Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (5) drónszabály (5) dróntörvény (7) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (2) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (5) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (2) UAV (3) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Filmezés és fényképezés multicopterrel

2013.10.13. 23:38 | _pgpetike | 8 komment

Egyre aktuálisabb a téma, gondoltam összeszedem azokat a tudnivalókat, amik a témához kapcsolódnak - főleg az abszolút kezdőknek. Ezt a posztot nem elrettentésnek, hanem gondolatébresztőnek szánom, mindenki cselekedjen ezután belátása szerint. Az első és legfontosabb dolog, hogy a multicopter álláspontom szerint nem helikopter, ahogy az autogiro sem sorolható ide. Nagyjából egyetlen köze van a helikopterhez: képes egy helyben lebegni, nagygépes nyelven függeszkedni.

299196720_640.jpg

Munka közben a quadrocopter

A multicopter igazából emelőlégcsavaros repülőgép. A helikopter ugyanis forgószárnyas repülőgép, amely motor segítségével forgatott szárnyainak köszönhetően képes felemelkedni és repülni. Repülési irányát nem vezérsíkokkal, hanem a forgószárny állásszögével képes befolyásolni (lásd: Wikipedia). Ennek értelmében a multicoptereket nem sorolhatjuk a helikopterek körébe, azonban viselkedésük részben hasonló a helikopterek viselkedéséhez.

A multicoptereknek több változata létezik. Attól függően, hogy hány légcsavar emeli a levegőbe, lehet tricopter (3), quadrocopter (4) hexacopter (6) octocopter (8). A multicopterek stabilitásáról fedélzeti elektronikák gondoskodnak, ezért magát az eszközt tekinthetjük tulajdonképpen önmagában stabil eszköznek is, így megkockáztatom, hogy a helikopterrel ellentétben a multicopter esetén egyáltalán nem reménytelen vállalkozás szimulátor nélkül megtanulni repülni, bár kétségtelenül nem alacsony a dolog kockázata. Azonban ne várjuk, hogy az első felszállást követően már azonnal repülni fogunk, sok-sok gyakorlás kell hozzá. A tanulási módszereket azonban nehéz lenne írásban részletezni.

maxresdefault.jpg

DJI Phantom és GoPro páros

De mi is kell a filmezéshez és a fotózáshoz. Először egy megbízható multicopter (esetleg megbízható rádióadó, ha a készlet nem tartalmazza). Az eszközt szükséges beállítani és kalibrálni a használathoz, bár egyik-másik eszköz gyári beállítása is megfelelő a repüléshez. Kell hozzá egy kamera (pl.: egy GoPro) esetleg ha bátrabbak vagyunk és a technika támogatja, akkor egy minőségi videokamera vagy fényképezőgép. Szóba jöhet még távvezérlés a kamera irányításához, és videoátviteli technika, hogy folyamatosan követhessük a földről az eseményeket. A fotózási vagy filmezési oldal egy másik szakma, abban a fényképészek és operatőrök úgyis többet tudnak mondani, mint én.

Draganflyer-X8.jpg

Draganfly alá épített Nikon váz

De mielőtt a levegőbe emelkednénk, nem árt tisztában lenni a dolgok jogi oldalával - ezzel megelőzve rengeteg kellemetlenséget. A sajtófotózásnak és filmezésnek önálló szabályai vannak, amik természetesen itt is érvényesek. Például magánterületre benézni az érintett hozzájárulása nélkül nem igazán ér.

A repülési oldalról azonban egyáltalán nem szabályozatlan a terület, és egyáltalán nem szabad a vásár. A multicopter, mint repülőmodell a lajstromra nem kötelezett légi jármű kategóriába tartozik. A lényeg most a légi jármű megnevezésen van, vagyis a Légiközlekedési törvény a multicopterekre is vonatkozik. Általánosságban elmondható, hogy bárhol lehet repülni, ahol nem tilos. Viszont bárhol repülünk a terület tulajdonosának hozzájárulása szükséges, különben a fel- és leszállással birtokháborítást követünk el. Közterületen az illetékes helyhatóság engedélye, magánterületen a tulajdonos legalább szóbeli hozzájárulása szükséges.

A multicopter nem ellenőrzött légterekben repülhet. Tiltott vagy korlátozott légterekben egyáltalán nem repülhetünk vagy csak a korlátozások betartásával van rá lehetőségünk. Szükség esetén külön hatósági engedélyt kérhetünk - de a Légügyi Hatóságot ismerve - ez nagyjából felesleges próbálkozás, engedélyt úgysem adnak. Az engedélyek hiányában a tiltott légtérben történő repülést akár 100 milliós bírsággal is díjazhatják.

thumb_Hungary-all.png

Magyarország ICAO térképe - galatech.hu

Ez a gyakorlatban például Budapesten úgy néz ki, hogy nagyon szép felvételeket lehet készíteni a Dunáról, a Lánc-hídról, a Várnegyedről, vagy a Tabánról, de ezek mindegyike tiltott légtérben van, vagyis csak úgy nem szállhatunk fel.

Végül pedig a kockázatokról. Mint minden repülőmodell, a multicopter sem veszélytelen. Elég csak abba belegondolni, hogy mi történik akkor, ha a harmadik emeleti ablakból egy virágcserép leesik, és az eltalál valakit. A 10 méteren repülő multicopterünk semmiben nem különbözik a virágcseréptől abban az esetben, ha műszaki hiba miatt leáll a levegőben. És ne ringassuk magunkat álomvilágban, ez egyáltalán nem zárható ki - gyakorlati tapasztalat - ráadásul egy ilyen hiba nem látható elóre, egyszercsak megtörténik. Egy jól összeállított modellhelikopter esetén több javítási lehetőségünk marad egy műszaki hiba esetén - hogy mást ne mondjak, helikopternél van autorotáció, azaz motor nélkül is le lehet szállni, míg a multicopter esetén a motor megállása egyenértékű a modell leesésével.

Pontosan ezen okok miatt nézek furcsán, amikor focimeccset akarnak felvenni ilyen eszközzel (vagy bármi mással - egy-két kivételtől eltekintve), illetve tömegrendezvényeket szeretnének megörökíteni repülőmodell segítségével. Felelősséggel a legtöbb eszköz nem engedhető emberek feje fölé.

XAircraft-X650-QuadCopterQuadRotor-cool-gift.jpg

XAircraft X650

Ahogy a motorozás sem veszélytelen, a síelésben is meg lehet halni, de akár a fürdőszobában is érhet minket súlyos baleset, sajnos itt sem lehet kizárni a rossz forgatókönyveket. De a kockázatot lehet mérsékelni, lehet elfogadható szinten tartani. Kellő körültekintéssel, a szabályok betartásával, megfelelő felkészüléssel csodálatos fényképeket vagy felvételeket készíthetünk multicopterek segítségével.

Címkék: video fényképezés fotózás helikopter kezdő filmezés quadrocopter kezdő pilóta sportkamera multicopter tricopter hexacopter octocopter

A bejegyzés trackback címe:

http://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr815567209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tordafilm 2013.10.14. 08:56:23

Szerintem ha ügyesen csinálja az ember akkor meg tud oldani ilyen felvételeket is:
vimeo.com/76757838

_pgpetike 2013.10.15. 21:26:57

Nagyon szép felvételek, gondolom a tiéd. Gratulálok. Csak pár apró észrevétel: A Margit-híd felvételekor milyen engedélyed volt? Ha megmutatom a Légügyi Hatóságnál a felvételt, vajon mit szólnak majd hozzá?
A másik: amikor a koncertet vetted fel, vagy a sziget bejáratát, akkor mit teszel ha mondjuk cellazárlatos lesz az akkumulátorod? Mit teszel, ha a betáp forrasztás (a gyári) megreped és elszáll a táplálás? Nem légbőlkapott kérdések ezek. Törtem már össze 700-as helikoptert cellazárlatos fedélzeti akkumulátor miatt, és volt akkora mázlim, hogy az XAircraft 650-nek a gyári betáp forrasztási hibája miatt forgatás közben a 7. felszállásban fel se bootolt a quadro.

_pgpetike 2013.10.19. 23:43:39

@tordafilm: Köszönöm egyébként a videót - már reklámozom is. Témakör: két perc huszonnégymásodperc eszenciális szabálysértés.

gyugyo.drone 2013.11.26. 19:50:56

2013 január óta repülök x.y. drónnal túl vagyok több mint 200 starton. Legalább akkora odafigyelést igényel mint egy rc helikopter, vagy 1 repülő. Hol az időjárás hol a technika vicceli meg az embert. A legnagyobb félelmem a parkos , játszóteres repülések közben voltak mikor a kisgyerekek rohangálnak be a gép alá. Vannak drónok amik ultrahangos érzékelőkkel tartják a magasságot , volt hogy irányíthatatlanná vált a gép az alatta ugráló gyerekek miatt.(ez sehol se volt feltüntetve dobozon stb ) Már kerülöm a köztereket parkokat csúcsidőben, hétvégén. Tény ha levegőben leáll csak 1 motor a négyből hasonló tulajdonságokkal fog repülni a drón mint egy balta.Törtem össze drónt 1 szem kin*i zégergyűrű lerepülése miatt ... A gps es kiegészítőket pedig egyenesen NEM ajánlom amatőröknek!!!! Alkalmanként teljesen összezavarják meggátolják rádiós irányítást .Voltak extra pillanatok hogy lehetetlen volt kordában tartani a drónt .Persz ha nem csak a gps+hozzáírt programra hagyatkozol.!!!!
Amit meg nem tudsz előre programozni az a véletlen...Szóval kell a manuális irányítás is mindenképp. A wifi n táv-vezérelt :) :) dronokkal még óvatosabbak legyetek mint az rc sel!!
Nagyon nagy élmény velük repülni míg te irányítod és nem önállósítja magát!!! Sajnos100 ból 10 szer benne van a pakliban hogy nem sikerül uralni a masinát. önhibán,időjárási eseményen kívül is!!
Ez az amit nem szabad elfelejteni.
A nem gyári rászerelt plussz kamerák egyéb dolgok is teljesen megváltoztatják a tulajdonságaikat a óvatosan ,okosan!!!!!

Sagodi 2014.01.10. 22:50:22

_pgpetike: kösz, örülök, hogy felhívtad ezekre a dolgokra a "kolléga" figyelmét. Teljesen képzetlen, a szabályokat még véletlenül sem ismerő, sőt, életformaszerűen szándékosan megszegő emberek kezében egy ilyen eszköz gyilkos fegyverré válhat.

molz 2014.01.14. 21:29:58

Abszolút nem értek a témához, úgyhogy nyugodtan meg lehet mondani, ha hülyeségeket beszélek! Ingatlanfotózás esetleg filmezés (szántók, tanyák, tavak, ipari létesítmények, nagyobb villák) miatt érdeklődöm a multicopterek felöl. Az irányítás élvezete nem hoz lázba, csak a létrejövő képanyag minősége érdekes.
Egyre több helyen látom a táblagéppel vezérelhető nagyon olcsó, gyakran élő videóstreamet sugárzó wifi-s kütyüket, amik általában nevetséges hatótávúak és elég megbízhatatlanok. Egyetlen komoly hasznukat érzem, hogy az élőkép és az erős szoftveres túlvezérlés miatt rövid betanulás után már legalább a célpontot eltalálja a kezdő fotós. :-)
Ha egy gyenge wifi jel képes a vezérlést és a videóképet is kis késleltetéssel továbbítani, akkor nincs olyan lehetőség, amivel 3G hálózaton keresztül lehetne irányítani a multicoptert? Ezzel megmaradna videóstream és a nyílt forrású vezérlőprogramok használatának lehetősége, de eltűnne a wifi nagyon szűk hatótávja miatti probléma. Néhány külföldi oldalán látok példát Raspberry Pi-s vezérlésre (3G+GPS modul), idehaza hol tudnék ilyesmivel foglalkozó fejlesztőket találni? A hardverek és a mobilos infrastruktúra már annyira olcsó, hogy igazából meg vagyok lepve, hogy még nem terjedt el jobban. Egy GPS modullal még az esetleges hálózati hibák okozta kiesés esetén is leprogramozható volna a biztonságos "hazatérés".
Tehát azt kérdezném, hol kopogtathatnék, ha ilyen irányba szeretnék okosodni?
A javaslatokat előre is köszönöm!