Az elmúlt időszakban egy kicsit csendesebbek voltunk, kerestük magunkat ebben az új világban. Az utóbbi pár évben - főleg az utolsó kettőben - a multikopterek (népszerűbb nevén drónok - amivel én vitatkoznék) jelentősen felfejlődtek, előre nyomultak, és be kell lássuk, történt ez a modellhelikopterek kárára is.
Alan Szabo Jr, - Align T-Rex 800E - ő se ma kezdte
Hogy mi sem bizonyítja jobban a fenti állítást, a nagyobb gyártók közül többen is befeküdtek a multikopter projekteknek, és elkezdék gyártani és forgalmazni saját változataikat. Nagyon úgy nézett ki, hogy - egy-két megszállottól eltekintve - az igazi rc helikopter fejlesztések leálltak. Volt ugyan egy pár kisebb újítás, pár új modell, de lényeges, nagy durranás nem nagyon akart megjelenni.
Align drónok - Helikopterek? Ellenség? - Mindenesetre az egyik neves gyártónak ez lett a fő terméke egy időre
Napjainkra minden utcasarkon lehet multikoptert venni, akár nagyobb méretben és teljesítménnyel, és hát az első felszálláshoz - a helikopterrel ellentétben - nem nagyon kell tudás, repül az magától. Ez pedig generált egy széles lelkes, de annál tudatlanabb és felelőtlenebb fogyasztókört - boldog-boldogtalan “drónpilóta” légi fotográfus és filmes lett.
Közben egyre-másra jöttek a hírek a különböző multikopteres balesetekről, incidensekről, amik ugyan nem modellhelikopterrel történtek, de hát a széles néprétegek ezt szerették összemostni, és végső soron az egész modellező, RC társadalmat kikiáltották felelőtlen, veszélyes emberek gyülekezetének. Ez Magyarországon kevésbé volt tapasztalható, mint más országokban, például az Egyesült Királyságban.
Evening Standard - Drónnal ütközött egy British Airways járat a Heathrow közelében - utólag inkább cáfolták, mint megerősítették - részletek...
A trend ma sincs másképpen, a régi motorosok a figyelmeztető, óvó hangát elnyomja a multikopter légcsavarjának a zaja. De ez egy másik történet, egy másik repülési ág, maradjunk a helikoptereknél.
Az újonc pilóták száma megfogyatkozott, egyre kevesebben választják a repülés ezen formáját, de akik igen, azok annál lelkesebbek, visszaadják a reményt, hogy még sem hal ki ez a sportág. És közben a gyártók is összeszedték magukat, végre elkezdtek megjelenni a fejlesztések.
Tareq Alsaadi - can you take it lower?
Ami bizonyos, hogy a számos új elektronika, kiegészitő és helikoptervariáns mellett mintha visszatérnénk az alapokhoz, vagyis lassan visszaszivárog a repülésbe a szívet dobogtató, nitro motor. Hogy ez a technika gyengébb lenne, mint az elektromos repülés, arra igyekszik rácáfolni a hamarosan megjelenő Goblin Black Thunder helikopter. Aki látta Tareq repülését Cape town-ban, az láthatta, hogy igencsak erőteljes helikoptert sikerült összehozni a SAB boszorkánykonyhájában, ami mentes minden olyan teljesítménybeeséstől, amit korábban a nitrós repüléstől megszoktunk. Ugyanaz a dinamizmus, ugyanaz az erő, amit az elektromos 700-asnál megszokhattunk, csak éppen ott van a hang, ami az egésznek a magját adja. A videó miatt a szagokat (megkockáztatnám, illatokat) nem érezhetjük, de a valóságban ez is bekövetkezik…(videó itt)
Ami pedig a pilótákat illeti, új, tehetséges pilóták repülését élvezhetjük, de a régiek közül is sokan megmaradtak. Igaz ez nemzetközi szinten, és igaz ez hazai viszonylatban is. Sorolhatnék neveket, de ha valakit kihagynék, akkor össze kellene szégyeljem magam. Van köztük olyan, aki abbahagyta, majd ismét kézbe vette a rádiót. Van, aki vargabetűt tett, és visszatért ehhez a repülési ághoz.
2012 - ebben az évben volt utoljára 3D Masters
És vannak a fanatikusok, akik korrekt repülőteret hoznak létre megteremtve a biztonságos repülés összes feltételét, az ideális környezetet még olyan gazdasági környezetben is, ami Magyarországon tapasztalható. Ezek az erőfeszítések, amiket soha senki nem fog megfizetni, de nélkülük a repülés ezen ága halálra lenne ítélve, nem lehetünk elég hálásak nekik.
Tóth Tamás - Goblin 570 - nem csak pilóta, de egy a magyar közösségépítők közül
Végeredményben egy identitásválságot követően, ami az egész helikopteres repülést jellemezte, elmondhatjuk, hogy van jövőnk, és még sokáig élvezhetjük a repülés ezen formáját.
Köszönet mindenkinek, aki ezen a téren bármilyen erőfeszítést is tesz.