Van az úgy, hogy az ember képtelen megoldani egy problémát, és az csak visszatér. Aztán egyszercsak beüt a csoda és megszületik a megoldás, azaz a szívás megoldása. Ez akkor igazán jó, ha kettő is van a mumusokból...
Az első kevésbé volt komoly vagy fontos, de bosszantott, hogy csak nem sikerül: sportkamerát rakni 500-as helikopterre anélkül, hogy a gép berezonálna. Láttam én sok érdekes felvételt ilyen kamerákkal, és azok olyan szépek. Igaz, hogy nagyobb helikopterrel készülnek, de én 500-asra akarom felrakni. Aztán a hétvégén több olyan felvételt is megnéztem, ami ekkora helikopterről készült: és bizony beremeg a kép. A kamera hibátlanul átveszi a rezonanciát.
De találtam megoldásokat is. Az elv mindegyiknél ugyanaz: a kamera rögzítésére szolgáló keret fixen nem ér a helikopterhez, hogy a rezonanciát ne vehesse át. Hol tépőzárral, hol gumival, de sosem fixen van rögzítve. Így a hétvégén csináltam egy egyszerű felfüggesztő szerkezetet és láss csodát: elkészítettem első rezonanciamentes bő egy percemet.
Ma lett volna 10 percem, hogy megcsináljam az első teljes hosszúságú felvételt, csak az időjárás tett keresztbe - no meg a kamerából az SD kártya maradt otthon.
***
A második az már egy majdnem mumus probléma: Gaui X2 vs BeastX faroktartási gondok. Jó, jó, nem jó: vagy nem tartja a farkát a gép és nagyobb kollektív változásokra kifordul, vagy hol beszitál, hol gerjed, néha egészen jó. Ez minden, csak nem megnyugtató, és ráadásul a helikopter beállításaiba már vagy 5-6 órát beletettünk, mindenféle - néha extrémnek tűnő - konfigurációt kipróbáltunk.
A helikopterben az Align DS420 szervója funkcionált farokszervóként. A BeastX 333 Hz-en hajtotta az egyébként low értékre rakott Headlock gain-t és a Tail dynamic potméter olyan 75% körül volt beállítva. Gyro sense: 26 vagy 30% AVC. Ezek voltak a legjobb értékek, ezzel viselkedett a legelfogadhatóbban a Gaui X2.
Már kezdtem kételkedni a tudásomban, a képességeimbe. Telefon, érdeklődés: a BeastX a DS420-szal másnak sem jött be. De akkor mi legyen? Megkockáztattuk az Innolab egyik 9 grammos szervóját, és beraktuk. Sok reményem nem volt.
A beállításokon sokat nem kellett változtatni, bár az extrém magas Tail Dynamic 60% alá van állítva. A Headlock Gain visszakerült Normal állásba (folyamatos piros). Az első elemelés bíztató: 30%-os AVC Gyro gain mellett a gép alacsony, kb 4000 RPM környékén tartja a farkát, nincs szitálás, nem forog ki. Kapcsoltam egy Idle 2-t: kb 5000 RPM a forgószárny sebessége.
Ahogy mondani szoktuk: lett chickendance. Úgy dobálta a farkát, hogy egyből rotát húztam, pedig a gép vagy 5 méteren volt, és egy ilyen kis modellhelikopternél az autorotáció nem szokott erősség lenni. A Gaui X2 nagy meglepetés volt, mert hibátlanul lehetett vele rotálni. Leszállás után az érzékenységet lelimitáltam. Két rövid start után 22% AVC módban hibátlannak bizonyult. A helikopter az extrém terhelésekben sem dobja el a farkát, és élmény volt vele repülni. De a részleteket majd a weboldalon...