számlájára, két halott jut a mindennapi modellrepülésre. Szerintem a repülés csak szeretne ennyire kevés emberáldozatot. Igaz, hogy ehhez az utóbbi néhány évben rengeteg szerencse és mégtöbb technikai fejlesztés kellettm mert hát lássuk be a pilóták között azért van jópár eszement - ahogy a többi szakágban is. Mellesleg hat éve nem tudnak túllépni az eseményeken. Ehhez képes bármelyik másik légi baleset egy-két év alatt a jótékony feledés homályába merül.

Nem tudjuk ganartálni, hogy nem történik újabb rádiózavar. 2.4 GHz-es technikával szinte csak ezt tudjuk garantálni. Nincs frekvenciaütközés, nincs bezavarás. Aki egy kicsit is ért hozzá, az tudja, hogy ezen a frekvenciatartományon egy teljes rádiózavarhoz rosszindulatú szándékosság és technológia kell: az meg bizony a terrorizmus hatásköre.

Nem használunk modellfogó hálót, holott az egész Európában kötelező. Nos, bizonyos országokban, bizonyos feltételek együttállása esetén ez valóban így van. Az alábbi fénykép azonban Európában készült, és nem sok modellfogó háló van. Mellesleg az ismét kapcsolatba hozott őcsényi tragédia nyomán: ott egy háló semmit nem ért volna. A pilóta extrém közel repült a kordonhoz, a hálóhoz mérten magasan. Egy ilyen rendezvényen a védőtávolság az igazi megoldás, meg a technikai felkészültség és a gépek alapos ellenőrzése a startok előtt. Erről szólóan egy egész szép kis biztonsági dokumentációt nyújtottunk be a hatóságnak. Arra nem méltattak minket, hogy beleolvassanak. És bizony a többi szakág sincs szerencsésebb helyzetben - nem véletlenül hívja a repülős szakma nagyobbik része őket Gittegyletnek.

De miért is ekkora gond ez? Önmagában az, hogy pont a modellrepülést nem engedték, hát egy dolog, nem megyünk oda, nem repülünk ott, az emberek nem ismerik meg a biztonságos modellrepülés szabályait és útját. Majd lesz megint egy-két sérült, halálos áldozat, megint lesz felzúdulás, és aztán megint nem történik semmi. Az alulról jövő kezdeményezés lepereg. Felülről meg inkább ne kezdeményezzenek, mert az előző részben leírtak szerint pont a szakmai hozzánemértést bizonyították be. Még a végén kitalálják, hogy 2.4 GHz-en frekvenicát kell egyeztetni, meg helikopterrel a negatív átnyomás tilos. Aztán reszeltek a piroflipnek.

De a magunk kis sérelmeit félretéve ez bizony súlyos százezrekben mérhető kárt okozott a rendezvény szervezőinek. A monoton, kevés programot felvonultató esemény nem volt képes két napot megtölteni. A műsorszámok egyhangúsága nem tartotta ott az embereket, nem hozott be újabbakat. Akik szombaton kijöttek, vasárnap már nem jöttek ki, hiszen szinte ugyanazt láthatták. Mert egy átlagember számára teljesen mindegy hogy a Nádas Tamás repül vagy a Veress Zoli, esetleg a Talabos Gábor, vagy a Bessenyei. Totál mindegy, hogy Zlin, Edge vagy Extra van a levegőben. a Po-2 is egészen pontosan kábé 4 percig érdekes, de a Li-2 felszállásából és leszállásából is egyet hajlandó megnézni. Tudom, hogy sértő ez az érintettek számára, de az átlag közönség a modellhelikopterből is naponta legfeljebb négy darab öt perces startot tud befogadni. Az ötödik már unalmas.

Éppen ezért kellett volna kicsit rugalmasabban, kicsit mélyebben utána nézni a dolgoknak a hatóság részéről is. Azzal, hogy a programok felét letiltották, a rendezvény változatosságát ölték meg. Nincs lehangolóbb egy ilyen helyen, mint amikor nem történik semmi. És szerencsétlen Nagy Jenő próbálja elhitetni az emberekkel, hogy mennyi dolog történik, de lássuk be a távolban éppen felhúzott 62. Góbé iskolakör nem látványos. Ilyenkor kellett volna egy sárkányos kötelék, egy nagyhelikopteres bemutató vagy mi modellezők, akik pont ilyen tölteléknek mentünk volna. Amikor nem történik semmi, történtünk volna mi. Egy habgép, egy funjet, egy tréner vagy valami nagyobb scale, egy 3D helikopter vagy egy szép Scale helikopter és máris vagy egy csomó változatos látványosságot produkált volna a rendezés.

Két program között nem engedhető meg az üresjárat, mert a Gyros, az eladó makettrepülő vagy a körhinta csak percekig tartja bent  a látogatót. Tanulság a mi részünkről: soha többé nem repülünk bemutatót, amíg nem adottak a körülmények. Viszont bármikor tarthatunk edzést vagy gyakorlórepülést. Az egy dolog, hogy pont ott van egy csomó ember, aki kíváncsi arra, hogy mi hogyan gyakorlunk. Az edzésnap ugyanis nem bejelentés-köteles...

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr874797934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása