Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (5) drónszabály (5) dróntörvény (7) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (2) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (5) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (2) UAV (3) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Helyzetjelentés

2011.02.15. 21:18 | _pgpetike | 1 komment

A helikopter iszonyatosan lassan, de épül. Meglehetősen nagy fába vágtam a fejszémet, amikor elkezdtem megépíteni, és nem akartam megelégedni a középszerű megoldásokkal. Az MD 500-as egy dologban egyre inkább hasonlít a nagytestvérhez: az árában...

Az MD 500-as a beépített lámpával

Az MD 500-as a beépített lámpával

Azt hittem a legkeményebb feladat a balra forgós helikopter megépítése lesz. De nem így lett. Az egyik leggyorsabban megvalósított részfeladatot oldottuk meg a forgásirány megfordításával.

Az egyik délután - kínomban, lazításképpen, mivel éppen nem volt net - összeraktam a rotorfejet. Az sem ment zökkenő nélkül, ugyanis az olcsóbb kivitelezésnek az egyik ára, hogy nincs használati utasítás. A netről lehet letölteni. Ez meglehetősen kényelmes módja a dolognak - ha van Internet. De itt, vidéken ez néha különösen nehéz feladat a szolgáltatónak. Az elmúlt két hétben mintegy 11 alkalommal legalább fél-egy óra időtartamban nem is igazán sikerült.

Ezek kellenek a rotorfej összeszereléséhez

Ezek kellenek a rotorfej összeszereléséhez

Úgyhogy leírás nélkül elkezdtem összepattintgatni, összecsavarni, közben fotózni. Naná, hogy a swash-drivert rosszul raktam fel. És ez csak akkor tűnt fel, amikor már minden a helyén volt. Akkor az egészet szétszedni, és ismét összerakni.

A lapátok a befogónál vékonyabbak, mint a befogó, így hézagolni kellett. Normálisan a 450-esen igen drága Curtis Youngblood Radix lapátokat használok, azokhoz meg adnak egy csomó hézagolót, így ez nem volt probléma.

Az elkészült rotorfej

Az elkészült rotorfej

Aztán nekiláttam a világítás beépítésének. Azaz láttam volna: a Turnigy scale világítás nem az igazi. Kezdődött azzal, hogy az orrfutó, azaz a homloklámpa nem lekapcsolható. A diódák fényereje eléggé gyenge, az áramkör tényleg nem fogyaszt szinte semmit, cserébe nem is csinál semmit.

Nem baj, oldjuk meg, hogy a lámpa lekapcsolható legyen. Elkezdtem hozzá elektronikát túrni. Találtam is, az olcsóbb kínai egy hónap alatt itt van. A drágább magyar többet tud, de ha már ráköltök ennyit - az ára több, mint a duplája - akkor legyen tisztességes programja. Kapcsoló törölve, elektronika félretéve.

Újabb Internettúrást követően sikerült egy egészen jó - bár repülős - elektronikát találni, ami átmenetileg a céloknak megfelel. A napokban meg is kell érkezzen.

A kínai elektronika ledjeit is kiváltottuk. A strobe-light-ok és a homloklámpa 1 wattos leddel lett kiváltva. Van fogyasztása, cserébe nappal is jól látható, akár messziről is. Az irányfények speciális, alacsony diódákból lettek kialakítva. Sokkal inkább lámpa jellegű a megjelenésük, igen erős fényük van, bár csak 80°-os szögben láthatók jól. Mivel azonban a leszállótalpba lettek építve - ott a helyük - így ez annyira nem gond.

Igazi leszállófény

Igazi leszállófény

A ledek kiválasztásában nagyon sokat köszönhetek a szigetszentmiklósi Papp Dénesnek és kedves feleségének. Ők azok a nagyon türelmes emberek, akiknek van egy mikroelektronikai boltjuk a Semmelweis utca és Ifjúság útja sarkán, és minden hülye kérdésemre a lehetőség szerint válaszoltak. Sőt a feladatoknak megfelelő ledeket az ő segítségükkel szedegettük össze, így ezzel nem lesz gond. Kár, hogy kevés az ilyen kereskedő. Volt, hogy egy nap kétszer is visszamentem.

Az igazi oka az oda-vissza rohangászásnak, hogy kénytelen vagyok a régi mikroelektronikai tudásomat feleleveníteni, sőt kiegészíteni a mikrovezérlők programozásának ismereteivel, mivel nincs megfelelő vezérlőelektronika a géphez - tehát kénytelen leszek csinálni egyet. Ehhez most próbaáramköröket rakok össze, számolok, tervezek. Persze semmi sincs itthon, mivel évek óta nem foglalkoztam ilyenekkel, így minden apróságért mennem kell.

Úgyhogy a helikopter átlagosan naponta egy lámpával bővül, közben tervezem a mikrovezérlő elméleti kódját - vagyis, mit kell csináljon - mellesleg tanulok PIC-et és AVR-t programozni. Mindezt azért, hogy megfelelően lehessen vezérelni és működtetni a navigációs fényeket. Ha valaki szeretne ebben segíteni, arra most nem mondok nemet.

Vagyis a helikopter iszonyatosan lassan, de készül. Mivel dolgozni is kell mellette, így nem egyszerű a dolog, ráadásul a költségvetése is egyre mászik fel. De előbb-utóbb készen lesz.

Az MD 500-as homloklámpája - nagyon durva fényerővel

Az MD 500-as homloklámpája - nagyon durva fényerővel

Címkék: szerelés md 500d scale helikopter 450 class

A bejegyzés trackback címe:

http://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr82663963

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Patris 2011.02.16. 09:39:02

Gratulálok, tényleg derék darab fa. Mindig így van ez, ha az ember épít valamit - elméletben halál egyszerű, de a gyakorlat mindig mást mutat. Hiába, keresztapámnak volt igaza (aki szintén elektrotechnikában utazik)- "Szopás útján terjed a tudás."...

Kitartás Mester, klassz lesz a madár.

Üdv. Patris