Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (6) drónszabály (6) dróntörvény (8) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (3) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) Heliwood (1) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) Kan Poonnoi (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (7) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (4) UAV (5) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Bajban a magyar repülés - úgy am-block

2013.02.15. 09:48 | _pgpetike | 19 komment

Távol álljon tőlem, hogy sírjak, de ha továbbra is a szőnyeg alá söpörjük a gondokat, akkor lesz sírás, lesz még pár Malév-ügy - bár valószínűleg így is. Tudom, sokak szerint ez a mi problémánk, hiszen a repülés úri sport, és vannak itt ennél sokkal nagyobb gondok is. Hát megpróbálom kifejteni, hogy ez miért nem csak a mi problémánk. Hosszú lesz, éppen ezért több részletben mondom el.

IMG_0878.JPG

Bármelyik szegletére nézünk a repülésnek: kereskedelmi, sport vagy katonai (bocsánat, ezt ma államinak nevezik) olyan gondokkal találkozunk, aminek egy részét vagy nem is feszegethetjük - még akkor sem, ha tudunk róla - vagy önös érdekek mentén nem tesszük. Mert ha bárki ki meri nyitni a száját, nagyon gyorsan a repülésen kívül találja magát. Szóval akár szegény Hofi Géza bácsi, majd figyelünk, mert itt vannak a Cenzék. Aztán lesz majd klattyogás.

Klattyogjunk egy kicsit! Hol is kezdjem? Az mindenki előtt nyilvánvaló, hogy a nemzeti légitársaságot elbuktuk. Nem példátlan, de azért nem is gyakori eset, hogy egy állam hagyja bukni a nemzetet képviselő légitársaságot. Nos, kedves nemzeti érzelmű honfitársaink, a Malév több volt, mint egy állami vállalat, sokkal több, mint egy légitársaság. A Malév volt országunk zászlóshajója. Elvitte Magyarország hírnevét a Föld legtöbb tájára. A hozzánk látogató külföldiek a Malév utaskísérőinek a személyében találkozhattak először Magyarországgal. A legtöbb magyar embernek megdobban a szíve, amikor meghallja az ismerős zenét, amikor meglát egy kékorrút. Mert az volt a miénk. Egy falatka Magyarország a világ távoli tájain.HA-LOF.jpg

Igen, a légitársaság komoly anyagi gondokkal küzdött. Számos okra lehet visszavezetni, de valahol a privatizáció után romlott el vészesen minden, nevezetesen Abramovicséknak hiba volt összerúgni a port Putyinnal az igen demokratikus Oroszországban. Hiba lenne azt a szándékot felételezni, hogy az oroszok csak kizsákmányolni akarták a légitársaságot, de a valóságot talán sose tudjuk meg.

Az biztos, hogy az Alitalia sem volt fényes helyzetben néhány évvel ezelőtt. Ott sem volt lehetőség csak úgy megtámogatni a nemzetük zászlóshajóját, mert az tiltott EU finanszírozás lett volna. Az olasz állam viszont kilószámra vette a soha nem létező járatokra a nem létező Business class jegyeket, és hopp: volt probléma, nincs probléma. Persze, ez horror sok pénz. Vagy 5 focistadion árát kellett volna beletenni. Lehet keresni felelősöket, az érdekek úgyis azt kívánják, hogy ne legyenek. Se erről, se arról az oldalról.

Igen ám, de van egy Malév Aero Club szervezetileg független, de mégis ezer szállal kötődik az anyacéghez. Azaz kötődött. Most már csak a kérdéses tulajdonviszonyok kötik össze őket. Valamikor a repülőklub többek között utánpótlás okán volt fontos, tehát az itt repülő elhivatott fiataloknak ugródeszkaként, az anyacégnek bázisként is szolgált. Most az Aero Club nem több, mint bármelyik repülőklub.

HA-SJX-4.jpg

És mindegyik szervezet mögött életek vannak, meg családok és sorsok. Persze, aki a hobbiját bukja el, vagy "csak" az álmaitól fosztják meg, sokkal kevesebbet veszít, mint az aki azt egész életét elbukta a légitársasággal.

És mi lesz akkor, ha mondjuk egy hirtelen anarchiába csapó államban ott ragad százegynéhány vagy mégtöbb magyar? Melyik légitársaságot fogjuk megkérni, hogy ugyan kockáztassa már meg a gépe épségét, hogy elhozza államunk polgárait? És melyik fog rá igent mondani: "persze, itt van egy 737-esünk, csak kábé 7 millió dollárt ér, vigyétek nyugodtan, csak nem lesz baja.". Vagy inkább odaküldünk pár An-26-ost a Magyar Légierőtől? Hát ez majd a következő történet...

PS: Köszönet a képekért az avia-info.hu-s srácoknak.

Címkék: repülés malév repülőgép

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr595080963

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Steppenwolf 2013.02.15. 20:22:12

"És melyik fog rá igent mondani: "persze, itt van egy 737-esünk, csak kábé 7 millió dollárt ér, vigyétek nyugodtan, csak nem lesz baja."."

Azért szögezzük le, ez egy ordas nagy baromság. A Malév sem indított volna ilyen országba gépet, ahol tisztában van azzal, hogy tényleges kockázat az, hogy kilövik.
Másrészt pedig ugye a Malévnak sem volt saját 737-ese, lízingelt gépek voltak, már csak ezért sem kockáztattak volna puszira, hazaszeretetből.
De maradjunk az utópiádnál; ilyen esetekre még mindig ott van a Wizz Air, ami semmivel sem kevésbé magyar, mint mondjuk a Malév volt az Alitaliás, vagy Abramovicsos időszakban.

Gyömbérsör 2013.02.15. 21:16:04

Az állami légitársaságot az állam (torgyánok és társaik) tették tönkre, akik csak kivettek és nem tettek be semmit.....

Cifu78 2013.02.15. 21:20:42

Minden rosszindulat nélkül meg kell jegyezzem, hogy ugyanez lezajlott sok más ágazatban is, a bányászattól kezdve az nehéziparon át a kiskereskedelemig. Azért senki sem sír, ha XY mint magánvállalkozó csődbe megy, mert nem nem képes rentábilisan üzemeltetni a vállalkozását, és az alkalmazottai miatt is csak az ő családjaik sírnak.
Nyilván mindenkinek az fáj a legjobban, amiben érintett.
De lássuk be, hogy a Malév hosszú ideje kudarchalmaz volt, és iszonyatos terheket rótt az államra. Igen, csakúgy, mint a BKV/BKK és a MÁV, amiket meg mégis kiment folyton az állam. Mert ezekre szükség van (? tényleg ? - de ne menjünk bele), a Malév nélkül meg azért még működőképes marad az ország.

Ami a végső indokot illeti... hát esetleg akkor lehetne az An-26-osok helyett valami komolyabb gépet rendszeresíteni (lassan úgy is szükség lesz rá), C-130, A400M, stb. Persze ez ugyanúgy állom, mint a sok minden más. Ez van.

seagull 2013.02.15. 21:33:08

@Steppenwolf: tényleg? Afganisztán az nem olyan hely volt, ugye? A líbiai mentőakció sem olyan volt, ugye? Mielőtt ordas nagy baromságokat írogatsz, talán tájékozódj.

seagull 2013.02.15. 21:38:11

@Cifu78: igazad van, nem is kellett volna törődni az Ikarusszal sem, a többivel sem, mennyivel jobb most, hogy lehet ácsingózni, hogy a Mercedes, Audi gyátrson itt minél több autót, mert különben nulla ipari termelés lenne...Nem azt mondom, hogy pumpálni kellett volna bele a pénzt, de lett volna lehetőség egy újat szervezni, 2009(a visszállamosítás) óta tudott volt, hogy ha nem adják el, vagy nem csinálnak újat, akkor véhe lesz a sztorinak. Az meg, hogy az országnak mennyibe került: 100-120 millárdos forgalom mellett szerinted mennyi adót fizetett be szerinted a költségvetésbe? Az egyéb, nehezen számszerűsíthető hasznokról mest ne beszéljünk. A Wizz mennyit fizet? Tönkretette ezt is a politika, mint mindent ebben az országban, amihez hozzányúl.

Steppenwolf 2013.02.15. 21:41:59

@seagull: Líbiában forradalom volt, az pedig nem veszélyeztette a polgári légiközlekedést.

Steppenwolf 2013.02.15. 21:53:48

@seagull:

Pumpálták bele így is a pénzt, még a 2009 előtti visszaállamosítás előtt is, ezért is meszelte el őket Brüsszel. A leállás előtt közvetlenül, 2011 decemberében is húszmilliárdot utalt át a kormány a Malév számlájára.
Eladni próbálta az előző és a mostani kormány is, de minden lehetséges befektető miután meglátta a cég pénzügyi helyzetét és a sok százmilliárdra rúgó adósságállományt, mindenki menekült.

Új, hagyományos modellel működő légitársaság alapításába szintén százmilliárdokat beleölni, miközben minden környező ország nemzeti légitársasága a puszta létért küzd, az álmoskönyv szerint nem jelent jót.

seagull 2013.02.15. 22:25:33

@Steppenwolf: Hát persze, ahogy azt Móriczka elképzeli.

Bambano 2013.02.15. 22:26:59

a repülés max. en-bloc lehet bajban, am-block nem.
de egyébként is: mindenhol veszteséges, mindenhol becsődöl. akkor mit kell raplizni miatta? hogy pár embernek nem lesz mivel játszania? mit számít?

ohh, igen, valami távoli idegen országban majd ottrekednek magyarok. én ettől sokkal kevésbé félek, mint attól, hogy futballhuligánok fogják kiértékelni a gyerekem egyetemi felvételi papírjait.

Steppenwolf 2013.02.15. 22:28:06

@seagull: Látom, az érvelés az nem tartozik az erősségeid közé, de legalább kimondottan tenyérbemászó tapló modorod van. :)

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2013.02.15. 22:35:00

Tudod mahart, ikarusz, malev csupa kis betűvel, mert leírták őket.
A légimentés lesz a következő, lejárnak a hkp vezetői licenszek. A hadsereg már nem ad leszerelteket nekik, mert ők sem repülnek. Fehér országban a Nemzeti Gárda végzi a légimentést, így szerzik a légiórát, helyismeretet. www.ccg-gcc.gc.ca/eng/ccg/sar_main

Cifu78 2013.02.15. 22:36:51

@seagull: Megbocsáss, de ezt a marhaságot, hogy mennyi adót hozott, meg mennyi hasznot hajtott az országnak, ne erőltessük. Pumpálták bele a pénzt, mint állat, és mégis mikor volt utoljára nyereséges? Soha. Akkor miről is beszélünk?

Hogy újat csináltak volna, az megint nagyon hasznos döntésnek bizonyulhatott volna - egy új pénznyelő a régi helyett, mekkora találmány, tényleg!

A Wizz Air-re lehet köpködni, csak tegyük hozzá, hogy annak az üzemeltetési veszteségeit nem a mi adónkból fizetik, szóval ami adót befizetnek, az valódi bevételből származik...

Csendben pedig megjegyezném, hogy a SwissAir bebizonyította, hogy még egy Svájc szintű országban sem könnyű és garantált a nemzeti légitársaság sorsa. Ott ugye az egykori SwissAir leányvállalat CrossAir kapta a "zászlóhordozó" jogot, majd alakították meg belőle a Svájci Nemzetközi Légitársaságot - ami a Lufthansa tulajdona. Ezzel az erővel a WizzAir is lehetne a magyar zászlóhordozó légitársaság, teszem hozzá.

seagull 2013.02.15. 22:44:30

@Steppenwolf: Milyen decemberi húszmilliárdról beszélsz?! Egészen pontosan 5 milliárd tulajdonosi kölcsönt kapott decemberben 29.-én. Egyébként meg azt mondtam, hogy számolni kéne, mennyi folyik be és mennyi el, kalkulálva a járulékos dolgokkal is(business utasok, reptérfejlesztés, 2600 munkavállaló, kb 500 vállalkozás..). De bele sem kezdek, mert én vagyok a hülye, hogy leállok vitatkozni partvonalról nagyhangon bekiabáló okostojásokkal, akik még a legegyszerűbb tényeknek is lusták utánanézni, nemhogy gondolkodni. Egyébként sorold már föl, légy szíves, hogy hány európai országban hagyták becsődölni a nemzeti légitársaságot, úgy, hogy utána nem is alakult semmi. Az újonnan alakult Szlovákia hamar elvérzett légitársaságát leszámítva.

Steppenwolf 2013.02.15. 22:47:15

@Cifu78: "A Wizz Air-re lehet köpködni, csak tegyük hozzá, hogy annak az üzemeltetési veszteségeit nem a mi adónkból fizetik"

Már csak azért sem, mert nyereséget termel. :)

Pár hete valamelyik oldalon vagy szakportálon volt egy összehasonlító adatsor, hogy a világ összes légitársasága közül méretéhez képest a Malév foglalkoztatta messze a legnagyobb személyi apparátust.
Így az lett volna a csoda, ha a Malév valaha is képes lett volna rentábilisan üzemelni.

A Malév kívülről lehet, hogy úgy nézett ki, mint az ország zászlóshajója a korszerű gépparkkal, de belülről hosszú évek óta rohadt és kódolva volt a csőd.

Az új légitársaság átmentésére visszatérve pedig nem csak a Swiss-t, de az Austriant is a Lufthansa mentette meg, egy szóval ilyen gazdasági helyzetben levő országok sem képesek a (már csak névben) nemzeti légitársaságuk újraindítására tőkeerős légiipari befektető nélkül.

Steppenwolf 2013.02.15. 22:55:03

@seagull:
Ajánlom az utolsó hozzászólásomat. Litvániában amúgy 2009. óta nincs nemzeti légitársaság.

Steppenwolf 2013.02.15. 23:03:32

@Steppenwolf: Egyébként meg jobb bele sem gondolni, milyen seggberúgást kapott volna a kormány az EU-tól, ha felborítja a költségvetését és százmilliárdokért új állami légitársaságot próbált volna gründolni a Malév romjain.

Egyébként meg nem te, hanem én vagyok a hülye, hogy egy ilyen személyeskedő arrogáns baromarccal leállok vitatkozni.
Ha pedig ilyen okos vagy, ráadásul partvonalon belül, és ennyire tudod, hogy mit kell csinálni, miért nem keresel befektetőt és alapítod újra a Malévet? :)

_pgpetike 2013.02.15. 23:51:36

@kábítószert minden anyának!: Érezd benne az iróniát. Azt hittem, többen ráhasalnak.

Vitéz László 2013.02.16. 04:24:11

még mindig ezen a közpénz herdáló álami válaloton rugóztok !

már rég meg kelet volna szüntetni !
de az összes qva álami cuccal együtt...
a zálam rossz gazda, főleg ha mafiaálam
süti beállítások módosítása