Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (5) drónszabály (5) dróntörvény (7) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (2) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (5) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (2) UAV (3) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Repülés a fellegvárban

2011.11.24. 21:09 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Az RC helikopter pilóták számára Szolnok, az MH 86 Szolnok Helikopter Bázis a fellegvár, az a szentély, ahol a forgószárnyas repülés csúcsa van, a helikopterek alfája és omegája. Itt repülni mindannyiunknak egy kicsit más, egy kicsit több. Olyan érzés, mintha szent helyre léphettünk volna.

Mi tagadás, a szervezés sem volt kisebb munka, valóban egy szent helyre mentünk. Mindenhez külön engedélyt kellett beszerezni, mindenhol a megfelelő embereket kellett megkeresni. Szerencsére ezek az emberek igen nyitottak voltak, segítettek, a megálmodott program megvalósításában. Igen rövid idő alatt sikerült megszervezni a látogatást, amiben nagyon sokat segített Pivovárnyik "Pivo" Attila is, aki nem mellesleg helikoptervezető, azaz a másik oldalt képviselte, de azért egy 90-es Rapi formájában belekóstolt a modellezés ezen ágába.

A látogatásunk egyrészt arról szólt, hogy megnézhessük a nagy helikoptereket, a forgószárnyas erődöket. Másrészt meg akartuk mutatni a nagyoknak, "hogyan kell helikopterrel repülni". Ez nagyképűen hangzik, és az is, de a cél az volt, hogy kicsit mi is bemutatkozzunk, bemutassuk a mi világunkat. És persze ott repüljünk, ahol a nagyok.

Volt repülés, meg helikopternézés, mindkét oldalról lehetett hallani a felszisszenéseket. Érdekes élmény hallani, a rácsodálkozás hangjait a nagygépes hajózók és kiszolgálók részéről, azt az "ááááhhh" hangot, amikor egy RC helikopter tic-toc-ban húz át a repülőtér betonja felett, vagy amikor a hátáról fél flipben  tesszük át a talpára úgy, hogy recsegnek a lapátok.

Aztán volt sajnálkozó felkiáltás, amikor Joker 700E-je full negatív kollektívvel csapódott a guruló szélére - egy rejtélyes műszaki hiba miatt.

De ezek a hangok a mi részünkről sem maradtak el: már egy "mezei" felszállás is lenyűgöző, de amikor ezt a helikopter egy kis bemutatóval kíséri, az valami félelmetes látvány. Nagyjából száz méteres távolságról néztünk végig egy Mi-24P helikopterrel számunkra rögtönzött bemutatót. A rotorszél mindent elfúj, a hang döbbenetes. És amikor belegondolunk, hogy az rc helikopterhez képest lassú piruett vajon mekkora kerületi sebességet takar, az állunk leesik. 

Szédületes látvány volt már a földön végrehajtott ciklikus teszt is, a levegőben aztán jött az igazi látvány. Először egy teljes piruett balra emelkedés közben, aztán egy balra majd jobbra csúszás egyenletes magasságon, jobbra piruett, végül pedig egy hibátlan kúp a felszállóhely felett. A végén a pilóta a helikopter megbillegtetésével elköszönt tőlünk. Egy rövid 90°-os jobbra történő lebegés (ahogy ők mondják függés) után lassan elindult a feladatára.

A figurákat egyértelműen a mi kis csoportunk kapta, hiszen minden egyes manővert felénk álló géppel indított és zárt a helikopter pilótája. Különleges megtiszteltetés ez mindannyiunk számára, és egy napja arról beszélünk - mi RC pilóták - hogy mennyire nagy élmény volt ez a számunkra.

A kutató mentő helikopter megtekintése végre bevezetett egy-két titokba is: engem a farokkihajtás és vezérlés módja nagyon érdekelt, de ez valahogy a nagy nyilvánosságot nem érdekli, így nagyon dokumentálva sincs. A "farokcső" vagyis faroktartó tetejében megy a bő ujjnyi kardán, alatta négy bowden - kettő húz az egyik, kettő a másik irányba. A farokállásszög-vezérlő a rotoragy külső oldalára van felszerelve, amit a rotortengelyen belül levő vezérlőtengely mozgat. Meglepő hasonlóság: akár egy ESP helikopter.

A nap mindkét csapat számára élményekben gazdagon zárult. Mi olyan dolgokat láttunk, amit sokan soha nem láthatnak, olyan helyen lehettünk, ahova csak úgy nem lehet besétálni, és ott repülhettünk, ahol a magyar helikopteres repülés csúcsa zajlik.

Megmutathattuk a "játékhelikoptereket", amiket nem is annyira egyszerű a levegőben tartani, megmutattuk a szimulátort, amivel tanulunk. Elmagyaráztuk a gépek működését, válaszoltunk a rengeteg kérdésre, valódi érdeklődést tapasztaltunk.

Nem teljesen tartozott a programhoz, de a legfiatalabb résztvevő - a majdnem két éves kislányunk - is egy napja erről beszél: "ott kedves nénik vannak, kaptam csokit is, meg láttam helikoptert is, nagy helikoptert".

Mi nagyon jól éreztük magunkat, reméljük, vendéglátóink szintén így vannak a tegnapi nappal. Egy biztos, tavasszal - visszahívtak - így ismét megyünk. Köszönjük az MH 86 Szolnok Helikopter Bázis parancsnokságának, a szolgálatot teljesítőknek, különösen Pivonak a szervezésben és a vendéglátásban nyújtott nagy segítséget.

Címkék: esemény repülés bemutató szolnok helikopter pilóta mi 8 mi 17 mi 24 mh 86 jak 52 lhsn

A bejegyzés trackback címe:

http://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr703409425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.