Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (6) drónszabály (6) dróntörvény (8) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (3) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) Heliwood (1) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) Kan Poonnoi (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (7) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (4) UAV (5) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Don't panic!

2011.05.06. 22:16 | _pgpetike | Szólj hozzá!

Ez lehetne a mottó minden rc helikopter pilóta számára. A tapasztalatok alapján ugyanis az átlag pilóta az esetek nagyon komoly hányadában a pánik miatt töri össze a gépét. A pánik - mégha nem is valljuk be - nagyon könnyen teret nyer bármelyikünk életében. Néhány részes sorozatban a pánik elkerülésének a módszereit szeretném bemutatni.

Stabil iránytartás kell

Az egyik legkomolyabb, és talán a legfontosabb feladat megtanulni, hogy a pánikon úrrá legyünk. Ehhez egyrészt stabil iránytartás kell, amit sok gyakorlással lehet elsajátítani. Ez az átlagembernek furcsán hangzik: "mi az, hogy meg kell tanulni az irányokat!?" Pedig azok nem is olyan természetesek. A modellhelikopter a legritkább esetben áll farokcsővel felénk, talppal a talaj felé, pedig csak ekkor van jobbra a jobbra, balra a balra, és így tovább. A helikopter az összes utasítást a saját helyzetéhez igazítva hajtja végre. Vagyis ha orral felénk áll, a "csússz balra" nekünk jobbra fog végrehajtódni. Ha a helikopter háton van, a fel lefelé lesz, a le felfelé, és így tovább - bár ezt az olvasók legtöbbje tudja. Repülés közben nincs lehetőség végiggondolni, hogy merre is van az arra. Ezeket rutinból kell tudni, méghozzá úgy, hogy ne kelljen hozzá gondolkodni. Ezt mi úgy mondjuk: "az irányt a kezem tudja, nem az agyam".

Ha az irányokat stabilan tudjuk, a pánikra okot adó helyzetek egy részét máris tudjuk kezelni. Azonban meg kell tanulni a gépet a térben helyesen elhelyezni - mármint agyilag. Tudni kell, hogy hol és hogyan mozog. Azonban ez sem minden esetben egyértelmű. Furcsa elmagyarázni egy kívülállónak, hogy mit érez az ember, amikor hirtelen nem tudja megmondani a gép helyzetét, pedig látja. Csak kicsit messzebb van és bizonytalan, hogy merre dől, merre áll az orra. Szürkület idején, illetve borult időben ez méginkább előjöhet. Ilyenkor egyrészt tudni kell, hogyan is kellene álljon a helikopter - mit is repülünk - másrészt pici kontrolmozgással ki lehet deríteni, mi történik. Egy picit döntöm oldalra, és máris látom, hogy merre dőlünk, vagy elfordítom, és a látványból kiderül, hogy szembe repül vagy tőlünk elfelé áll.

Merre is van a balra? És merre van a fel?

Nehéz megtanulni, de a gépet egységként kell látni, nem pedig valamelyik részére fókuszálni. A kezdő pilóták a gép egy részét nézik, arra koncentrálnak. Ki a rotorkört, ki a kabint, valaki a talpat, mások a farokcsövet. Sok gyakorlással azonban megtanulható, hogy az egészet nézzük, ne csak adott részeket. Ez nélkülözhetetlen, hogy pontosan lássuk, mi történik. A másik, hogy folyamatokat, mozgásokat kell látni, nem pedig képsorozatokat. Ha a pillanatokat egymástól függetlenül nézzük, sokkal könnyebb orientációt veszíteni, mint ha tudjuk, hol is tartunk a mozgásfolyamatban. Ez különösen hangzik, de szintén nem magától értetődő - tanulandó - dolog.

A térbeli elhelyezkedés és a mozgások folyamatként látását megtanulni orientációs repülésekkel. Ezek egyik módja a már többször emlegetett négyzetelés. A módszernek a másik előnye az egyszinkronos irányítás megtanulása, de arról majd máskor. Másik módszer "az itt lebegek-ott lebegek", vagyis a légtér egy-egy adott pontjára viszem a gépet, megtartom, elfordulok vele, megtartom, megyek tovább. Ez a módszer kevésbé unalmas, de a hatékonysága nem olyan nagy, mint a négyzetelésnek. Az orientáció szempontjából azonban kielégítő eredmény ad mind a két gyakorlat.

Sok pilótánál ez a pont probléma: váltani az egyik oldalról a másikra - mármint fejben. Közben a gép irányítatlanul halad.

Az irányok és az orientáció megtanulása már kielégítő eredményt ad az egyszerű FAI repülés biztonságos és végig vezetett műveléséhez. Ezek nélkül a gyakorlatok nélkül azonban lesz a "mezőgazdasági nyolcasnak" - a fektetett nyolcas alakzat repülését nevezzük így - olyan pontja, amin vezetés nélkül "átesik" a gép. Az a szakasz a pánik szakasz, ahol, ha bármi történik, a gép kontroll nélkül marad, esélyünk sincs beavatkozni. Ez jellemzően a nyolcas valamelyik - esetleg mindkét - külső széle.

Ezenkívül minden pilótának van egy pánikvonala. Ez mindenkinél máshol van. Ez egy képzeletbeli vonal valahol előttünk, amit a helikopter nem léphet át felénk, ellenkező esetben összezavarodunk, elvesztjük az irányítást. A cél, hogy ez a vonal minél közelebb legyen hozzánk, szinte eltűnjön.

Ha szembe kerül a gép: pánikvonal után akár magamra is ránthatom.

Ahhoz, hogy valóban a tér minden egyes részén uralni tudjuk a gépet, az orientációs gyakorlatokat különböző magasságokon kell végrehajtani: egy métertől mondjuk ötven méterig. Értelemszerűen a legprecízebb a talajközeli repülés lesz, de nagyon meglepő tud lenni a helikopter bizonyos helyzetekben nagyobb magasságokon. Csak azt vesszük észre, hogy képtelenek vagyunk akár csak nagyjából egy helyben tartani a helikoptert, ha magassabban van.

Iránytévesztés következménye: egy durva törés. Minden fődarab sérült.

Ha sikerült megtanulni a pánikmentes repülést, a törés veszélye nélkül tudjuk a levegőben tartani a helikoptert... amíg valami közbe nem jön. Ez lehet az időjárás, egy váratlan esemény, vagy egy műszaki hiba, de erről legközelebb...

Címkék: helikopter pilóta tanuló kezdő pilóta

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr402883589

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása