Ahogy az korábban már meg lett hirdetve, ma berepültük a helikoptert. Ezzel a helikopter-építő folyamatunk első fázisát lezártuk. A helikopter beállítva, finomhangolás befejezve, már csak néhány apró kísérletet kellene elvégezni.
A felszállás pillanata
Délután kis késéssel érkeztünk, és a repülőtéren némi társasági élet miatt még ráraktunk vagy 15-20 percet, de aztán nekiláttunk. Mivel rengeteg helis - számszerint 0 - foglalta el a helis területet, így azonnal neki lehetett látni a műveletnek.
Az első startban szépen felemeltem, majd egy kis ráérzés után elkezdtem repülni. Két dolgot már az elején észrevettem: meg kell tanulnom rendesen repülni balra forgós géppel is, és van pár apróság, amit még be kell állítani.
A méretek: Antónia 78 cm magas.
A gázgörbét egy kicsit meredekebbre állítottam, így kiegyensúlyozottabb lett a fordulatszám. A farkát kicsit riszálta a gép, azt a giro beállításával megszüntettem. De a legzavaróbb jelenség az úgynevezett ciklikus pitch kompenzáció túl alacsony értéke miatt volt, amit végül két lépcsőben a harmadik startra sikerült korrigálni. Ez a jelenség olyan, mintha ügetne a helikopter a levegőben nagyobb sebesség mellett, vagyis szabályosan bólogat. Ez a videofelvételeken látszik is majd, amint elkészültek a megszerkesztett anyagok.
Sokkal magasabbra egyenlőre nem mentünk
A negyedik startban visszamentünk a repülősök közé, ahol az UH-60-as mellett ugyan eltörpül a helikopter, de mégis mindenkinek tetszett. Repültem egy első bemutatót, de természetesen ekkorra feltámadt a szél.
Helyszín: A Soroksári Tesco melletti terület.
Ennek köszönhetően lehetőségem volt arra, hogy megnézzem, hogyan viselkedik a helikopter szélben. A 450-es méret és a nagy kaszni ellenére meglehetősen jól tolerálja a szelet, bár az öt lapát miatt az emelkedés-süllyedés mértéke nagyobb, mint azt a 450-eseknél megszoktuk.
Összeségében nagyon jó lett a gép, most már nem bánom a rengeteg belefordított időt, azt a rengeteg vesződséget, amivel ez a gép járt. Sikerült egy kicsi, de látványos madarat építeni.
Jóval lassabban reagál, mint egy 450-es
Jöhet a második mérföldkő
Ez a gép lesz az alapja a következő építési fázisnak, amikoris élethűbbé tesszük a megjelenést. Egy-két helyen újra- illetve átépítjük a karosszériát, felszerelünk pár kiegészítőt, és teljesen újrafényezzük a gépet.
Ami pedig a keresztséget illeti: új lastromszámot kap a gép: HA-??? lesz az új formátum. A három kérdőjel helyére pedig várom a javaslatokat mindenkitől itt, kommentben, vagy az rchelicopter.hu kapcsolatfelvétel felületén keresztül.
Eredetileg a HA-LOM-ra gondoltam - mégiscsak szigethalmi a gép - de ez nem helikopterhez tartozó, lajstrom lenne, hanem a Malévé, tehát ez kihullott, valami helikopteresebbet kellene neki adni.
Ami viszont már most látszik: ez a helikopter bemutatók, repülőnapok érdekessége lesz, mivel mindenkinek azonnal megtetszett.