Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (5) drónszabály (5) dróntörvény (7) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (2) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (5) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (2) UAV (3) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

2020: Illegális lesz az RC repülőmodellezés jelentős része?

2016.09.09. 00:50 | _pgpetike | 2 komment

Lassan kezdek félni, amikor ilyen bejegyzéseket teszek közzé ahelyett, hogy abban a kevés időmben, amikor ezzel tudnék foglalkozni, tényleg hasznos dolgokról értekeznék. Majd ezért is kapok hideget-meleget, meg telefonhívásokat, de azért megpróbálom kicsit kifejteni a - szigorúan - magánvéleményem.

drontorveny1.png

UPDATE ALUL

Szóval az úgy volt, hogy régóta lógott a levegőben: kell valami szabályozás. Aztán nekiláttunk, majd nekiláttak, majd lettek tervezetek, lettek veszélyesen rosszak, majd jobbak, majd rosszabbak, de mostanra úgy nézett ki, hogy magyar viszonylatban sikerül egy egészen ehető, betartható, emberközeli, egyáltalán nem szakmaiatlan szabályrendszert megalkotni, amit állítólag hamarosan be is vezetnének. Ez nem volt véletlen, mert sikerült olyan embereket bevonni a folyamatba, akik valóban művelik a repülések különböző ágait. Ha ezt még a jogalkotókon is sikerült volna keresztül tuszkolni, akkor nyugodtan mondhatnám, hogy a világ egyik legjobb, ha nem a legjobb szabályozása került volna bevezetésre Magyarországon.

Na de nehogymár valami végre egyszer jó legyen. Van egy európai szervezet, az European Avionics Safety Agency (EASA), amelyik feladatul kapta/fejébe vette, hogy ezt már bizony ők európai szinten szabályozzák, nincs itt semmi önállóskodás. Majd ők megmondják, minden tagállam pedig megeszi, tetszik vagy nem. Lehet testre szabni, de csak egy picit, és leginkább csak még szigorúbb irányba. Tervezett bevezetés 2020.

És most kiadták az első változatot. Először belelkesedtem, hogy végre valami kézzel fogható. Majd vettem a fáradtságot, hogy uszkve 72 oldalnyi, angol nyelvű - helyenként megkérdőjelezhető helyességű - jogi szövegen végigverekedjem magam, ami ugye tele van utalásokkal, hivatkozásokkal, szóval ember legyen a talpán, aki nem jogász és elsőre sikerül felfogni. Na  ezért most is fenntartom a jogot, hogy tévedtem.

Ha azonban nem, akkor van miért aggódni. Lássuk először a száraz és velős tényeket. Ahogy az már ebben az rchelicopter.hu cikkben is volt, három fő kategória kerülne bevezetésre az UA (Unmanned Aircraft) repülésben: Open, Specific, Certified (mellesleg a minőséget jól jellemzi, hogy a bevezetőben még csak két kategóriát emlegetnek, aztán valahogy belecsúszik a harmadik is). A második kettővel ne is nagyon foglalkozzunk, azok mindegyike speciális célú, különböző feladatokra lettek kitalálva, erősen engedélykötelesek. Maradjunk az Open, azaz a nyílt kategóriánál, amely elsősorban a hobbi célú, amatőr repülést foglalja magába.

A kategóriát négy alkategóriára osztják (A0, A1, A2, A3). Vegyük a legkisebbet, majd a legnagyobbat, és mindjárt látszik, hogy ezeknek a kialakításánál egyszerűen nem vettek figyelembe minket, a modelljeink uszkve fele azonnal illegális, semmilyen módon nem lehet velük repülni, a másik felére meg vagyonokat kellene költeni, hogy még egyszer a levegőbe emelhessük.

A0 az abszolút nyílt kategória. Semmiféle engedély, regisztráció nem kell, minden boltban kapható pici quadrocopter, hasonszőrű játékok ide tartoznak. Nincs életkori korlátozás, de nem okozhatnak sérülést, nem jelenthetnek veszélyt senkire. Maximális repülési magasságuk 50 méter, távolság 100 méter. Maximum sebesség 54km/h. Maximális felszállótömeg 250 gramm. Hopp, már a T-Rex 250 sem fér bele a maga 300-350 grammjával. Ja, a szabályok szerint képzés nélkül vezethetőnek kell lennie. Megint buktunk.

t-rex250.jpg

Sokáig a legkisebb 3D képes gép volt, mostantól az alapkategóriába nem fér bele

Na nem baj, majd az A1. Megengedett felszállótömeg 25 kg. Megengedett magasság 50 méter, megengedett távolság amennyit vizuálisan a pilóta követni tud. Van még néhány apró biztonsági paraméter, emberektől való távolság, stb... de semmi komoly. Halleluja! Ez a miénk. Csakhogy: a pilóta életkora minimum 14 év!!! Az üzemeltető (hívjuk inkább üzembentartónak) kötelezően regisztrált magánszemély vagy cég. A regisztrációs számot a modellen fel kell tüntetni. Még ez valahogy kivitelezhető, de azon a ponton kezdünk vérezni, amikor azt olvassuk, hogy aktív korlátozó rendszer megléte szükséges, ami a magasságot 50 méterben limitálja. Aztán jön a következő pofon: maximális fedélzeti feszültség 24 Volt. Na ezen a ponton minden kiesett, ami 6 cellánál többel repül.

drontorveny3.png

A nagyobb gépek a bal oldalon semelyik kategóriába nem férnek bele

Gyorsan menjünk át a legmagasabb kategóriára: A3, talán ebbe belefér a Gaui X7-es, a Goblin 700 vagy a T-Rex 600. Hát nem, 6 cellánál itt sem lehet több, ellenben szükséges kvázi transzponder, egy elektronika, ami sugározza a gép azonosítóját, repülési paramétereit, kell geofencing (olyan elektronika, ami koordináták alapján korlátozhatja egyes területeken a repülést), egyedi azonosító a gépnek, regisztrált üzembentartó, hivatalosan elismert szakképesítés a pilótának. Vagyis ami 500-550 méret felett van, az mostantól illegális. Ja a szabályok egy kukkot nem írnak a nitrós meghajtásról, ha csak azt nem, hogy az eszköz nem szállíthat magával gyúlékony anyagot. Vagyis üzemanyaggal repülni mostantól tilos.

drontorveny2.pngA szabályozás alapján ez lenne a múlt, és teljesen illegális

Ha ez eddig nem lenne sokkoló, valahol az is benne a van a szabályozásban, hogy a pilóta nem repülhet vakmerő manővereket. Na és ezt ki dönti el, hogy mi számít annak? Mostantól a háton repülés vakmerő? Vagy csak tic-toc lesz az. Netalántán még egy-egy piroflip is belefér, de egy káosz-loop-ba már ne gondolkozzak?

És ezen a ponton visszamentem a definíciókra, hogy megnézzem, mit jelent az a rövidítés, hogy UA, mit értenek alatta. Hát íme: ‘UA’ (unmanned aircraft) means any aircraft operated or designed to be operated without a pilot on board; Lefordítva: UA jelentése - bármilyen repülőgép ami a fedélzeten levő pilóta nélküli repülésre tervezett vagy üzemeltetett. Vagyis minden ami repül, de nincs benne pilóta, beleértve a papírrepülőt, az RC repülőt vagy helikoptert, és végső soron a katonai robotrepülőgépeket. Az egyetlen bíztató jel az a kis embléma, amit a dobozra kellene ragasztani: azon ugyanis quadrocopter van.

Már látom lelki szemeimmel, amint teljes illegalitásban, az éj leple alatt cserélgetjük a még meglevő alkatrészeket, a lehető legelzártabb helyeken repülünk, és akár a bűnözők, rettegünk a hatóságoktól, holott mi csak azt csináljuk, amit előtte évtizedekig, vagy csináltak apáink, nagyapáink. Közben pedig kétségbeesetten keresem azt a mondatot, ami kimondja, hogy ez nem vonatkozik az RC modellekre, csak viccnek szánták, mert igazából nem is értenek hozzá. Alább megosztom ezt a doksit, hátha valaki megtalálja a keresett megváltó mondatot, én meg írhatok egy helyreigazító bejegyzést arról, hogy mekkorát tévedtem..

Az említett dokumentum: a tervezett szabályok

UPDATE

Tekintettel arra, hogy az angol nem anyanyelvem, ráadásul ez egy jogi szöveg és időközben a magyarázó szövegeket is megkaptam, angol anyanyelvű, londoni modellező kollégákkal dolgozunk a szabályok értelmezésén. Ők is hüledeznek rendesen, meg hápognak, és sokszor még ők sem biztosak abban, hogy amit olvasnak, az azt jelenti, amit értenek belőle. Szóval egy kis időt kérünk, amíg ezt valahogy kibogozzuk. És ezúttal mondok köszönetet Jason Merrique-nek, Aaron Jerez-nek és Richard Harris-nek a technikai  és nyelvi támogatásért.

Címkék: eu szabályozás elmélet helikopter repülőgép pilóta fogalmak quadrocopter drón UAV UAS EASA dróntörvény

A bejegyzés trackback címe:

http://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr6711689571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Netuddki. 2016.09.09. 15:16:41

Mielőtt szívszélhűdést kapnátok meg kellene nézni kik is ezek, és milyen befolyásuk van az EU törvényhozásra.

_pgpetike 2016.12.04. 10:07:09

@Tibi !: Kedves Tibi... És most?