Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (6) drónszabály (6) dróntörvény (8) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (3) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) Heliwood (1) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) Kan Poonnoi (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (7) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (4) UAV (5) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

HA-UTI: A baleset után

2011.07.24. 01:00 | _pgpetike | 1 komment

 

UPDATE: A HA-UTI korábbi tököli berepüléséről készült video a blogbejegyzés alján...

Szomorú és egyben a forgószárnyasoktól eltérő dolog a mai téma. A sors fintora úgy hozta, hogy az rchelicopter.hu volt az első, aki hírül adta a baleset képeit - ismételten köszönhetően Hasur Ferencnek. És ettől a pillanattól kezdve ez a forgószárnyasokkal foglalkozó oldal elkezdett kötődni a géphez.

A HA-UTI  farokrésze

Mert a HA-UTI fogalom lett. Eredetileg is annak szánták, de egészen biztosan nem így. A gép most Tökölön van, ott ahol az elmúlt öt évben gondosan felújították. Kulik János az ötlet gazdája, az ő élete kötődik talán leginkább a géphez. Valamint a családé, akik mindannyian részt vettek ebben a nagyszabású projektben.

Kulik úr egyébként olyan ember, akire ha bárki ránéz, igazi precíz mesterembert lát. Nem azt a mérnökfajtát, aki megtervezi, aztán a számok úgyse hazudnak, nem azt a mestert, aki kijön, belerúg kettőt a tönkrement mosógépbe, aztán leveszi a tulajdonost egy félhavi keresetre. Ha nem repülőgépről lenne szó, leginkább azokra az autószerelőkre emlékeztet, akik még tudták, hogyan néz ki egy motor, mitől működik a rendszer. Akiknek nem kellett gépkönyv ahhoz, hogy megtalálják a hiba okát, mert együtt rezegtek az általuk felügyelt szerkezetekkel. És milyen kár, hogy az ilyen emberekről egyre inkább csak múltidőben beszélhetünk, mert ez a mentalitás, ez a fajta professzionalizmus - hogy divatos szóval éljek - kiveszőben van.

Kulik János és a szárnyak

János őszintén, örömmel, de kissé zárkózottan fogadott bennünket, ami nem is csoda, hiszen a szenzációhajhász sajtó - a média patkányabbik része - a szájába akart adni olyat is, amit ő sose mondott. Ahogy egyre inkább belemélyedtünk a részletekbe, a történtekbe, hogy mi történt, percről-percre nyitottabban mondott el mindent. Pontosan érthető, bizonyítható a baleset minden mozzanata, a törés oka. Aki nézett már CSI-t: a bizonyíték nem hazudik. Adott esetben a bizonyíték maga a repülőgép, ami nem hazudik, elmeséli, mi történt vele. Ezt a baleseti kivizsgálók tudják, hiszen a roncsot kiadták. Még nem hivatalos, nem nyilvános, ezért nem írom le. De most nem is ez a fontos. Egyenlőre legyen mindenkinek annyi elég: nagyon nagy valószínűséggel nem műszaki hiba vezetett a balesethez.

A gépet felújító csapat olyan gépet adott a pilóták kezébe, amelyről biztosan tudták: ha kellő odafigyeléssel és tisztelettel bánnak a géppel, az visszahozza őket. Ezt bizonyította az is, hogy az egyébként sem 0/0-s katapultülésekben nem volt töltet, azokat nem lehetett volna működésbe hozni. De azokat az üléseket háborúra tervezték, arra az esetre, ha a gép találatot kap, és az embert menteni kell. Nem arra hivatottak, hogy egy műszaki hiba miatt mentsenek életet.

Valószínűleg ezt a tiszteletet vagy odafigyelést nem kapta meg a gép, és mégis megbocsátó volt, mert a pilóták kiszálltak belőle. Ezt a madarat arra tervezték, hogy sokat kibírjon - és sajnos most bizonyított. Ha bármilyen más géppel történik az eset, nagy valószínűséggel tűzgolyóvá vált volna, és a pilótáknak esélyt sem hagyott volna a menekülésre.

Egy korábbi elrontott landolás: a kerekek el lettek fékezve.

A géptörzs a hangárban van, a szárnyai még a hangárajtó előtt. A beömlő szabályosan lefedve, a zászló figyelmeztet rá, hogy be ne indítsd, nem lesz levegő. Mintha csak startra várna. A géptörzs látszólag egyben van, a bal szárnyról - ez ért le először - ez már nem mondható el. Jól láthatók a megrogyás jelei, ahol a teherviselő elemek már nem bírták tovább. A géptörzs egyébként feltételezhetően szintén tönkrement - erre utal, hogy a beömlő alul meg lett gyűrve.

A gép összes futóműve összetört, a farokcsúszó nagyon megkopott. De a szétszedett gép sokminden mást is elárul. Látható, hogy ezt a gépet a csapat nem eladásra készítette. Minden egyes csavarból, csőből, cimkéből árad a gondosság, az odafigyelés. Ezen a gépen nincsen "csak". Mindennek van szerepe, mindennek van értelme, és minden úgy lett összerakva, hogy abba senki sem köthet bele. A belső szerkezeti elemek előírás szerint festve és kezelve. János feleségének a kezeit dicsérik a súrlódást  megelőző bőrborítások a  hidraulika-csöveken. Minden egyes öltésben látni a gondos kezek munkáját.

A megrogyott szárny és a kitört futó

A gép - eltekintve a baleset megmaradt nyomait - makulátlanul tiszta. Persze látszanak a tűzoltóhab nyomai, a baleset következményei. De ez a repülőgép még így is lenyűgöző, és magában hordja a "mi lett volna ha...". Kulik úr nem engedett elektromos szerszámot használni a csavarozáshoz - azzal nem lehet érezni, amikor meg akar szakadni a menet. Tökéletes maximalista, akinek a gép az első. És ezért ha valaki egy kicsit is hanyag, nem érdemli meg, hogy a közelébe kerüljön - ez be is lett tartva.

A műszerfal is precíz: befagyott műszerek

A HA-UTI a balesetet követően is üzemképes maradt - már ami a kormányszerveit és rendszereit illeti. A csűrők most is akadás nélkül, finoman járnak. Könnyebb őket mozgatni, mint egy 9254-es szervó karját kikapcsolt állapotban.

Szívfacsaró látvány. Nem a pénz miatt, hiszen akár azt fel lehet hajtani, de az idő, amit belefektettek, megannyi ember öt évi munkája. És egy pillanat alatt semmisült meg. Nem tagadom, ott álltam a hangárban a gép mellett és könny szökött a szemembe, amikor mindezt végiggondoltam.

G-mérő a becsapódáskor: 10G

A gép 56 éves volt. És nekem volt szerencsém látni repülni. Akkor nem tudtam, hogy ezt láttam - hiszen engem a forgószárnyasok jobban érdekelnek - de csak odarohantunk a tetőablakhoz, amikor hallottuk közeledni, majd a ház fölött elrepülni. És csak utólag tudtuk meg, hogy mit is láttunk.

Ez lett volna Magyarországon az egyetlen működőképes, és ha az emlékezetem nem csal a világon még kettő van - de ez lett volna az egyetlen kétüléses változat.

Nagy valószínűséggel a HA-UTI nem repül többet, ebben a formájában szinte biztosan nem. Hogy lesz-e mégis másik MIG-15? Erre ma még nincs válasz, János se tudta felmérni, és végiggondolni. Szavaiből egyrészt az "én ilyet soha többé"  mondat, másrészt lehet érezni, hogy gondolkodik a folytatáson. Egyenlőre nyitott a kérdés: "Lesz MIG feltámadás Magyarországon?"

Címkék: repülés baleset repülőgép

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr243092648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Baszkurátor 2011.07.26. 18:15:47

Olyan mérhetetlenül szomorú vagyok. Gáz vagy nem, civilként én megkönnyeztem amikor megtörtént a baleset. Annyira jó lett volna látni repülni!
süti beállítások módosítása