Egyre aktuálisabb a téma, gondoltam összeszedem azokat a tudnivalókat, amik a témához kapcsolódnak - főleg az abszolút kezdőknek. Ezt a posztot nem elrettentésnek, hanem gondolatébresztőnek szánom, mindenki cselekedjen ezután belátása szerint. Az első és legfontosabb dolog, hogy a multicopter álláspontom szerint nem helikopter, ahogy az autogiro sem sorolható ide. Nagyjából egyetlen köze van a helikopterhez: képes egy helyben lebegni, nagygépes nyelven függeszkedni.
Munka közben a quadrocopter
A multicopter igazából emelőlégcsavaros repülőgép. A helikopter ugyanis forgószárnyas repülőgép, amely motor segítségével forgatott szárnyainak köszönhetően képes felemelkedni és repülni. Repülési irányát nem vezérsíkokkal, hanem a forgószárny állásszögével képes befolyásolni (lásd: Wikipedia). Ennek értelmében a multicoptereket nem sorolhatjuk a helikopterek körébe, azonban viselkedésük részben hasonló a helikopterek viselkedéséhez.
A multicoptereknek több változata létezik. Attól függően, hogy hány légcsavar emeli a levegőbe, lehet tricopter (3), quadrocopter (4) hexacopter (6) octocopter (8). A multicopterek stabilitásáról fedélzeti elektronikák gondoskodnak, ezért magát az eszközt tekinthetjük tulajdonképpen önmagában stabil eszköznek is, így megkockáztatom, hogy a helikopterrel ellentétben a multicopter esetén egyáltalán nem reménytelen vállalkozás szimulátor nélkül megtanulni repülni, bár kétségtelenül nem alacsony a dolog kockázata. Azonban ne várjuk, hogy az első felszállást követően már azonnal repülni fogunk, sok-sok gyakorlás kell hozzá. A tanulási módszereket azonban nehéz lenne írásban részletezni.
DJI Phantom és GoPro páros
De mi is kell a filmezéshez és a fotózáshoz. Először egy megbízható multicopter (esetleg megbízható rádióadó, ha a készlet nem tartalmazza). Az eszközt szükséges beállítani és kalibrálni a használathoz, bár egyik-másik eszköz gyári beállítása is megfelelő a repüléshez. Kell hozzá egy kamera (pl.: egy GoPro) esetleg ha bátrabbak vagyunk és a technika támogatja, akkor egy minőségi videokamera vagy fényképezőgép. Szóba jöhet még távvezérlés a kamera irányításához, és videoátviteli technika, hogy folyamatosan követhessük a földről az eseményeket. A fotózási vagy filmezési oldal egy másik szakma, abban a fényképészek és operatőrök úgyis többet tudnak mondani, mint én.
Draganfly alá épített Nikon váz
De mielőtt a levegőbe emelkednénk, nem árt tisztában lenni a dolgok jogi oldalával - ezzel megelőzve rengeteg kellemetlenséget. A sajtófotózásnak és filmezésnek önálló szabályai vannak, amik természetesen itt is érvényesek. Például magánterületre benézni az érintett hozzájárulása nélkül nem igazán ér.
A repülési oldalról azonban egyáltalán nem szabályozatlan a terület, és egyáltalán nem szabad a vásár. A multicopter, mint repülőmodell a lajstromra nem kötelezett légi jármű kategóriába tartozik. A lényeg most a légi jármű megnevezésen van, vagyis a Légiközlekedési törvény a multicopterekre is vonatkozik. Általánosságban elmondható, hogy bárhol lehet repülni, ahol nem tilos. Viszont bárhol repülünk a terület tulajdonosának hozzájárulása szükséges, különben a fel- és leszállással birtokháborítást követünk el. Közterületen az illetékes helyhatóság engedélye, magánterületen a tulajdonos legalább szóbeli hozzájárulása szükséges.
A multicopter nem ellenőrzött légterekben repülhet. Tiltott vagy korlátozott légterekben egyáltalán nem repülhetünk vagy csak a korlátozások betartásával van rá lehetőségünk. Szükség esetén külön hatósági engedélyt kérhetünk - de a Légügyi Hatóságot ismerve - ez nagyjából felesleges próbálkozás, engedélyt úgysem adnak. Az engedélyek hiányában a tiltott légtérben történő repülést akár 100 milliós bírsággal is díjazhatják.
Magyarország ICAO térképe - galatech.hu
Ez a gyakorlatban például Budapesten úgy néz ki, hogy nagyon szép felvételeket lehet készíteni a Dunáról, a Lánc-hídról, a Várnegyedről, vagy a Tabánról, de ezek mindegyike tiltott légtérben van, vagyis csak úgy nem szállhatunk fel.
Végül pedig a kockázatokról. Mint minden repülőmodell, a multicopter sem veszélytelen. Elég csak abba belegondolni, hogy mi történik akkor, ha a harmadik emeleti ablakból egy virágcserép leesik, és az eltalál valakit. A 10 méteren repülő multicopterünk semmiben nem különbözik a virágcseréptől abban az esetben, ha műszaki hiba miatt leáll a levegőben. És ne ringassuk magunkat álomvilágban, ez egyáltalán nem zárható ki - gyakorlati tapasztalat - ráadásul egy ilyen hiba nem látható elóre, egyszercsak megtörténik. Egy jól összeállított modellhelikopter esetén több javítási lehetőségünk marad egy műszaki hiba esetén - hogy mást ne mondjak, helikopternél van autorotáció, azaz motor nélkül is le lehet szállni, míg a multicopter esetén a motor megállása egyenértékű a modell leesésével.
Pontosan ezen okok miatt nézek furcsán, amikor focimeccset akarnak felvenni ilyen eszközzel (vagy bármi mással - egy-két kivételtől eltekintve), illetve tömegrendezvényeket szeretnének megörökíteni repülőmodell segítségével. Felelősséggel a legtöbb eszköz nem engedhető emberek feje fölé.
XAircraft X650
Ahogy a motorozás sem veszélytelen, a síelésben is meg lehet halni, de akár a fürdőszobában is érhet minket súlyos baleset, sajnos itt sem lehet kizárni a rossz forgatókönyveket. De a kockázatot lehet mérsékelni, lehet elfogadható szinten tartani. Kellő körültekintéssel, a szabályok betartásával, megfelelő felkészüléssel csodálatos fényképeket vagy felvételeket készíthetünk multicopterek segítségével.