Idézet a mai The Telegraph-ból: A pilóták arra figyelmeztetnek, hogy a drónok majdnem heti egyszeri közeli elhaladása "elfogadhatatlanul magas" baleseti kockázatot jelent. A cikk továbbá leszögezi, hogy az év első négy hónapjában 15 olyan esetet jelentettek a pilóták, amikor a drónok közel kerültek repülőgépekhez, ami több mint a fele, az előző évben történt 29 esetnek. Mindez jól mutatja, hogy a szabályozás ellenére a kockázat "elfogadhatatlanul magas".
Nem is részletezném tovább, elég érdekes az idevágó cikk. És innentől - minden vitát elkerülendő következzen hangos gondolkodásom, azaz a magánvéleményem:
Nagy-Britanniában a szabályozások meglehetősen liberálisak, de elég jól körülhatárolják a lehetőségeket, így van ez a modellrepülésben is. Nem is nagyon volt korábban probléma, de a multikopterek, kamerás drónok elterjedésével a helyzet drámaian megváltozott. A repülésben érintettek sürgetik a szigorúbb szabályozást, a hatékonyabb fellépést, megelőzendő egy esetleges balesetet.
Ahogy a BALPA (British Airline Pilots Association - Brit kereskedelmi pilóták szervezete) fogalmaz: "A BALPA úgy gondolja, hogy további intézkedések nélkül az ütközések kockázata elfogadhatatlanul nagy"
Magyarországon is folyamatban van a szabályozás. Az utolsó terv egy egészen jónak ígérkező, emberközeli, átgondolt tervezet volt - amiről én tudok - ami akár jól is működhet(ne). Csakhogy amint a fenti ábra is mutatja, a probléma nem egyedi, és egyáltalán nem egyszerű.
Az igazi gond az, hogy van egy jól körülhatárolt szabályrendszer, ami betartás és betartatás nélkül fabatkát sem ér. Nincs aki ellenőrizze, betartassa a feltételeket, és lássuk be, nem is igazán van módja ennek egyenlőre. Az utcai rendőrök, a parkrendőrök ugyan “felkészültebbek” az Egyesült Királyságban, mint mondjuk Magyarországon, de ők se tudnak többet, mint: itt repülhetsz / itt nem, van-e biztosításod.
Amikor az RC pilóta tudatában van annak, hogy amit csinál, az szabálytalan, még mindig kisebb a kockázat, mint amikor teljes tudatlanságban teszi ugyanezt. Valószínű, ha magunk nem is, de a baráti körben van olyan ismerős, aki egy jó sör után beült az autóba, és haza vezetett. Fű alatt, kerülve minden hatósági közeget, a szabályokat - legalábbis a többit - háromszorosan betartva, csak ne legyen probléma. De ha valaki nincs tudatában, hogy szabálytalan, amit csinál, akkor a kockázat halmozottan nagyobb. Nincs az a jogszabályi háttér, nincs az a szabályozás, ami ennek elejét tudná venni. Sajnos az sem megoldás, ha az üzletekben kapható multikopterek mellé a dobozban ott lapul a tájékoztató anyag a szabályokról, mert a legtöbben ezt úgyse fogják még csak megnézni sem.
Úgy vélem, itt lenne az ideje - tekintettel a terjedés gyorsaságára, a technika fejlődés ütemére - hogy legalább olyan hangsúllyal kezdjenek az illetékesek tájékoztató kampányokat indítani, mint a dohányzás veszélyeiről, az ittas vezetésről, és a napozás káros hatásairól, mert egyébként a kutya nem fog tudni sem a szabályok létéről, sem azok alkalmazásáról. Amit mi tenni tudunk, az sajnos nagyon kevés. Akik ezeket a weboldalakat olvassák, már vették a fáradtságot, hogy legalább utánanézzenek a dolgoknak, feltételezhetően ha felületesen is, de legalább részben ismerik a szabályokat. Viszont még mindig többen lesznek azok, akik hirtelen felindulásból vettek egy ilyen “ketyerét”, “kamerás, meg tud mindent, nosza repüljünk vele, minél magasabbra fel, nézzük meg a repülőgépeket.”
Léteznek defenzív védelmi eszközök, bár a legtöbb még kísérleti vagy korai stádiumban van. De megoldás az, ha mindent lelövünk, leszedünk a levegőből? Mellesleg az Egyesült Államokban ez már szövetségi bűncselekmény. Az meg egy másik probléma, hogy először látni kellene azokat az eszközöket, amiket le kellene szedni, márpedig ez a legfőbb baj velük a repülőgépből nézve, hogy a legtöbb esetben nem is láthatók időben.
Nem hiszem, hogy akármilyen szigorú, agyonszabályozott környezet elegendő lehetne a megelőzéshez, ha azok, akiket érint(ene), nem is tudnak róla. Nem, nem az aktív RC pilótákra gondolok, hanem a Pistire, a Józsira meg Sanyira, akik vettek maguknak egy kamerás drónt, most meg kijárnak Vecsésre a 31L pálya végéhez repülőket filmezni - és remélem ez utóbbi még csak fikció.