Címkék

100 class (4) 200 class (1) 2 lapát (1) 300 class (1) 3d helikopter (11) 3 lapát (1) 450 class (8) 500 class (1) 600 class (4) 716 (1) aerofly (1) align (12) alouette (1) am (1) amatőr pilóta (5) amfíbia (1) an 2 (1) ardrone (1) arrace (1) baleset (5) beállítás (8) beastx (1) bemutató (6) Blackbushe Airport (1) black hawk (1) blade (2) bmfa (2) budaörs (1) Címkék (1) david phipps (2) da 40 (1) diamond (1) drón (6) drónszabály (6) dróntörvény (8) dsss (1) EASA (4) ec 135 (2) eflite (2) eflite blade msr (2) éjszakai repülés (2) elemzés (1) elmélet (2) emh (1) esemény (8) eu (3) farkashegy (1) fasst (1) fényképezés (4) fhss (1) filmezés (4) fm (1) fogalmak (2) FONTOS (1) fotózás (4) fpv (1) futaba (1) GAUI (2) gaui x2 (2) gyerek (3) ha eca (1) ha lfz (1) ha uti (1) hbk (1) hbk találkozó (1) helikopter (38) heliob (2) Heliwood (1) hexacopter (2) hideg (5) hk (2) (2) hsd (1) ICON A5 (1) ilyushin (1) il 14 (1) indoor (2) jakabszállás (1) jak 52 (1) javítás karbantartás (1) jet ranger (1) jogszabály (4) jr (1) Kan Poonnoi (1) kecskemét (1) kezdő (6) kezdő pilóta (17) koax (5) lhbs (1) lhfh (2) lhjk (1) lhke (1) lhsn (4) lhtl (2) malév (1) md 500d (8) md 500e (1) merlin tracer (2) merlin tracer 60 (1) merlin tracer 80 (2) mh 86 (2) mig 15 (1) mikado logo 600 (1) mi 17 (2) mi 24 (4) mi 8 (2) multicopter (5) nagy helikopter (8) night flight (2) oe xek (1) pcm (1) phoenix rc (6) pilóta (21) putyin (1) quadrocopter (8) rádió (2) realflight (1) reflex xtr (1) rendezvény (7) repülés (36) repülőgép (11) repülőtér (5) rotorfej (1) sab goblin 700 (1) scale helikopter (9) sikorsky (1) spektrum (1) sportkamera (2) szabályozás (7) szél (4) szerelés (4) szigethalom (1) szimulátor (10) szolnok (4) tanuló (5) távirányító (1) tél (4) teszt (4) tök (1) tököl (2) törvény (5) tricopter (3) t rex (8) t rex 100 (2) t rex 250 (1) t rex 450 (1) t rex 500 (6) t rex 600 (5) UAS (4) UAV (5) uh 60 (2) UK (3) video (3) wilga (2) Címkefelhő

Forgószárny

RC helikopterek, azaz minden, amit az RC helikopteres repülésről tudni kell. Azért néha a nagytestvérek irányába is kitekintünk. A blog személyes véleményeket tartalmaz, könnyen előfordulhat, hogy nincs igazam, de azért igyekszem: A TÉVEDÉS JOGA FENNTARTVA!

Friss topikok

HTML

Mi legyen az első helikopterem?

2011.01.23. 21:36 | _pgpetike | 15 komment

Amióta az előző bejegyzés, illetve számos megjegyzésem megszületett, több megkeresés is érkezett az rchelicopter.hu-ra ezzel a kérdéssel: akkor most mivel is érdemes kezdeni?

Bevallom, nem készültem fel erre a kérdésre ilyen formában. Mi legyen az első CP (collective pitch) gép? Még erre sem könnyű válaszolni, de azért nagyságrendekkel könnyebb, mint arra, hogy milyen koax helikopterrel, vagy milyen egyéb olcsó megoldással kezdjek.

Ahány pilótát megkérdez az ember, annyiféle választ fog hallani, mert mindenki másképp kezdte, és a legtöbben meg vannak arról győződve, hogy az a helyes irány. Lesz, aki azt mondja, először repülővel tanulj meg repülni. Lesz, aki azt mondja, vegyél egyből egy 500-as méretű gépet. A legtöbben azonban a 450-es mellett törnének pálcát. Viszont mi RC pilóták nem gondolunk bele abba, hogy ezt a hobbit elkezdeni tetemes pénz. Mivel mindegyikünk kiköhögte már a kérdéses összegeket így vagy úgy, eszünkbe sem jut, hogy 200-250 ezer forint nagyon nagy pénz. Márpedig ezalatt elkezdeni nem igazán lehet. Legalábbis a valódi RC helikopteres repülést sokkal olcsóbban a biztonság rovására tudjuk csak.

Miután több levelet kaptam olyanoktól, akik nem invesztálnának bele ennyi pénzt, de szeretnék kipróbálni, kénytelen voltam komolyabban elgondolkodni a megoldáson. Egy olyat próbáltam meg kitalálni, amit a mai ismereteimmel választanék. Nem állítom, hogy más út nincs. Hozzáteszem, én nem így csináltam, de nagyon sokba is került.

A repülés kipróbálásához olyan helikopter kell, ami nem vészesen drága, alapvetően stabil, javítható, alkatrész-utánpótlása biztosított. És most sok kezdő álmát töröm le, de elsősorban koaxiális helikopterre gondolok. 

Egy ilyen helikopter 30 ezer forint alatt van. A minőségibb darabok alkatrész-utánpótlása biztosított (vagy legalábbis elfogadható), és eléggé stabilak ahhoz, hogy az embernek csak a repülési irányokkal kelljen foglalkoznia. Az első időkben éppen elég feladat az is. Ezért kihangúlyozom, hogy a hyperben kapható játékok nem ideálisak a tanuláshoz. Lehet velük repülni, csak a vezetés extra figyelmet igényel, amit a kezdőktől nem lehet elvárni.

Egy koax helikoptert a levegőben nem lehet felborítani, ráadásul a jók gyakorlatilag egy helyben maradnak, ha párna feletti magasságon megállunk velük. Fél-egy méteres magasságban szinte mozdulatlanok szélcsendben vagy a szobában. Egy ilyen helikopterrel nagy kárt nem lehet okozni, legfeljebb a szobapálma bánja. A szemre vigyázni kell, de az ujjakat már nem vágja le.

Ebben az árfekvésben lehet kapni klasszikus elrendezésű gépeket is, de elsőnek nem ajánlanám. Ezekkel ugyanis nem lehet egyenesen repülni, a nyomatékváltozásokat többé-kevésbé le kell reagálni, ami plusz figyelmet követel. Egy haladó pilótának ez nem gond, de a kezdőnek erre nincs lehetősége. Egyenesen repülni azért nem lehet velük, mert a főrotor forgatónyomatékát a farokrotor ellensúlyozza. A farokrotor toló hatását azonban semmi nem dolgozza le - nagyon sarkítva - így a gépet lassan de biztosan tolja el. Ez újabb irányítási feladatot ró a pilótára. Hiába, a helikoptert vezetni kell.

A koax helikoptereknél az embernek egyetlen dologgal kell megismerkednie az első időkben: párnahatás. A gép méretétől és tömegétől függően egy bizonyos magasságig a rotorlapátok által "összegyűrt" levegőn, a légpárnán a helikopter elcsúszik, ezért talajközelben nehéz egy helyben tartani. Meg kell tanulni tempósan, de nem túl gyorsan felemelkedni a légpárna fölé. Később aztán lehet a párnában is játszani.

És akkor most nézzünk egy-két ilyen gépet.

Elsőnek például itt van ez a kettő:

Merlin Tracer 60. A helikopter 19 ezer forint körül elérhető. Könnyű, strapabíró, 2,4 GHz-es rádiót adnak hozzá, ráadásul olyan kiosztásút, amilyen kiosztással később a nagyobb, igazi RC helikopterekkel is repülünk.

Merlin Tracer 80 A 60-ashoz hasonló, csak talán egy kissé zártabb, masszívabb szerkezet. Volt szerencsém egy ilyennel repülni az egyik modellboltban (thx to Alma mester), és nagyon meglepődtem, mert ennyire stabil, ennyire kezes koax helikopterrel még nem volt dolgom. Majdhogynem milliméter pontossággal repülhető, igazi műszer. Igen, itt a farokrotor csak dísz, az nem vesz részt a repülésben.

Ezek a helikopterek tökéletesek arra, hogy eldöntsük, érdekel-e bennünket a repülés, az RC helikopteres világ, és hajlandók vagyunk belefektetni időt, energiát, és nem utolsósorban pénzt. Ha igen, később ezek a gépek nagyszerű szórakozást kínálnak szakadó esőben vagy nagy hidegben a nappaliban üldögélve, ha már unjuk a szimulátort.

És végezetül a válasz az index.hu videojára:

(Köszönet Oleg Gontar-nak, hogy emlékeztetett a videora)

A következő alkalommal a szimulátorok fontosságáról lesz szó...

 

Címkék: repülés szimulátor pilóta kezdő pilóta merlin tracer merlin tracer 60 merlin tracer 80

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoszarny.blog.hu/api/trackback/id/tr742608436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaktusztea 2011.01.24. 14:08:48

Hasznos bejegyzés.
Én is most kacsintgatok a téma felé, de nagyobb összeget én sem szánnék rá egyelőre.
Tőled függetlenül én is a Merlin Tracer 80-at néztem ki, akkor e szerint beletrafáltam :)

Kérdés: pl a fenti géphez jár valamilyen szimulátor? A távirányítót USB-n rá tudom majd kötni a gépre, hogy gyakoroljak?
Ha nem adnak hozzá sw-t, akkor mivel lehet gyakorolni?

Amiket láttam (sw), azok sok 10k körül vannak.

PomPomPinpong (törölt) 2011.01.24. 15:29:48

Szia!

A Merlin Tracer 240-ről van tapasztalatod esetleg? 3D-t nem szeretnék repülni, de egy koaxiális gépnél szeretnék "helikopteresebbet". De mivel valószínűleg maradnék a hobby szint mellett, túlságosan nem akarok elszaladni sem. Előre is köszi a választ!

Üdv!

_pgpetike 2011.01.24. 16:27:35

@kaktusztea: Nem, a Merlin Tracer ebből a szempontból játék, tehát nem megoldható a szimulátoros összekötés.

Ami pedig a szimulátorok sok 10k-s árát illeti, erről szó lesz a következő bejegyzésben. De gondolj bele, ha csak egyszer nem húzod a 450-est a földbe, és nem csinálsz rajta egy 30 rugós kárt, mert tudtál menteni, már megspóroltad a szimulátor árát, így messze nem kidobott pénz. Inkább ne vedd meg a legújabb Sims-et vagy mittudomén. Szimulátorozás mellett úgyse lesz időd játszani.

_pgpetike 2011.01.24. 16:33:19

@dídzséPampalini: Egészen őszinte leszek: csak repülni láttam, én magam nem repültem vele, túól sokat nem is tudok róla - mármint ilyen értelemben. Az biztos, hogy nem kezdőgép, és valódi tudás nélkül (legalább stabil FAI szimulátoros gyakorlat) nem ajánlanám. Azért ez már egy helikopter, mégha indoor verzió, akkor is.

kaktusztea 2011.01.24. 16:49:30

@_pgpetike: kösz a választ.
A Sims nem az én világom, Steam-en szoktam 10 ajró alatt régi venni klasszikusokat, ha már.. :)

Tisztelem az RC mestereket az befektetett energiáért és tapasztalatért, de én spec nem akarnék olyan drága gépekkel repkedni, amiért már aggódnom kell, olyan drága. Az megölné számomra a hangulatot.

Ezt a videót találtam, ami nagyon megragadott:
www.youtube.com/watch?v=UxMJo7IC99E

Amatőr csávó, egy egyszerű kis géppel és mégis boldognak tűnik :)

_pgpetike 2011.01.24. 17:07:52

@kaktusztea: Ami az érzéseket illeti, maximálisan tiszetelem és megértem. A játékkérdésben meg nem akartam sértő lenni, csak lőttem egy példát.

Merlin Tracer: Ehhez a méretű és tudású géphez egyáltalán nem szükséges a szimulátor, hiszen sem nagy sebességgel, sem komoly tömeggel nem rendelkezik. Éppen ezért ajánlottam első gépnek ezeket. A kertben vagy egy kicsit nagyobb területen elszánod magad és elkezdesz gyakorolni. Nagy kárt - normális hozzáállás mellett - sem a gépen sem a környezetben nem tudsz tenni.

_pgpetike 2011.01.24. 17:09:51

@dídzséPampalini: Kissé körbejártam a 240-es problémát, és azt a választ kaptam, hogy nem túl stabil darab. Ha már ilyen gépben gondolkodsz, akkor inkább a 90-est, vagy az e-flite Blade mSR-t. Ahhoz viszont kell egy Spektrum rádió, amiből az olcsóbbak is többe kerülnek, mint maga a helikopter.

kaktusztea 2011.01.24. 17:14:47

@_pgpetike: jah, nem sértődtem meg egyáltalán, csak írtam, ami eszembe jutott :)
A tippeket meg kösz, ment a blog az RSS readerbe.

PomPomPinpong (törölt) 2011.01.24. 17:38:04

@_pgpetike: Köszönöm a válaszokat! Olyan tanácsot esetleg tudsz adni a fenti szempontok figyelembe vételével, hogy mi az a belépő szint, aminek a vezérlője már alkalmas szimulátoros gyakorlásra? :)

Szeretem nézni egyébként a 3D-s kunsztokat, de inkább csak nézni és csodálni azokat, akik repülik.

Viszont a helikopterek már gyerekkoromban megfertőztek. :)

_pgpetike 2011.01.24. 17:43:07

@dídzséPampalini: Ezekre a kérdésekre nehéz korrekt és hibátlan választ adni, mert ugyebár mi ezekkel a gépekkel maximum szórakozás szintjén repülünk. De talán a legokosabb megoldás egy Spectrum rádió, és ahhoz egy e-flite Blade mSR. A rádió meg tökéletesen alkalmas arra, hogy bármelyik szimulátorszoftverrel együttműködjön. A legjobban akkor jársz, ha besétálsz vagy felhívsz egy olyan modellboltot, ahol értenek is ehhez (Mert ugyebár nem minden modellbolt alkalmas a helikopterek forgalmazására - csak ezt néha ők se tudják).

Patris 2011.01.26. 12:06:45

Sziasztok!

Én még az Easy Copter v4.5 Pro Combo-t nézegettem, mint kezdőgépet. Ez már nem koax, de még viszonylag értelmes áron (30e - mfutár) megszerezhető, és komplett készlet (táv, két akku, alukoffer). Ahogy olvasgattam, nézegettem a videókat róla, egész jó kezdő gépnek nézem, és mivel könnyű, így nem sérül, és egész stabilnak néz ki - nyilván nem egy koaxhoz hasonlítva, ami lóg a levegőben.

Remélem segítettem.

_pgpetike 2011.01.26. 12:32:12

Ne tévesszen meg a dolog. Itt azért már kell gépészkedni, szűk helyen több figyelmet igényel. Maga a gép könnyen repülhető, de abolút kezdő pilótajelölt kezébe nem való. Én inkább második gépnek ajánlanám. (de ez megintcsak a magábvéleményem)

Sifu 2011.02.01. 17:18:45

Hello engem az érdekelne hogy a merlin tracer 90 mennyivel komolyabb gép mint a 60 vagy 80 as? (nem első gép lenne) Repülés technikailag mennyivel több lehetőség lakozik benne? :)

_pgpetike 2011.02.01. 18:47:20

@Sifu: A 90-es egészen más felépítésű, mint a 80-as (lévén az koax). Komolyságát tekintve maximum annyi a különbség, hogy a pozícióját a farokrotoros kivitel miatt nem fogja tartani, vagyis a 90-est vezetni kell, nem lehet úgy a levegőben hagyni, mint a 80-ast. Azért még ez sem egy 3D-s gép, "de egy szinttel feljebb van". Stabil koaxos tudás mellett nyugodtan belevághatsz, de lényeges, hogy iránytévesztésed már ne legyen - szembe repüléskor sem.

_pgpetike 2011.02.03. 23:04:19

Mindenkinek a figyelmébe ajánlom:
rchelicopter.hu/content/heli/mtracer80.htm

Ez a cikk részletesen bemutatja a Merlin Tracer 80-as helikoptert.
süti beállítások módosítása