Az eseményt már jó néhány éve megtartják Szent Iván éjszakája körül, de ez volt az első alkalom, hogy egy, a repüléssel kapcsolatos múzeumot kerestünk fel. Nevezetesen a Ferihegyi Repülőtéren(bocsánat: Liszt Ferenc Repülőtéren) levő Repülőgép Emlékparkba mentünk ki, hogy megnézzünk egy-két érdekességet.
MD 500E
A napnak számunkra két lényeges eleme lett volna: az egyik a Légirendészet egyik MD 500E-jének a közelebbi szemrevételezése lett volna, de erről egyéb okok miatt kissé lemaradtunk, így csak a startra értünk ki. Az viszont meglehetősen látványosra sikerült.
A másik érdekesség az IL-14-es 2-es számú motorjának ünnepélyes beindítása. A gép a nyolcvanas évek óta áll, a hajtóművét azóta nem indították be... mostanáig. Azonban egy lelkes kis csapat a repülőgépet elkezdte felújítani.
IL-14
A repülőgép nagyon szép állapotban van, ami a mellette árválkodó Mi 2-es helikopterről nem mondható el. Az látott sokkal szebb napokat, amikor még emberek életét mentette a Mentőszolgálat alkalmazásában. Az Eurocopter-ek megjelenésével ezek a gépek a földre kényszerültek, hogy lassan az enyészeté legyenek. És egy Repülőgép Múzeumban, ahol a sokkal népszerűbb repülőgépekre (Tu-154, IL-18) sem igazán jut elegendő pénz, egészen bizonyosan nem egy apró háromlapátos forgószárnyasra fognak költeni.
Visszatérve a csillagmotor beindítására, az első próbálkozás a nagyon alapos átforgatást követően is egy hatalmas durranás kíséretében ért véget. Mindeközben a repülőtéri tűzoltók szerkocsija egy habbal oltó ágyúval állt szembe a motorral - ha esetleg balul ütne ki valami.
Húszegynéhány év után ismét megy a 2-es motor.
Szerencsére a szerkocsi szükségtelen óvatosság volt csak, a motor szépen felpörgött és tökéletes duruzsolással forgatta a négyágú, sárga végű légcsavart. A motort először csak alapjáraton járatták, majd elkezdték feltolni a fordulatszámot. A motor úgy dolgozott, mintha tegnap állították volna le. Mindeközben a lapátok 0 fokba voltak állítva, de a motor fordulatszáma és ereje az egész gépet mozgatta, hintáztatta. A történelem egy darabja kelt ismét életre, tolta ki magából a füstöt és megmutatta, hogy egyszer régen milyen volt amikor még ő uralta az eget.
Egy darabot láthattunk abból az időből, amikor még nem processzorokon múlott az emberek élete, amikor még nem joystick volt a repülőgép irányítószerve, amikor még a pilótán múlott, hogy tud-e repülőgépet vezetni, és nem a programozókon, hogy a tesztesetek megfelelők voltak-e.
És ki tudja, talán egyszer még láthatjuk ezt a gépet a levegőben. És talán lesznek olyan megszállottak, akik az ott árválkodó Mi-2-es helikoptert is hasonlóan rendbe rakják, és megmentik a számunkra és az utánunk jövő generációknak.